Home

Jaarrekening

Op grond van artikel 189, lid 3 van de gemeentewet zijn alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen vragen namelijk om autorisatie door de gemeenteraad. In de regel legt het college deze wijzigingen vooraf aan de raad voor. Het college vraagt daarmee toestemming om het betreffende beleid uit te voeren en het benodigde bedrag te besteden. Alleen wanneer door omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk is, legt het college een begrotingswijziging achteraf aan de raad voor. Als de raad hiermee instemt, wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.

In het kader van de begrotingsrechtmatigheid moeten overschrijdingen van de lasten (exclusief mutaties reserves) in de jaarrekening worden toegelicht:

Begroting tot en met december

Realisatie 2022

Begrotingafwijking 2022

Waarvan
onrechtmatig

Categorie

Programma

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1. Samenleving

22.495.447

68.075.987

-45.580.540

25.839.086

65.131.137

-39.292.051

3.343.639

-2.944.850

6.288.489

0

0

2. Inwonersondersteuning

7.377.646

127.649.503

-120.271.857

6.628.644

120.699.457

-114.070.813

-749.002

-6.950.046

6.201.044

0

0

3. Opvang en bescherming

5.144.174

100.439.626

-95.295.452

4.143.730

83.255.047

-79.111.317

-1.000.444

-17.184.579

16.184.135

0

0

4. Inkomen

53.360.397

89.274.732

-35.914.335

51.637.897

86.018.987

-34.381.090

-1.722.500

-3.255.745

1.533.245

0

0

5. Ondernemende en levende stad

7.330.753

31.775.085

-24.444.332

7.201.631

31.291.512

-24.089.881

-129.122

-483.573

354.451

0

0

6. Toekomstgerichte stad

165.346.784

156.107.859

9.238.925

153.779.663

138.480.270

15.299.393

-11.567.121

-17.627.589

6.060.468

0

0

7. Vitale wijken

47.535.552

90.126.131

-42.590.579

47.387.615

84.393.249

-37.005.634

-147.937

-5.732.882

5.584.945

0

0

8. Bestuur en dienstverlening

5.926.863

18.043.150

-12.116.287

5.338.247

16.307.425

-10.969.178

-588.616

-1.735.725

1.147.109

0

0

9. Bedrijfsvoering

3.772.029

54.820.451

-51.048.422

3.599.998

50.333.485

-46.733.487

-172.031

-4.486.966

4.314.935

0

0

10. Algemene dekkingsmiddelen

422.670.084

4.482.975

418.187.109

433.284.323

4.813.656

428.470.667

10.614.239

330.681

10.283.558

330.681

1

Totaal programma's

740.959.729

740.795.499

164.230

738.840.834

680.724.225

58.116.609

-2.118.895

-60.071.274

57.952.379

330.681

Toelichting categorie uit kadernota platform rechtmatigheid.

  1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
  2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen.
  3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
  4. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.

Toelichting  
Op programmaniveau overschrijden de gerealiseerde lasten de begrote lasten alleen ten behoeve van programma 10. Dit wordt veroorzaakt door de heffing VpB. De hogere gerealiseerde lasten dan begroot zijn voornamelijk ontstaan door een significante versnelling in verkopen, een verhoging van de vierkante meter prijzen en verlooptijdverkorting met name binnen de grondexploitatie Hessenpoort. Hierdoor is de last van de vennootschapsbelasting een stuk hoger uitgevallen (zie tevens doel 10.1.1.).
Hoewel dit een begrotingsonrechtmatigheid betreft, telt dit niet mee in het oordeel van de accountant omdat de lasten worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27