Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid
We bevorderen de verkeersveiligheid |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Voor onze inwoners, bezoekers en overige gebruikers, is een goede, verkeersveilige en toegankelijke infrastructuur noodzakelijk. Daarom blijven we in Zwolle investeren in een verkeersveilige infrastructuur”. Landelijk stagneert het terugdringen van het aantal verkeersdoden en gewonden, met name onder fietsers, mede door de toegenomen mobiliteit. Maar ook de voetgangers vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Doordat dit veelal eenzijdige ongevallen betreffen (waarbij geen tegenpartij is betrokken) worden deze ongevallen nauwelijks geregistreerd. In Zwolle is in tegenstelling tot de landelijke trend een daling te zien in deze ongeval gegevens. Zwolle sluit zich aan bij de landelijke doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Deze nulambitite stelt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Overheden willen samen met maatschappelijke partners een maximale inspanning leveren om risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die risico’s te verkleinen. Dat is een ambitieuze doelstelling, juist door de groei van het verkeer in het algemeen en het aantal fietsers in het verkeer in het bijzonder, de opkomst van de (snellere) elektrische fiets en de deelname van meer kwetsbare ouderen in het verkeer de komende jaren. Om invulling te geven aan de nulambitie hebben we in 2021 gewerkt aan het Actieplan Verkeersveiligheid. Met dit Actieplan, dat begin 2022 naar de raad komt, willen we bij de aanpak van de verkeersveiligheid in en na 2022 niet alleen reactief gaan handelen, maar juist ook proactief op basis van een diverse en gestructureerde informatiebronnen en daarmee vanuit een risicogestuurde aanpak naar verkeersveiligheid kijken. We geven prioriteit aan het aanpassen van wegen met de grootste risico’s, zoals specifieke locaties en routes waar veel klachten over komen of waar kinderen vaak gebruik van maken. Deze knelpunten gaan we het eerst aanpakken. Voor kwetsbare groepen zoeken we naar veilige kruispunten en oversteeklocaties. Zo beperken we de snelheid van gemotoriseerd verkeer in de buurt van deze plekken. Daarnaast zoeken we naar simpele maatregelen om het aantal eenzijdige ongevallen te verminderen. We steunen initiatieven die deelnemers in het verkeer opleiden en bewustwording over risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik en hard rijden, vergroten. Dit is vooral belangrijk in de buurt van plekken met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij basisscholen en bij buurtvoorzieningen. Tegelijk gaat opleiden over belangrijke vaardigheden, zoals ouderen die goed leren fietsen op een e-bike, valtraining voor deze zelfde doelgroep en extra lessen in verkeersinzicht voor jonge bestuurders. We sturen daarnaast ook direct op gedrag, onder meer met het steunen van lokale initiatieven voor verkeersveiligheid . Daarnaast behandelen we vragen/klachten van bezoekers en inwoners over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit betreft met name meldingen over verkeersonveiligheid bij scholen en in woonwijken, geluidsoverlast van auto- en spoorverkeer en overlast door logistieke bewegingen in de binnenstad en woonwijken. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Om de verkeersveiligheid te bevorderen hebben we diverse activiteiten uitgevoerd. Dit is gebeur aan de hand van verschillende doelen uit de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie. Er worden projecten uitgevoerd, ook binnen bestaande programma’s voor fietsers en voetgangers. Resultaten 2022
Op het gebied van gedragsbeïnvloeding wordt jaarlijks in samenwerking met de provincie en diverse partners een groot aantal educatieprojecten uitgevoerd. Dit gebeurt voor allerlei verschillende leeftijdscategorieën en doelgroepen. Te denken valt aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen, Streetwise van de ANWB, De Zwolse verkeersquiz voor basisscholen. Maar ook cursussen in verkeersregels en behandeling van diverse thema's in het verkeer zoals fietsverlichting, app- en telefoongebruik in het verkeer en de invloed van alcohol. Na twee jaren waarin, als gevolg van de Corona-crisis, het aantal verkeerseducatieprojecten op scholen en voor diverse specifieke doelgroepen relatief beperkt was, is gebleken dat de behoefte aan verkeerseducatie in 2022 groot is. Waar het in de jaren voor en tijdens Corona soms moeilijk bleek om projecten op te starten hebben we in 2022 meer gedaan dan vooraf bedacht. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We bevorderen verkeersveiligheid, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Jaarlijks ontvangt de gemeente Zwolle veel verkeersgerelateerde vragen. Veel van deze vragen en klachten zijn behandeld in de wijkverkeersteams. Daarnaast zijn de subjectieve en objectieve verkeersveiligheidscijfers gemonitord in relatie tot de diverse kredieten en projecten. De aanvragen voor de subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V) zijn voorbereid. Voor het subsidiejaar 2023 zijn de volgende drie projecten bij de provincie Overijssel ingediend voor subsidie:
Verkeersveiligheid
Van deze 3 projecten zijn de eerste 2 door de provincie Overijssel gehonoreerd voor subsidie. Het laatste project staat op de reservelijst en komt alleen mogelijk in aanmerking als er subsidiebudget vrijvalt bij de provincie. |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 782.160 | 362.562 | 0 | 29.734 | |
+ mutaties projecten | 104.939 | 33.125 | 0 | 71.814 | |
+ begrotingswijzigingen | 394.713 | 134.607 | 104.000 | 106.998 | |
Begroting t/m december | 1.281.812 | 530.294 | 104.000 | 208.546 | |
- Jaarrekening | 1.122.116 | 463.453 | 229.000 | 208.546 | |
Resultaat doel Verkeersveiligheid | 159.696 | -66.841 | -125.000 | 0 | |
Saldo | -32.145 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 159.696. Omdat de baten een nadelig saldo hebben van € 66.841 en er € 125.000 meer wordt toegevoegd aan de reserves, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 32.145. Dit nadelige resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In 2022 is een aantal projecten in het kader van de provinciale DUVV-subsidiegelden 2019 en 2021 afgerond, of zijn de voorbereidingen gestart. De volgende projecten zijn afgerond:
Daarnaast zijn voor de volgende projecten de voorbereidingen of de uitvoering opgestart:
Tot slot zijn in het kader van gedragsbeïnvloeding diverse projecten op scholen en voor specifieke doelgroepen uitgevoerd. |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid | 1.250.000 | 1.116.839 | - | afgesloten |
Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid | 204.830 | 92.924 | 71.558 | 40.348 |
Fietstunnels Zwartewaterallee | 50.000 | 51.297 | 919 | afgesloten |
Rotonde Roelenweg | 250.000 | 165.645 | 56.689 | 27.666 |
Eemlaan-Rijnlaan | 100.000 | 24.395 | 5.929 | 69.676 |
Wipstrikkerallee verkeersveiligheid | 504.000 | 73.518 | 379.539 | 50.943 |
Totaal | 2.358.830 | 1.524.618 | 514.634 | 188.633 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid Fietstunnel Zwartewaterallee |
---|