Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's
We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Ruimtelijke- en milieuafwegingen spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de gezondheid. Milieunormen zijn gebaseerd op de effecten op de gezondheid en de veiligheid. Milieu in de fysieke leefomgeving is een dynamisch terrein van steeds meer verantwoordelijkheid, maar ook met steeds meer vrijheid voor lokale uitwerking. Dat biedt kansen om beleidskeuzes te maken. De nieuwe Omgevingswet gaat hier meer ruimte in bieden, maar er blijven bandbreedtes bestaan en voor sommige aspecten wordt er helemaal geen afwegingsruimte ingebouwd. Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel. De OD geeft invulling aan taken op het gebied van omgevingsrecht en draagt zo effectief bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Enerzijds door ondersteuning van de dienstverlening aan inwoners en bedrijven op het gebied van vergunningen. Anderzijds door toezicht en handhaving op omgevingsaspecten als veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. Vergunningverlening en de afhandeling van meldingen wordt lean uitgevoerd en is op orde. Datzelfde geldt voor toezicht en handhaving. De ondergrond (bodem en grondwater) is een belangrijke drager voor een gezonde stad en vitale gebieden. Veilig gebruik van bodem en grondwater staat voorop. Feit is echter dat het technisch en financieel onmogelijk is om alle bodem- en grondwaterverontreinigingen te saneren tot een kwaliteitsniveau dat voor alle vormen van gebruik geschikt is. Daarom staan in het bodembeleidsplan functies van de ondergrond centraal en is het beoogde kwaliteitsniveau afgestemd op die functies. We nemen te allen tijde risico’s voor de volksgezondheid weg en zorgen voor bescherming van de drinkwaterwinning. Daarbij is een betaalbare en uitvoerbare bodemsaneringsoperatie noodzakelijk. Hiervoor is een gebiedsgerichte aanpak ontwikkeld. Deze is uitgewerkt in het Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal (GBP). Bij geluid, als belangrijke kwaliteitsbepaler voor de leefomgeving, is beleidsvrijheid aan de orde. Eigen verantwoordelijkheid, niet langer normgestuurd, en lokaal maatwerk zijn daarbij de sleutelbegrippen. Voor Zwolle past deze vernieuwing in de werkwijze van gebiedsgericht werken aan milieu. Zo wordt er naar gestreefd de geluidskwaliteit te realiseren die past bij een betreffend gebiedstype. De landelijke bandbreedte tussen voorkeursgrenswaarde en plafondwaarde is ruim. Met de beschikbare beleidsvrijheid kunnen we als gemeente gebiedsgericht bepalen in welke gebieden/zones we enerzijds meer geluid acceptabel vinden maar anderzijds ook gebieden waar we juist de kwaliteit willen behouden. Zwolle voldoet aan de landelijke luchtnormen en aan de WHO-advieswaarden uit 2005. Onlangs zijn deze WHO-advieswaarden aangescherpt waar Zwolle, net als de rest van Nederland, nog niet aan voldoet. Het Rijk onderzoekt wat deze aanscherping betekent voor Nederland. Zwolle blijft deze ontwikkelingen volgen en zet zich ervoor in om tenminste de bestaande luchtkwaliteit te handhaven. Daarnaast zet Zwolle in op beleid, onder andere via de Omgevingsvisie en de Mobiliteitsvisie, gericht op een gezonde leefomgeving waarbij gestreefd wordt naar een verbetering van de luchtkwaliteit. De ontwikkeling van Lelystad Airport heeft effecten op het leefklimaat (geluid en (ultra)fijnstof) in delen van de stad. Samen met de regio willen wij de negatieve effecten van Lelystad Airport zoveel mogelijk voorkomen. Hierbij wordt onder andere ingezet op hogere vliegroutes en glijvluchten, om zodoende de uitstoot van fijnstof en geluid te verminderen. Bij externe veiligheid gaat het om risico’s voor de mens als gevolg van het opslaan, be- en verwerken en transport van gevaarlijke stoffen. In Zwolle wordt voorzien in de basisveiligheid voor Zwolse burgers, wat wil zeggen dat er nergens op het grondgebied van de gemeente veiligheidsnormen worden overschreden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Luchtkwaliteit: Externe veiligheid: |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
De lasten van € 2.475.058 zijn als volgt verdeeld: 70% omgevingsdienst, 26% bodem- en ondergrond, en 4% geluid, lucht en externe veiligheid. Omgevingsdienst
Voor 2022 heeft de OD voor de volgende (strategische) bestuurlijke thema’s een vervolg vastgelegd:
Verder zal de Omgevingsdienst de komende periode aandacht besteden aan de volgende (operationele) thema’s:
Momenteel wordt gewerkt door de Omgevingsdienst samen met de partners aan het verbetertraject “Samen toekomstbestendig”. Dit verbetertraject bestaat uit vijf sporen: Gemeentelijke activiteiten bodem en ondergrond Voor 2022 zijn de volgende activiteiten opgenomen conform de uitvoeringsagenda: Activiteiten veilig gebruik van bodem en grondwater:
Activiteiten opheffen stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen (Technisch en financieel uitvoerbare bodemsaneringsoperatie):
Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Omgevingsdienst Ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening is de jaarrekening van de Omgevingsdienst nog niet door het bestuur van de OD bestuurlijk vastgesteld. Om die reden vindt er op deze plek geen terugkoppeling plaats over bovenstaande inzet van de OD. De verantwoording over de inzet van de OD vindt plaats bij het aanbieden van de jaarrekening van de OD medio Q2. Bodem en Ondergrond Geluid, lucht en externe veiligheid |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.529.592 | 0 | 145.000 | 549.640 | |
+ mutaties projecten | 31.106 | 0 | 0 | 31.106 | |
+ begrotingswijzigingen | 556.417 | 75.203 | 17.000 | 410.752 | |
Begroting t/m december | 3.117.115 | 75.203 | 162.000 | 991.498 | |
- Jaarrekening | 2.705.330 | 39.028 | 206.959 | 708.394 | |
Resultaat doel Voorkomen gezondheidsrisico's | 411.785 | -36.175 | -44.959 | -283.104 | |
Saldo | 47.547 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig resultaat zien van € 411.785. Omdat de baten € 36.175 lager zijn en € 44.959 meer wordt toegevoegd en € 283.104 minder wordt onttrokken aan de reserves ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 47.547. Deze resultaat heeft betrekking op de volgende activiteiten: Omgevingsdienst UItvoeringsagenda Bodem en ondergrond
Daarnaast is voor 2021 en 2022 een rijksbijdrage SPUK "BuitenProportionele Uitvoeringskosten Bodem" ontvangen. Deze regelingen lopen van 2022 tot en met 2024. In 2022 waren de lasten € 32.954 lager dan de geraamde jaarschijf. Hierdoor is de verantwoorde rijksbijdrage eveneens € 32.954 lager. Deze activiteiten lopen door in 2023 en 2024. Geluid, Lucht en Externe veiligheid
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Mimosastraat Actieplan geluid |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Geluidsanering | 1.078.116 | 681.285 | 16.066 | 380.765 |
Airport Lelystad | 156.000 | 100.686 | 15.040 | 40.274 |
Totaal | 1.234.116 | 781.971 | 31.106 | 421.039 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .