Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's

We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem,  grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Ruimtelijke- en milieuafwegingen spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de gezondheid. Milieunormen zijn gebaseerd op de effecten op de gezondheid en de veiligheid. Milieu in de fysieke leefomgeving is een dynamisch terrein van steeds meer verantwoordelijkheid, maar  ook met steeds meer vrijheid voor lokale uitwerking. Dat biedt kansen om beleidskeuzes te maken. De nieuwe Omgevingswet gaat hier meer ruimte in bieden, maar er blijven bandbreedtes bestaan en voor sommige aspecten wordt er helemaal geen afwegingsruimte ingebouwd.

Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel. De OD geeft invulling aan taken op het gebied van omgevingsrecht en draagt zo effectief bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Enerzijds door ondersteuning van de dienstverlening aan inwoners en bedrijven op het gebied van vergunningen. Anderzijds door toezicht en handhaving op omgevingsaspecten als veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. Vergunningverlening en de afhandeling van meldingen wordt lean uitgevoerd en is op orde. Datzelfde geldt voor toezicht en handhaving.

De ondergrond (bodem en grondwater) is een belangrijke drager voor een gezonde stad en vitale gebieden. Veilig gebruik van bodem en grondwater staat voorop. Feit is echter dat het technisch en financieel onmogelijk is om alle bodem- en grondwaterverontreinigingen te saneren tot een kwaliteitsniveau dat voor alle vormen van gebruik geschikt is. Daarom staan in het bodembeleidsplan functies van de ondergrond centraal en is het beoogde kwaliteitsniveau afgestemd op die functies. We nemen te allen tijde risico’s voor de volksgezondheid weg en zorgen voor bescherming van de drinkwaterwinning. Daarbij is een betaalbare en uitvoerbare bodemsaneringsoperatie noodzakelijk. Hiervoor is een gebiedsgerichte aanpak ontwikkeld. Deze is uitgewerkt in het Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal (GBP).
Deze aanpak kan ook een bijdrage leveren aan de ruimtelijke en economische ontwikkeling en verstedelijkingsopgave. Juist in en om het centrum van Zwolle, waar van oudsher de meeste verontreiniging zit,  kan stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen door bodem- en grondwaterverontreiniging worden opgeheven, zoals bijvoorbeeld bij de Hornbach-locatie. Zie ook doel 6.4.3.

Bij geluid, als belangrijke kwaliteitsbepaler voor de leefomgeving, is beleidsvrijheid aan de orde. Eigen verantwoordelijkheid, niet langer normgestuurd, en lokaal maatwerk zijn daarbij de sleutelbegrippen. Voor Zwolle past deze vernieuwing in de werkwijze van gebiedsgericht werken aan milieu. Zo wordt er naar gestreefd de geluidskwaliteit te realiseren die past bij een betreffend gebiedstype. De landelijke bandbreedte tussen voorkeursgrenswaarde en plafondwaarde is ruim. Met de beschikbare beleidsvrijheid kunnen we als gemeente gebiedsgericht bepalen in welke gebieden/zones we enerzijds meer geluid acceptabel vinden maar anderzijds ook gebieden waar we juist de kwaliteit willen behouden.

Zwolle voldoet aan de landelijke luchtnormen en aan de WHO-advieswaarden uit 2005. Onlangs zijn deze WHO-advieswaarden aangescherpt waar Zwolle, net als de rest van Nederland, nog niet aan voldoet. Het Rijk onderzoekt wat deze aanscherping betekent voor Nederland. Zwolle blijft deze ontwikkelingen volgen en zet zich ervoor in om tenminste de bestaande luchtkwaliteit te handhaven. Daarnaast zet Zwolle in op beleid, onder andere via de Omgevingsvisie en de Mobiliteitsvisie, gericht op een gezonde leefomgeving waarbij gestreefd wordt naar een verbetering van de luchtkwaliteit.

De ontwikkeling van Lelystad Airport heeft effecten op het leefklimaat (geluid en (ultra)fijnstof) in delen van de stad. Samen met de regio willen wij de negatieve effecten van Lelystad Airport zoveel mogelijk voorkomen. Hierbij wordt onder andere ingezet op hogere vliegroutes en glijvluchten, om zodoende  de uitstoot van fijnstof en geluid te verminderen.

Bij externe veiligheid gaat het om risico’s voor de mens als gevolg van het opslaan, be- en verwerken en transport van gevaarlijke stoffen. In Zwolle wordt voorzien in de basisveiligheid voor Zwolse burgers, wat wil zeggen dat er nergens op het grondgebied van de gemeente veiligheidsnormen worden overschreden.

Toelichting op realisatie doel

Luchtkwaliteit:
Bij ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteitsvraagstukken is luchtkwaliteit meegenomen in de planvorming en meegewogen in de besluitvorming. Er wordt bij nieuwe ontwikkelingen voldaan aan de wettelijke normen.
In 2022 is gestart met de voorbereidingen ter ondertekening van het Schone Lucht Akkoord (SLA). Benodigde budgetten en globale aanpak zijn bepaald. Deze informatie zal de input vormen voor PPN24+

Externe veiligheid:
In Zwolle wordt voldaan aan de basisveiligheid. In 2022 hebben zich geen situaties voorgedaan waarmee de basisveiligheid niet gegarandeerd is.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem,  grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid, zodanig dat:

  • Vergunningverlening lean en toezicht & handhaving adequaat wordt uitgevoerd.
  • Voor bodem en ondergrond:
    • De kwaliteit van de ondergrond wordt afgestemd op de functie.
    • De drinkwaterwinning beschermd blijft en er voldoende schoon drinkwater beschikbaar blijft voor toekomstige generatie.
    • De bodemsaneringsoperatie uitvoerbaar blijft en probleemeigenaren worden ontzorgd.
  • Geluidhinder voor bestaande woningen wordt teruggedrongen en nieuwe geluidhindersituaties worden voorkomen.
  • Op 5 a 6 locaties geluidknelpunten worden aangepakt ten behoeve van circa 350 geluidgehinderden.
  • De luchtkwaliteit blijvend voldoet aan de landelijke normen voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).
  • Bij externe veiligheid sprake is van handhaving van de basisveiligheid (voldoen aan normen voor plaatsgebonden risico) en een aanvaardbaar groepsrisico.
  • Het aantal asbestdaken in Zwolle vermindert voordat het asbestdakenverbod van kracht wordt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Arjan Spaans

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

De lasten van € 2.475.058 zijn als volgt verdeeld: 70% omgevingsdienst, 26% bodem- en ondergrond, en 4% geluid, lucht en externe veiligheid.

Omgevingsdienst
Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Het afgesproken takenpakket staat beschreven in het op 9 februari 2017 vastgestelde convenant tussen de deelnemende partners en de OD. De volgende activiteiten worden uitgevoerd:

  • Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken op basis van het vergunningen, toezicht en handhavingsprogramma (VTH) 2021.
  • Preventieve handhaving door voorlichting, communicatie, advisering, stimulering, zichtbaar optreden en persoonlijke benadering.
  • Waar nodig wordt repressief opgetreden.
  • Specialistische werkzaamheden op gebied bodem, geluid, lucht en externe veiligheid, zoals:
    • Beheren bodeminformatiesysteem en uitvoeren bevoegd gezag-taken
    • Toetsen van geluidsonderzoeken (met uitzondering van geluid van evenementen)
    • Op orde houden van zonebeheer geluid voor de industrieterreinen Marslanden, Voorst en Hessenpoort.
    • Milieu-advisering bij bouw, ruimtelijke ordening en verkeer.
    • jaarlijks monitoren van de NSL-tool (Nationale samenwerking luchtkwaliteit)
    • Het beheer van de gemeentelijke risicokaart voor externe veiligheid.

Voor 2022 heeft de OD voor de volgende (strategische) bestuurlijke thema’s een vervolg vastgelegd:

  • voorbereiding invoering Omgevingswet;
  • energie & duurzaamheid;
  • zeer zorgwekkende stoffen;
  • circulaire economie;
  • ondermijning en bestrijding milieucriminaliteit.

Verder zal de Omgevingsdienst de komende periode aandacht besteden aan de volgende (operationele) thema’s:

  • risicogestuurd toezicht;
  • veehouderij, land- en tuinbouw; op weg naar duurzame landbouw.

Momenteel wordt gewerkt door de Omgevingsdienst samen met de partners aan het verbetertraject “Samen toekomstbestendig”. Dit verbetertraject bestaat uit vijf sporen:
1. BOOST; Bedrijfsvoering Op Orde Samen Toekomstbestendig;
2. Naar een duurzame begroting;
3. Herijken financieringssystematiek;
4. Efficiency potentieel;
5. Programmering.
De uitkomsten van deze sporen worden eind 2021 begin 2022 verwacht. Deze uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor zowel de gemaakte afspraken, huidige (werk)processen maar ook op de bijdragen van de partners.  

Gemeentelijke activiteiten bodem en ondergrond
Op 15 juni 2020 is door de raad de "Uitvoeringsagenda Bodem & ondergrond 2020-2024" vastgesteld. Hierin zijn de opgaven voor de komende jaren (2020-2024) aangegeven. De activiteiten worden jaarlijks bepaald en opgenomen in de begroting.  Onderdeel van de uitvoeringsagenda zijn ook de activiteiten vanuit bevoegd gezag (die worden gefinancierd uit de decentralisatie-uitkering bodem) en het gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal (GBP).
De taken bevoegd gezag betreffen de achtergebleven taken voor het uitvoeren van het landelijk Bodemconvenant. Het deelnemen aan landelijke bijeenkomsten en werkgroepen, het gezamenlijk (provinciaal/interregionaal) uitwerken van beleidsambities en de financiële verantwoording van de ontvangen vergoedingen. Vanaf 2021 heeft Zwolle een eigen grondstromencoördinator op basis van het bestedingsvoorstel in huis. Hiermee kan een gedegen regie op grondstromen worden vormgegeven wat essentieel is om de risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten. In 2020 is de laatste de laatste rijksbijdrage ontvangen in het kader van het Bodemconvenant 2015-2020. Deze bijdrage, inclusief het restant van 2019,  is in 2020 ingezet voor het uitvoeren en ontwikkelen van grondstromen- en bodemkwaliteitsbeleid. Voor 2021 is eveneens een Decentralisatie Uitkering Bodem (de zgn. DUB-gelden) verstrekt als overgangsjaar. Op basis van de voorlopige afspraken is binnen de begroting rekening gehouden dat de bijdrage vanaf 2022 op gelijk niveau wordt doorgetrokken, waarmee jaarlijks circa €145.000 aan incidentele middelen beschikbaar is voor de uitvoering van de uitvoeringsagenda. Door het ministerie is aangegeven dat besluitvorming eind november plaatsvindt.
Vanuit het gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal (GBP), dat een looptijd heeft van nog circa 25 jaar, is jaarlijks €500.000 beschikbaar voor de aanpak van bodem- en in elkaar overlopende grondwaterverontreinigingen. De activiteiten zijn beschreven in het gebiedsbeheerplan zelf en onderdeel van de uitvoeringsagenda. Omdat de kosten jaarlijks fluctueren worden de jaarlijkse voor- en nadelen geëgaliseerd met  de reserve Gebiedsbeheerplan.

Voor 2022 zijn de volgende activiteiten opgenomen conform de uitvoeringsagenda:

Activiteiten veilig gebruik van bodem en grondwater:

  • Aanpak van bodemverontreiniging:
    • Locaties met (grondwater)verontreiniging monitoren en eventueel nader onderzoeken en aanpakken, bijvoorbeeld de locatie van de voormalige chemische wasserij Dellen Wuijts
    • Locaties waar kwaliteit van het grondwater niet overeenstemt met de ondergrondfunctie onderzoeken en indien nodig aanpakken, bijvoorbeeld de locatie van de voormalige gasfabriek (Noordereiland), waar de huidige gehaltes nog niet voldoen voor de ondergrondfunctie “bodemenergie”
    • Onderzoek naar niet genormeerde stoffen zoals PFAS., lood etc.  Het ministerie geeft hier geen wettelijke grenzen meer voor aan zodat per gemeente bepaald mag worden wat aanvaardbaar is in het kader van bijvoorbeeld gezondheidsrisico’s.  
    • Grondstromen. Wij zijn opdrachtgever voor werken en projecten. Bij deze werken en projecten komen partijen grond vrij. Opslag en hergebruik van deze partijen grond is mogelijk en wordt vanuit het oogpunt van duurzaam hergebruik gestimuleerd. Hiervoor gelden wel strikte regels en voorwaarden.
  • Beschermen van de drinkwaterwinning Engelse werk:
    • Afstemming met Vitens en Provincie Overijssel over provinciaal beschermingsbeleid voor drinkwaterwinning zodat de maatregelen en aanpak voor de bescherming van het Engelse Werk daarin blijven passen
    • Monitoring van de kwaliteit van het grondwater rond de drinkwaterwinning Engelse Werk
    • Bronmaatregel Oostzeelaan (afvangen van verontreinigd grondwater) duurzaam in stand houden en ruimtelijk inpassen in de ontwikkeling van Spoorzone;
    • Extra maatregel realiseren (afvangen van verontreinig grondwater) en deze combineren met energiewinning voor nieuw te ontwikkelen gebouwen
  • Schone grondwatervoorraden behouden:
    • Uitvoeren van het gemeentelijk bodembeleid. Dit betreft bodemactiviteiten voor zover deze niet zijn overgedragen zijn aan de Omgevingsdienst. Dit zijn vooral de taken met een beleidsmatig karakter of het beheer van financiën en verantwoorden subsidies.  
    • Bodembeleid actualiseren in kader van omgevingswet

Activiteiten opheffen stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen  (Technisch en financieel uitvoerbare bodemsaneringsoperatie):

  • Kostenverlaging voor bodemsanering middels een gebiedsgerichte aanpak:
    • Ondergrond en gedrag van het (diepe) grondwater nader in beeld brengen (modelleren);
    • Een adaptief monitoringsplan ontwikkelen en uitvoeren voor het Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal
    • Actualiseren Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal: evaluatie van de grenzen, klimaatproof maken van het GBP, inpassen in de omgevingsplannen
    • Onderzoeken en uitvoeren van pilots voor natuurlijke saneringstechnieken voor grondwaterverontreiniging
  • Ontzorgen van probleemeigenaren:
    • Actieve voorlichting naar probleemeigenaren (bedrijven): partijen attenderen op de (mogelijke) verontreinigingssituatie en de optie om door middel van afkoop gebruik te maken van de gebiedsgerichte aanpak
    • Overeenkomsten sluiten en onderhouden met eigenaren van grond(water)verontreinigingen
    • Basisregistratie ondergrond.

Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid

  • Afhandelen geluidsklachten wegverkeerslawaai.
  • Afstemming werk-met-werk-projecten in het kader van Actieplan geluid. Het opstellen van geluidskaarten en het uitvoeren van het Actieplan geluid is een europese verplichting. Elke 5 jaar stelt Zwolle de kaarten en het Actieplan vast. In het nu vastgestelde Actieplan van Zwolle is aangegeven dat Zwolle streeft naar de aanpak van locaties waardoor de situatie bij 350 geluidgehinderden verbeterd. De gekozen aanpak is werk met werk maken en zo de kosten aanzienlijk te verminderen. Voorbeeld: Stel dat je als gemeente aan de slag gaat met onderhoud aan een geluidswal in een potentieel knelpunt gebied onderzoek dan of je gelijk de situatie kunt verbeteren. Altijd in overleg met de bewoners want die bepalen uiteindelijk of geluid een knelpunt is.
  • Afhandelen luchtklachten (wegverkeer, houtkachels, etc..).
  • Volgen landelijke ontwikkelingen, beleidsinput, en afhandelen vragen bv. over straling 5G netwerken, gezondheidseffecten geluid/lucht etc..
  • Voor externe veiligheid wordt bewaakt dat het groepsrisico past binnen de grenswaarden van het gebiedstype en we zorgen dat dit openbaar, verklaarbaar en aanvaardbaar is.
  • Stimuleren verwijderen asbestdaken: Eigenaren zijn aangeschreven en moeten zelf in actie komen. We volgen dit thema op provinciaal en landelijke beleid.

Toelichting realisatie activiteiten

Omgevingsdienst
Voor 2020-2023 is een efficiencydoelstelling overeengekomen van jaarlijks 2% (8% totaal). In 2020 is deze besparing ingeboekt; voor de 2021 is dit niet gebeurd. Het bestuur van de OD heeft aangegeven dat het minimum niveau waarvoor het bestuurlijk verantwoordelijkheid kan nemen voor risico’s op het gebied van veiligheid en gezondheid alsmede voor de uitvoeringskwaliteit bereikt lijkt. In  2021 volgt nader onderzoek naar de wenselijkheid om deze besparing alsnog in te boeken.
De eerste jaren na de oprichting van de OD is er sprake van zgn. inputfinanciering. Bij de vorming van de OD is afgesproken dat in de periode na 2020 gefaseerd wordt overgegaan naar de methode van outputfinanciering.  Na de ontwikkelfase wil de OD zich richten op het stabiliseren van een volwassen organisatie. In het kader van de volwassen wordende organisatie hebben ze nog een aantal opgaven.

Ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening is de jaarrekening van de Omgevingsdienst nog niet door het bestuur van de OD bestuurlijk vastgesteld. Om die reden vindt er op deze plek geen terugkoppeling  plaats over bovenstaande inzet van de OD. De verantwoording over de inzet van de OD vindt plaats bij het aanbieden van de jaarrekening van de OD medio Q2.  

Bodem en Ondergrond
Onder de Omgevingswet gaat het gebiedsbeheerplan een Omgevingsprogramma worden. In 2022 is aanvullend op de werkzaamheden uit het Uitvoeringsprogramma een start gemaakt om dit vorm te geven.

Geluid, lucht en externe veiligheid
De landelijke bandbreedte tussen voorkeursgrenswaarde en plafondwaarde is ruim. Tegelijkertijd zien we dat er veel woningbouw ontwikkeld wordt in gebieden met een hoge geluidsbelasting, zoals langs de A28 en Zwartewaterallee. Met de beschikbare beleidsvrijheid kunnen we als gemeente gebiedsgericht bepalen in welke gebieden/zones we enerzijds meer geluid acceptabel vinden, maar anderzijds ook hoe we in de geluidsbelaste locaties toch nog een goed woon- en leefklimaat kunnen verzorgen. Daarnaast kijken we op de plekken waar de geluidsbelasting bij bestaande woningen al hoog is wat we kunnen doen om de hinder te verminderen.
In ruimtelijke besluiten en plannen waar externe veiligheid aan de orde was is dit aspect meegenomen en gewogen.
Stimuleren verwijderen asbestdaken. We hebben provinciaal beleid gevolgd op dit thema. (nb programma asbestdaken van de provincie is in 2022 gestopt)

Financieel overzicht doel

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.529.592

0

145.000

549.640

+ mutaties projecten

31.106

0

0

31.106

+ begrotingswijzigingen

556.417

75.203

17.000

410.752

Begroting t/m december

3.117.115

75.203

162.000

991.498

- Jaarrekening

2.705.330

39.028

206.959

708.394

Resultaat doel Voorkomen gezondheidsrisico's

411.785

-36.175

-44.959

-283.104

Saldo

47.547

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig resultaat zien van € 411.785. Omdat de baten € 36.175 lager zijn en € 44.959 meer wordt toegevoegd en € 283.104 minder wordt onttrokken aan de reserves ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 47.547. Deze resultaat heeft betrekking op de volgende activiteiten:  

Omgevingsdienst
Voor de Omgevingsdienst (OD) zijn de lasten € 47.547 lager, hetgeen leidt tot een voordelig resultaat op dit doel van € 47.547. Over 2022 heeft de Omgevingsdienst, net als in voorgaande jaren, minder uren gerealiseerd dan begroot voor Zwolle. Aangezien er vanaf 2022 wordt afgerekend o.b.v. gerealiseerde uren ontstaat er voor Zwolle een voordeel. Voor 2023 is in de begroting al uitgegaan van een lager aantal uren voor Zwolle.

UItvoeringsagenda Bodem en ondergrond
De uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond kent per saldo een resultaat van €0. Er worden € 309.709 lagere lasten, € 36.175 lagere baten en € 273.534 lagere onttrekkingen uit de reserves gerealiseerd.
Voor de uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond is een beperkt regulier budget. Jaarlijks wordt aanvullend incidenteel budget geraamd (voorheen projectbudget Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal en rijksgelden DecentralisatieUitkeringBodem) ten laste van de reserve GBP en de reserve nutvw-fysiek.

  • Jaarlijks is een budget van € 500.000 beschikbaar voor de uitvoering het GBP, waartegenover een bijdrage uit de reserve GBP staat van € 500.000. De kosten fluctueren jaarlijks en worden via de reserve geëgaliseerd. In 2022 waren de uitgaven € 204.867 lager en de baten € 3.221 lager, waarmee een bedrag van € 201.646 minder is onttrokken uit de reserve GBP.
  • Voor de activiteiten DecentralisatieUitkeringBodem waren de kosten € 71.888 lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de activititeiten overlopen naar 2023. Hierdoor is eveneens € 71.888 minder uit de reserve nutvw-fysiek onttrokken. Dit saldo blijft gereserveerd ter dekking van de kosten van de uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2023-2024.

Daarnaast is voor 2021 en 2022 een rijksbijdrage SPUK "BuitenProportionele Uitvoeringskosten Bodem" ontvangen. Deze regelingen lopen van 2022 tot en met 2024. In 2022 waren de lasten € 32.954 lager dan de geraamde jaarschijf. Hierdoor is de verantwoorde rijksbijdrage eveneens € 32.954 lager. Deze activiteiten lopen door in 2023 en 2024.  

Geluid, Lucht en Externe veiligheid
De lasten zijn € 54.529 lager dan begroot, de toevoeging aan de reserves € 44.959 hoger en de onttrekking aan de reserves € 9.570 lager. Per saldo een resultaat van nul.

  • Voor de inzet capaciteit geluid was nog een incidenteel budget beschikbaar van € 28.640. De extra inzet in 2022 was € 19.070, waardoor de onttrekking uit de reserve nutvw € 9.570 lager was. Dit budget zal beschikbaar blijven voor de inzet in 2023.
  • Voor uitwerking Schone Lucht Akkoord (SLA) was een incidenteel budget van € 50.000 beschikbaar gesteld. In 2022 konden de kosten van € 27.541 bijna volledig uit het reguliere budget derden betaald worden waardoor slechts € 5.041 van het incidentele budget is aangewend. Omdat de activiteiten doorlopen naar 2023, en er geen budget voor 2023 beschikbaar is gesteld, is het restant van € 44.959 gereserveerd in de reserve nutvw voor de activiteiten in 2023.  

Toelichting realisatie kredieten

Mimosastraat
Inmiddels is de uitvoering afgerond, bestaande uit het aanbrengen van een scherm tussen de sporen en raildempers in de twee nieuwe zuidelijke sporen, de ingebruiknameingebruikname van het nieuwe spoor en het aanpassen van het bestaande spoor. Het afrekening met Prorail is dit jaar financieel afgerond zodat , waarna ook de subsidieverantwoording is ingediend. Het project is daarmee definitief afgesloten.

Actieplan geluid
Het doel is om de geluidssituatie op 5 a 6 locaties voor circa 350 geluidgehinderden te verbeteren Tot 2021 is slechts 1 locatie aangepakt. Een belangrijke reden hiervoor is dat het vaak zowel financieel als praktisch niet mogelijk bleek om aan te sluiten bij projecten. In 2022 is daarom besloten om in 2023 22n nieuw actieplan op te stellen met een meer proactieve aanpak, waarbij het doel is om vooraf te bepalen op welke manier de geluidhinder verminderd kan worden. Op deze manier kan in de toekomst sneller input geleverd worden bij werkzaamheden.  Een eerste stap is het uitzetten van een opdracht van een akoestisch onderzoek naar de geluidswal langs de IJsselallee. De IJsselallee is maatgevend voor de hinder bij 3 geluidhinderknelpunten. Op basis hiervan zal gekeken worden hoe deze de komende jaren verbeterd kan worden. Dit onderzoek zal in 2023 worden uitgevoerd, als de effecten van het afwaarderen van de binnenring zijn verwerkt in het verkeersmodel.  Daarnaast zijn in 2022 de geluidsbelastingkaarten voor 2019 vastgesteld en gepubliceerd voor het publiek. Deze zijn voor het eerst ook digitaal te raadplegen, via de website van de gemeente.

Project

Omvang krediet tot en met 2022

Gerealiseerd tot en met 2021

Bestedingen 2022

Restantkrediet
31 december 2022

Geluidsanering

1.078.116

681.285

16.066

380.765

Airport Lelystad

156.000

100.686

15.040

40.274

Totaal

1.234.116

781.971

31.106

421.039

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Financiële toelichting kredieten

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27