Doel 7.3.2 Afval-, hemel- en grondwaterbeheer
Afvalwater, hemelwater en grondwater wordt duurzaam ingezameld, (her)gebruikt en afgevoerd |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Om de volksgezondheid van onze inwoners/bezoekers te waarborgen en (grond)wateroverlast te beperken voor nu en in de toekomst voldoen we aan de zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater, opdat de waterhuishouding (bestaande uit afval-, grond- en hemelwatersysteem) op orde is. De toenemende kans op extreme neerslag vergroot de kans dat afvalwater in de openbare ruimte (op straat) terecht komt. Dit is een potentieel gevaar voor de volksgezondheid, omdat in het overstortwater ziekteverwekkers kunnen zitten. Daarnaast kan er als gevolg van extreme neerslag waterschade ontstaan in woningen, bedrijven en/of vitaal en kwetsbare objecten zoals ziekenhuizen, dokterspraktijken, zorginstellingen, etc. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen. Die overvloed aan regenwater zelf is een waardevolle bron, die we kunnen gebruiken voor het spoelen van het toilet, het bewateren van de tuinplanten of de doorstroming van watergangen. Om dit potentieel te benutten en om vuilwater in de openbare ruimte te voorkomen en waterschade te beperken, willen we het regenwater daar waar we “problemen verwachten” en meekoppelkansen ontstaan met andere projecten ontkoppelen van het rioolstelsel. Zo wordt het beschikbare water niet alleen duurzaam gebruikt, maar vergroten we ook de weerbaarheid van de stad voor extreme neerslag en droogte (zie doel 6.4.4 klimaatadaptatie). Nieuwe technologieën creëren kansen om het beheer nog slimmer en effectiever uit te voeren. Tevens willen we voorkomen dat er tegen hoge energiekosten onnodig veel schoon regenwater wordt rondgepompt in het riool. De gemeente Zwolle wil zich inspannen om al deze duurzame waarden van water nog beter te benutten. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Zwolle heeft een goed functionerend rioolstelsel, met een geschatte vervangingswaarde van een half miljard euro, dat ook in 2022 voldoet aan de geldende richtlijnen tegen één van de laagste heffingen in Nederland. Jaarlijks monitoren we de kwaliteit / het functioneren van de riolering en bepalen we welke maatregelen nodig zijn. Dit is een continue werkwijze. Als gevolg van geopolitieke spanningen (oorlog Oekraine) en de economische effecten van de coronacrisis zijn de energie- en materiaalprijzen flink gestegen. Vanuit doel 7.3.2 hebben wij in 2022 € 150.000,- bijgedragen aan het doel 6.4.4 klimaatadaptatie voor onder andere het vervaardigen van klimaatkansenkaarten en personele inzet. Ook is in 2022 € 800.000,- beschikbaar gesteld om de buitenruimte klimaatbestendig in te richten. Hiermee dragen we bij aan het buitengeluk van inwoners en bezoekers. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
Afvalwater, hemelwater en grondwater wordt duurzaam ingezameld, (her)gebruikt en afgevoerd, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2022 - 2026 (aangeboden in het 4e kwartaal 2021 aan de raad)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
De activiteiten uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) zijn, met uitzondering van de rioolrenovatie en onderhoud gemalen, uitgevoerd. Uitvoering: Als gevolg van de oorlog in Oekraine zijn de kosten voor energie, ten opzichte van de begroting, bijna verdubbeld (van € 290.000,- naar € 578.000,-). Zwolle monitort de kwaliteit van de riolering al meer dan 30 jaar middels een zogenaamde globale inspectie, verkregen door foto’s die gemaakt worden vanuit de inspectieput in de riolering (putfoto-inspectie). Hierdoor krijgen we een globaal beeld van de kwaliteit van de riolering. Riolen die ernstige gebreken vertonen op basis van de putfoto-inspectie worden geïnspecteerd met een rijdende videocamera. Aan de hand van de beelden van de rijdende videocamera besluiten we of we gaan repareren, renoveren of vervangen. Deze Zwolse werkwijze, uniek in Nederland, is omarmd door het RIVUS-samenwerkingsverband en verdergaand geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een methodiek/systematiek die alle partners hebben doorgevoerd in hun processen om de restlevensduur van de riolering te bepalen. Zwolle en Deventer hebben de putfoto-inspectie verdergaand geoptimaliseerd (kwaliteit camera’s en wijze van foto’s maken). In Zwolle heeft dit ertoe geleid dat we het gehele proces van putfoto’s maken en reinigen anders hebben ingericht. In plaats van dat we de foto’s na reiniging maken om de kwaliteit te bepalen, doen we dat nu vooraf. Hierdoor zijn wij erachter gekomen dat ca. 90% van de Zwolse riolen schoon zijn en niet hoeven te worden gereinigd. Vanaf 2020 hebben we de inspectie van de riolering (het vastleggen van de kwaliteit en de vervuilingsgraad), het bepalen van de restlevensduur (vervangingsopgave voor de komende jaren hebben we in beeld ) en de rioolreiniging (welke riolen moeten worden gereinigd) vastgelegd in een app. In 2022 hebben we 1/7e deel van het areaal geinspecteerd. Binnen RIVUS werken de gemeenten Dalfsen, Deventer, Kampen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Zwartewaterland, Zwolle en Waterschap Drents Overijsselse Delta en de provincie Overijssel samen aan de waterketen en het klimaat. Al vele jaren, vanaf 2013 werken we samen. RIVUS kent zijn oorsprong in het Bestuursakkoord Water (BAW, 2011). Hierin hebben de overheden en drinkwaterbedrijven zich uitgesproken voor een doelmatiger waterbeheer. Naast de (afval)waterketen heeft RIVUS sinds 20 maart 2019 ook de taken opgepakt vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA, 2017). Op 18 november 2021 heeft uw raad een informatienota ontvangen met betrekking tot het onderschrijven van de klimaatadaptatiestrategie West Overijssel en het vaststellen van het uitvoeringsprogramma voor klimaatadaptatie in het RIVUS gebied. RIVUS is daarmee werkregio geworden voor de aanpak van klimaatadaptatie. Een nieuw regionaal bestuursakkoord water 2022 -2027 is op 1 maart 2022 door het college onderschreven, hiervan heeft uw raad op 3 maart een informatienota ontvangen. Op 15 december december 2022 heeft uw raad een informatienota ontvangen met betrekking tot de strategie waterketen die door het college wordt onderschreven. Vanuit het Gemeentelijk Rioleringsplan wordt een bijdrage (jaarlijks € 150.000,-) geleverd aan het programma klimaatadaptatie waarmee we in 2022: |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 6.886.188 | 8.600.906 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 550.431 | 552.647 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 7.436.619 | 9.153.553 | 0 | 0 | |
- Jaarrekening | 7.402.637 | 9.117.355 | 0 | 0 | |
Resultaat doel Afval-, hemel- en grondwaterbeheer | 33.982 | -36.198 | 0 | 0 | |
Saldo | -2.216 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten zijn € 33.982 lager dan begroot en de baten zijn € 36.198 lager, hetgeen leidt tot een nadelig resultaat van € 2.216. Omdat voor riolering altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Het saldo is echter niet 0, doordat de begrote onttrekking van de egalisatievoorziening niet is aangepast aan twee kleine wijzigingen in de begrote lasten. De lagere lasten van € 33.982 zijn gerealiseerd door:
De lagere baten van € 36.198 zijn gerealiseerd door:
Er was per saldo een onttrekking uit de voorziening riolering geraamd van € 1.623.591. Per saldo is een onttrekking uit de voorziening riolering gedaan van € 721.273. Het verschil van € 902.318 bestaat uit voornoemde storting van € 901.081 voor nog uit te voeren werken en het verschil van € 1.237 op het exploitatieresultaat. Naast de kosten op dit doel dekt de rioolheffing ook kosten ter hoogte van € 1.714.718, die onder andere doelen worden verantwoord. Zie de paragraaf lokale heffingen. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Vanaf 2020 wordt jaarlijks € 800.000,- aan klimaatinvesteringen beschikbaar gesteld. Zo is geld gereserveerd/geinvesteerd in gebieden die kwetsbaar zijn voor extreme neerslag: De waterverbinding Assendorp - Zwolle Zuid heeft vertraging opgelopen en zal in Q2 2023 worden afgerond. Ook worden de projectkosten met ca. € 0,5 miljoen euro overschreden. De waterverbinding, ook wel spoorduiker genoemd, is van belang om wateroverlast als gevolg extreme neerslag in het gebied Assendorp te beperken. Het project heeft te maken gehad met een aantal stagnaties zoals aangetroffen beschermde diersooorten, verdacht gebied in het kader van niet gesprongen explosieven en een onbekende verontreiniging van NS onder het spoor, die het project duurder maken en in de tijd doen uitlopen. Met het aanbrengen van damwanden van de ontvangstkuip ontstonden problemen door een bijzondere zandkorrelopbouw ter plaatste. Gekozen is voor een andere bouwkuipmethode die duurder uitpakt. Binnen het GRP is ruimte beschikbaar om de overschrijding op te kunnen vangen. Hiervoor hoeft de rioolheffing niet te stijgen. |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Gemeentelijk rioleringsplan 2016-2020 | 4.991.633 | 1.466.224 | 982.106 | 2.543.303 |
Totaal | 4.991.633 | 1.466.224 | 982.106 | 2.543.303 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Gemeentelijk rioleringsplan |
---|