Domeinen

Fysiek domein

Doel 5.3.2 Cultureel klimaat

We zorgen ervoor dat het Zwolse cultureel klimaat dynamisch is en blijvend innoveert

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Het Cultureel Perspectief 2040 focust voor de jaren 2021 en 2022 op het herstel en verstevigen van de culturele infrastructuur in Zwolle. De effecten van COVID-19 maken dit noodzakelijk. Voor de jaren 2023 en 2024 wordt gestart met het uitbouwen van de culturele infrastructuur zodat de sector kan bijdragen aan de hoge ambities van de gemeente Zwolle . Zwolle wil de vierde economie van Nederland worden:  cultuur is hierbij een drijvende kracht.Ook draagt cultuur bij aan een aangenaam leefklimaat, dat past bij onze groeiambitie.

Regionaal Cultuurprofiel
In de afgelopen twee jaar is door de Minister van OCW ingezet op de ontwikkeling van stedelijke cultuurregio’s. De geografische spreiding van de Stedelijke Cultuurregio Zwolle valt samen met de economische regio van Zwolle. Zowel vanuit de provincie Overijssel als vanuit onze stedelijke regio is flink geïnvesteerd in de samenwerking. Het beleidsinstrument dat de Minister voor de samenwerking heeft opgezet zijn de Proeftuinen. In onze cultuurregio is Hybrideproductiehuis de proeftuin geweest. Het Hybrideproductiehuis zal verder uitgebouwd worden tot een netwerk voor talentontwikkeling, met aandacht voor Zwolse makers en  gezelschappen.  Samen met de 22 regiogemeenten en de provincie Overijssel wordt in de komende periode verder geïnvesteerd in het Hybride Productienetwerk. .

Van de rijkssubsidie voor cultuur gaat tot dusver een zeer beperkt deel naar Landsdeel Oost. Deze samenwerking tussen de grote steden en provincies van Overijssel en Gelderland wil door middel van versterking van de lobby meer rijksmiddelen  voor de regio verwerven. Daarnaast zal vanuit de Stedelijke Cultuurregio Zwolle een lobby gevoerd worden gericht op de specifieke situatie van onze Stedelijke Cultuurregio Zwolle, in relatie tot de hoge economische en groeiambities.

Musea
Innovatie en vernieuwing bij Musea richt zich vooral op de ontwikkelingen rondom de Fundatie Future Factory. In 2022 wordt er een haalbaarheidsstudie gedaan naar het laten landen van een tweede locatie van de Fundatie in de Spoorzone vanaf 2024. Idealiter landen er meerdere creatieve (onderwijs) partijen in de spoorzone. Cultuur kan een mooie drager voor de Spoorzone worden. Uiteraard dient onderzocht te worden in hoeverre dit financieel haalbaar is en dient de marktbehoefte geobjectiveerd te worden.

Podiumkunsten
Hedon en Zwolse Theaters hebben hun programmering in 2020 en 2021 moeten aanpassen ten gevolge van COVID-19. De aanpassing heeft effect op de programmering en de bezoekersaantallen, met een doorwerking in de de bedrijfsvoering en verwerving van eigen inkomsten. Vanuit het Noodfonds van het ministerie van OCW, met participatie van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, ontvangen beide instellingen eenmalig extra subsidie om een deel van de geleden schade te compenseren. Met beide instellingen is intensief overleg om de vinger aan de pols te houden voor een passende exploitatie.

Creatieve sector
In het najaar 2020 zijn aan de raad de onderzoeken gepresenteerd naar accommodatiebehoefte van culturele en creatieve instellingen. Op basis van deze onderzoeken is bepaald welk voorzieningenniveau passend is bij onze stad.  De behoefte aan voorzieningen is met name geprognotiseerd naar m2 aan atelierruimte en expositieruimte. Tegelijk met de groei aan m2 worden in overleg met de sector toelatingseisen en een doorstromingssystematiek ingevoerd.
Daarnaast is geconstateerd dat de netwerkingvorming binnen de sector kan worden versterkt, ten behoeve van de overdracht van kennis en ervaring. Met de ondersteuning van netwerkinitiatieven beogen wij de professionalisering van de sector te versterken.

Cultuurhistorie:
We willen de cultuurhistorie van onze stad op een attractieve wijze beter zichtbaar maken en versterken. Wij benutten daarbij de gezamenlijke kracht van onze culturele partners. Wij zorgen voor de verbinding tussen partijen en stimuleren de samenwerking, bijvoorbeeld met de beheersstichting Sassenpoort. Beleidskaders zijn de Toegankelijkheidsnota, Binnenstadsvisie  en het Cultureel Perspectief Zwolle 2040.  
In 2021 is er een pilot gedaan, waarbij de openstelling van de Schepenzaal in het weekend voor inwoners en bezoekers is onderzocht. De onderzoeksuitkomsten worden betrokken bij een eventuele openstelling van de Schepenzaal in 2022.
De presentatie van Zwolle op de eerste verdieping van de Peperbus zal worden vernieuwd en verder geprofessionaliseerd.

Stadkamer
De druk is groot op de locaties van Stadkamer. Voor StadkamerCentrum geldt: “Er wordt meer ruimte voor activiteiten gevraagd dan er is”. Deze druk en de uitvoering van de Netwerk Agenda voor bibliotheken, laten we onderzoeken op consequenties voor Stadkamer. De resultaten van dit onderzoek  zullen begin 2022 aan de gemeente raad worden gepresenteerd.
Voor de bibliotheek- en ontmoetingsfunctie van Stadkamer is de beleidsmatige aandacht gericht op het behoud en vernieuwen van de drie wijkvestigingen.  Het streven is om elke vestiging een eigen herkenbaar profiel te geven met Zwolle Zuid als koploper. Najaar 2021 zijn er tussen de verschillende organisaties (WijZ, Travers, Stadkamer en Gemeente) intentieovereenkomsten getekend voor onder meer intensivering van de samenwerking.

Daarnaast wordt de samenwerking in de regio verder opgepakt. Onderzocht wordt of dit naast facilitaire samenwerking  ook op inhoudelijke samenwerking kan. De werkwijze van Stadkamer wordt als blauwdruk gebruikt en is richtinggevend.

Het succesvolle Zwolse model van cultuureducatie wordt  verder voortgezet. Er wordt nadrukkelijk  de verbinding met cultuurparticipatie geleged. Dit heeft al tot toekenning van enkele projecten geleid in 2021; het model wordt in 2022 voortgezet.

Kunst in de openbare ruimte
In het vierde kwartaal van 2021 wordt aan de raad een inhoudelijke visie op kunst in de openbare ruimte aangeboden . Bij deze visie wordt een voorstel gevoegd voor financiering van deze kunstvorm. De visie maakt beleidsmatig onderdeel uit van het Cultureel Perspectief 2040.

Commissariaat voor de Media
In 2021 is de licentie voor het zenden van een lokale omroep verstrekt aan RTV Focus. Deze omroep is meteen volop aan de slag gegaan met het verbeteren van de lokale omroepvoorziening. Er is intensievere samenwerking tot stand gebracht met RTV OOST, Hogeschool Windesheim en met de NOS. De nadruk ligt op journalistieke kwaliteitsverbetering en samenwerking in de regio. In overleg met de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroep (NLPO) wordt gewerkt aan een een lokaal mediahuis/hub.

Cultuurnota
Bovenstaande onderdelen worden beleidsmatig verankerd in het Cultureel Perspectief Zwolle 2040 en in de uitvoeringsagenda 2022-2024 ??

Toelichting op realisatie doel

De coronacrisis had nog steeds invloed op de podia en culturele evenementen. Ondanks de sluiting in verband met Corona in het eerste kwartaal van 2022 van o.a. Zwolse Theaters en Hedon hebben de podia toch nog een aansprekende programmering gerealiseerd en vonden de bezoekers hun weg terug naar de instellingen. Ook de culturele festivals hebben dit jaar hun activiteiten kunnen organiseren vergelijkbaar met hoe dat kon voor Corona. Wel hebben alle culturele organisaties te maken met aanzienlijke kostenstijgingen door de energiecrisis, de inflatie en een gebrek aan personeel en leveranciers als gevolg van Corona. Vooralsnog is deze kostenstijging opgevangen met de eigen reserves of Coronanoodsteun.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We zorgen ervoor dat het Zwolse cultureel klimaat dynamisch is en blijvend innoveert, zodanig dat:

  • Er meer verbinding, ontmoeting en samenwerking is tussen culture instellingen en bedrijfsleven, onderwijs en fysiek en sociaal domein.
  • Er ruimte voor innovatie, vernieuwing en experimenten is op basis van de evaluatie van de regeling Innovatie en Vernieuwing.
  • Er ruimte is voor ondernemerschap in de creatieve sector.
  • Het cultureel klimaat actief en uitnodigend is.
  • Organisaties flexibel meebewegen met de culturele markt.
  • Kennis rondom cultuurpaticipatie projecten, stadsbreed wordt weggezet en daarmee interessant is voor landelijke fondsen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Monique Schuttenbeld

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

Met instrumenten als subsidies en prestatieafspraken dragen wij bij aan de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Daarnaast zien wij een belangrijke rol als arrangeur van nieuwe ambities, verbindingen, samenwerkingen en cross overs met als doel te komen tot een toonaangevende culturele stad:

  • De samenwerking binnen de Stedelijke Cultuurregio Zwolle wordt verder ontwikkeld en er wordt ingezet op een stevige lobby voor de verwerving van rijksmiddelen .
  • De Fundatie gaat intensief samenwerken met de creatieve sector in Fundatie Future Factory, .
  • Allemaal Zwolle gaat in maart 2022 haar deuren openen om de verhalen van Zwolle te presenteren in het belevings- en erfgoedcenturm Anno aan de Melkmarkt.
  • Doorontwikkeling van het Hybrideproductiehuis als het instrument voor talentontwikkeling.
  • We ontwikkelen plannen voor moderne en toekomst vaste- capaciteitsuitbreiding van het Fraterhuis en leggen deze voor aan de raad.
  • De culturele en cultuurhistorische attractiviteit van de binnenstad wordt zichtbaarder gemaakt, als een belangrijke bijdrage om de binnenstad tot een van de top-binnensteden
  • van Nederland te maken.
  • De structurele subsidie voor Academyhuis de Grote kerk word ingezet om meer culturele activiteiten in de kerk te stimuleren.
  • Met Stadkamer onderzoeken we wat hoe we zo goed mogelijk de doelen Uit de landelijke netwerkagenda halen.
  • De verschillende uitingen van beeldcultuur worden met elkaar in verband gebracht zodanig dat een versterking van de visuele geletterdheid van onze inwoners wordt bereikt.
  • De nieuwe visie op Kunst in de Openbare ruimte wordt voorzien van een  werkprogramma en een voorstel voor financiering in 2022.

Toelichting realisatie activiteiten

  • De samenwerking binnen Cultuurregio Zwolle is verder ontwikkeld waardoor zowel ambtelijk als bestuurlijk binnen de regio, maar ook binnen de provincie en met het rijk afstemming plaatsvindt. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan kennisdeling.
  • Bij de Fundatie kreeg talentontwikkeling ruimschoots aandacht in exposities in samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht – Nature Talks en Cibap -  Graduates.
  • Op 12 mei 2022 is ANNO feestelijk geopend. Het museum heeft de subtitel “Museum in de maak”, waarmee ook uitgedrukt wordt dat het museum zich in de loop van de tijd verder ontwikkelt.  
  • In de Raad van 19 december 2022 is unaniem besloten dat het Fraterhuis een plek krijgt in het nieuw te bouwen Handelshuys in het Broerenkwartier. Het Fraterhuis krijgt hierdoor uitbreiding naar vijf zalen en een multimediazaal.
  • In 2022 werd de restauratie van de Grote Kerk / Academiehuis voltooid. De gemeente heeft in 2016 ca € 1 mln. beschikbaar gesteld voor deze restauratie. De afgeronde restauratie heeft archeologen de mogelijkheid gegeven om opgravingen te doen. De structurele subsidie voor Academiehuis de Grote kerk wordt ingezet om meer culturele activiteiten in de kerk te stimuleren.
  • Met Stadkamer is onderzocht hoe zo goed mogelijk de doelen uit de landelijke netwerkagenda halen. Waar mogelijk wordt landelijk en provinciaal geld gematcht met gemeentelijk geld, bijvoorbeeld in het geval van Cultuureducatie met Kwaliteit/Cultuur aan de Basis en de Brede Regeling Combinatiefuncties.
  • De verschillende uitingen van beeldcultuur worden met elkaar in verband gebracht zodanig dat een versterking van de visuele geletterdheid van onze inwoners wordt bereikt. Dit wordt opgenomen in het beleidsplan Kunst in de Openbare Ruimte waar in 2022 mee is gestart.

Financieel overzicht doel

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

625.460

0

0

0

+ mutaties projecten

83.944

0

0

83.944

+ begrotingswijzigingen

474.926

310.000

265.000

208.043

Begroting t/m december

1.184.330

310.000

265.000

291.987

- Jaarrekening

874.802

0

265.000

248.944

Resultaat doel Cultureel klimaat

309.528

-310.000

0

-43.043

Saldo

-43.515

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 309.528, terwijl de baten een nadelig saldo laten zien van € 310.000. Daarnaast is er €43.043 minder onttrokken aan de reserve, waardoor een nadelig resultaat wordt gerealiseerd van € 43.515.

SPUK Impuls Jongerencultuur:
In de loop van 2022 werd een SPUK voor impuls jongerencultuur door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn (OCW) beschikbaar gesteld. De ontvangen middelen en bijbehorende besteding zijn in de 3e periodieke wijziging gemeld. De middelen ad. € 310.000 zijn uiteindelijk eind 2022 ontvangen, waarvoor de gemeente ook in 2022 een subsidie heeft verstrekt van € 310.000. Door de late verstrekking kan de besteding door de ontvangers echter pas in 2023 plaatsvinden en zullen de kosten en de inkomsten ook pas in 2023 worden verantwoord. Dit is later ook zo vermeld in het aangepaste beschikkingsvoorstel. De begroting kon hierop niet bijtijds worden bijgesteld. Dit resulteert in een voordeel van € 310.000 op de lasten en een nadeel van € 310.000 op de baten.

Zaalgebruik corona:
Op 8 februari 2021 is besloten om incidentele middelen beschikbaar te stellen voor eventuele nadelige effecten op het zaalgebruik tijdens corona. Deze middelen zijn in 2021 op doel 5.3.2  gereserveerd in de reserve nog uit te voeren werken. De onttrekking uit de reserve is daarom ook in 2022 geraamd op doel 5.3.2. De kosten van € 43.043 zijn in de begroting echter per abuis geraamd op doel 5.3.1. Uiteindelijk zijn de middelen niet nodig gebleken en is het bedrag niet aangewend. Tegenover het nadeel dat ontstaat door de lagere onttrekking uit de reserve op doel 5.3.2, staat een voordeel van € 43.043 door lagere lasten op doel 5.3.1.
Deze middelen waren beschikbaar gesteld uit de coronagelden cultuur die onderdeel zijn van het krediet op doel 5.3.1. Vooralsnog zullen de middelen gereserveerd blijven.

Toelichting realisatie kredieten

De regeling innovatie en vernieuwing: de 'beoordeling' van dit budget (om te kijken of dit budget nog benodigd is om de regeling goed neer te zetten) heeft nog niet plaatsgevonden maar is doorgeschoven naar 2023

Project

Omvang krediet tot en met 2022

Gerealiseerd tot en met 2021

Bestedingen 2022

Restantkrediet
31 december 2022

Innovatie + vernieuwing cultuur

80.000

62.000

18.000

afgesloten

Voorbereidingskrediet Fraterhuis

100.000

-

100.000

afgesloten

Fraterhuis, handelshuys

30.300.000

-

-

30.300.000

Totaal

30.480.000

62.000

118.000

30.300.000

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Financiële toelichting kredieten

Innovatie + venieuwing cultuur
Het restantmiddelen voor innovatie en vernieuwing cultuur zijn in 2022 volledig besteed. Daarmee is dit project bij de jaarrekening afgesloten.

Voorbereidingskrediet Fraterhuis
De voorbereidingen voor het project het fraterhuis zijn succesvol afgerond in 2022. De raad heeft ingestemd om het fraterhuis te laten vestigen in het Handelhuys.
Hiervoor is ruim € 30 miljoen krediet beschikbaar gesteld. Het voorbereidingskrediet is bij de jaarrekening afgesloten.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27