Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod
We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Wonen is een van de belangrijkste basisbehoeften. Zwolle is een mooie woonstad en dat willen we graag verder versterken. Onze woonvisie (2017) heeft hiervoor 4 ambities geformuleerd; Zwolle is een:
Deze vier ambities tezamen maken dat Zwolle voor de komende jaren staat voor de volgende stap in stedelijkheid. Wij willen de stad verder versterken als centrum van deze regio en Noord Oost Nederland en willen de economische toppositie in Nederland behouden. Zwolle wordt als aantrekkelijke woonstad steeds meer een alternatief voor wonen in de Randstad. We zien dat terug in de migratiecijfers. Zwolle groeit harder dan de eerder geprognosticeerde groei. De toenemende verstedelijking en daarbij horende mobiliteit hebben geleid tot een aantal afspraken in de omgevingsagenda Oost en MIRT. Voor de uitbreiding van het aantal woningen werkt de Regio Zwolle met het Rijk en de Provincie Overijssel aan de verstedelijkingsstrategie voor de regio. In 2022 zal de verstedelijkingsstrategie worden afgerond. In 2022 wordt verder uitvoering gegeven aan de regionale woonafspraken met de Provincie Overijssel (Regionale Woonagenda West) en wordt de beoogde Regiodeal Zwolle-Deventer-Apeldoorn uitgewerkt. Verder zet Zwolle zich in voor een tweede tranche van het Volkshuisvestingsfonds in 2022 voor een duurzame en energetische wijkvernieuwing (sociale huur, particulier bezit en openbare ruimte). Sterke groeistad. Vernieuwende woonstad Solidaire leefstad Duurzame deltastad: |
---|
Toelichting op realisatie doel
Voor de uitbreiding van het aantal woningen werkt de Regio Zwolle met het Rijk en de Provincie Overijssel aan de verstedelijkingsstrategie voor de regio. In 2022 is de verstedelijkingsstrategie afgerond. Deze biedt een helder kader voor de realisatie van de toekomstige woonopgave. worden afgerond. Tevens is uitvoering gegeven aan de regionale woonafspraken met de Provincie Overijssel in de vorm van een Woondeal. Deze is op 12 december ondertekend door het rijk, de provincie en alle gemeenten in de provincie. In de woningproductie hadden we te maken met tegenwind op verschillende fronten: stijgende rente, vertraagde procedures, materiaalschaarste en stijgende kosten, terugloop van de vraag in delen van de markt. Dit heeft er toe geleid dat we het geplande aantal op te leveren woningen niet hebben gehaald. In totaal zijn ca 380 woningen opgeleverd waarvan 53 in het goedkope segment. Omdat er tegelijkertijd ook onttrekkingen plaatsvonden (met name door sloop) bedroeg de netto toevoeging 247 woningen. Om te blijven voldoen aan onze kernopgave zijn we in 2022 gestart met de ontwikkeling van een Aanpak Woningbouw tot 2030. In die update van de Ontwikkelstrategie Wonen 2019-2024 nemen we op hoe we, aanvullend op de bestaande werkwijze, uitwerking kunnen blijven geven aan onze kernopgave Wonen. In 2022 is meer focus gelegd naar kwalitatieve vernieuwing van ons woningaanbod. Denk aarbij aan vernieuwende woonvormen om jonge kenniswerkers aan Zwolle te binden en te behouden voor de stad. Maar ook aan andere manieren van samenwonen, zoals bij Community 4.2 aan het Talentenplein waar 10 jongeren met een hulpvraag samenwonen met vijf studenten. Ook andere (gedeelde) eigendormsvormen, zoals bij wooncoöperaties, of ander (biobased) materiaalgebruik zijn voorbeelden van vernieuwing. In 2022 is volop uitvoering gegeven aan de eind 2021 ontwikkelde betaalbaarheidsagenda. De raad is hierover tweemaal, middels een tussentijdse update, over de volledige breedte over geïnformeerd. Het vaststellen van de verordening middenhuur en het opleveren van de quickscan over de 3-40-30 verdeling, en het toepassen van een meerwaardebeding in de Tippe zijn enkele van de in het kader daarvan uitgevoerde activiteiten. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Voor de uitbreiding van het aantal woningen werkt de Regio Zwolle met het Rijk en de Provincie Overijssel aan de verstedelijkingsstrategie voor de regio. In 2022 is de verstedelijkingsstrategie afgerond. Deze biedt een helder kader voor de realisatie van de toekomstige woonopgave. worden afgerond. Tevens is uitvoering gegeven aan de regionale woonafspraken met de Provincie Overijssel in de vorm van een Woondeal. Deze is op 12 december ondertekend door het rijk, de provincie en alle gemeenten in de provincie. In de woningproductie hadden we te maken met tegenwind op verschillende fronten: stijgende rente, vertraagde procedures, materiaalschaarste en stijgende kosten, terugloop van de vraag in delen van de markt. Dit heeft er toe geleid dat we het geplande aantal op te leveren woningen niet hebben gehaald. In totaal zijn ca 380 woningen opgeleverd waarvan 53 in het goedkope segment. Omdat er tegelijkertijd ook onttrekkingen plaatsvonden (met name door sloop) bedroeg de netto toevoeging 247 woningen. Om te blijven voldoen aan onze kernopgave zijn we in 2022 gestart met de ontwikkeling van een Aanpak Woningbouw tot 2030. In die update van de Ontwikkelstrategie Wonen 2019-2024 nemen we op hoe we, aanvullend op de bestaande werkwijze, uitwerking kunnen blijven geven aan onze kernopgave Wonen. In 2022 is meer focus gelegd naar kwalitatieve vernieuwing van ons woningaanbod. Denk aarbij aan vernieuwende woonvormen om jonge kenniswerkers aan Zwolle te binden en te behouden voor de stad. Maar ook aan andere manieren van samenwonen, zoals bij Community 4.2 aan het Talentenplein waar 10 jongeren met een hulpvraag samenwonen met vijf studenten. Ook andere (gedeelde) eigendormsvormen, zoals bij wooncoöperaties, of ander (biobased) materiaalgebruik zijn voorbeelden van vernieuwing. In 2022 is volop uitvoering gegeven aan de eind 2021 ontwikkelde betaalbaarheidsagenda. De raad is hierover tweemaal, middels een tussentijdse update, over de volledige breedte over geïnformeerd. Het vaststellen van de verordening middenhuur en het opleveren van de quickscan over de 3-40-30 verdeling, en het toepassen van een meerwaardebeding in de Tippe zijn enkele van de in het kader daarvan uitgevoerde activiteiten. Ook in 2022 vormde de netwerksamenwerking in het Zwols Concilium een belangrijke pijler in onze aanpak van de woningbouwopgave. In de loop van het jaar is deze samenwerking door een extern onderzoeksbureau geevalueerd. Dat heeft geleid tot afspraken over een hernieuwde samenwerking. Doel hiervan is om de kracht van de samenwerking te behouden, maar tegelijkertijd tot meer scherpte te komen over opgaven, sturing en rolverdeling. Met de nieuwe afspraken ontstaat een goede basis om ook in de toekomst gebruik te maken van de gezamenlijke kennis en uitvoeringskracht bij de Zwolse woningbouwopgave. Tegelijkertijd ontstaat meer duidelijkheid over de daarbij in acht te nemen (gescheiden) verantwoordelijkheden. De belangrijkste uitgangspunten zijn: |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 540.059 | 0 | 110.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 180.756 | 43.908 | 0 | 136.848 | |
+ begrotingswijzigingen | 406.932 | 0 | 205.000 | 0 | |
Begroting t/m december | 1.127.747 | 43.908 | 315.000 | 136.848 | |
- Jaarrekening | 1.142.670 | 47.616 | 315.000 | 136.848 | |
Resultaat doel Een passend woningaanbod | -14.923 | 3.708 | 0 | 0 | |
Saldo | -11.215 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
Door hogere lasten van € 14.923 en hogere baten van € 3.708 wordt een nadelig saldo van € 11.215 gerealiseerd. Deze kleine afwijking beneden € 50.000 wordt niet verder toegelicht. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Investeringsagenda wonen | 1.158.038 | 408.651 | 74.930 | 674.457 |
Westenholte Stins | 494.555 | 317.701 | 18.916 | 157.938 |
Wijthmen, anterieure overeenkomst | 344.069 | 331.304 | 83.262 | -70.497 |
Woonimpuls | 150.000 | 147.953 | 2.047 | |
Voorbereidingskrediet Stilohal | 370.000 | 288.668 | 88.417 | -7.085 |
Voorbereidingskrediet Hanzebad | 2.075.000 | 558.261 | 158.382 | 1.358.357 |
Voorber aanvr Volkshuisv.fonds | 150.000 | - | 150.000 | |
Flex wonen | 150.000 | - | 77.806 | 72.194 |
Voorber.kred. Noorderkwartier | 890.000 | - | 890.000 | |
Versnelling ontw Breecamp-West | 190.160 | - | 12.697 | 177.463 |
Gemeentelijke grondexploitaties Wonen: | ||||
* Stadshagen | 508.643.313 | 486.214.860 | 4.191.277 | 18.237.176 |
* Stadshagen de Tippe | 64.664.588 | 20.098.702 | 7.772.497 | 36.793.389 |
* Stadshagen Breezicht Noord | 31.531.100 | 9.560.275 | 2.339.653 | 19.631.172 |
* Oude Mars | 25.061.518 | 19.361.779 | 4.403.476 | 1.296.263 |
* Kraanbolwerk | 20.563.648 | 20.396.222 | 228.363 | afgesloten |
* Stinspoort | 12.237.302 | 12.170.829 | 69.763 | afgesloten |
* Langholterweg | 1.069.165 | 1.069.165 | 395 | afgesloten |
* Bos & Buitenplaats | 1.113.635 | 804.036 | 258.102 | 51.497 |
Totaal | 670.856.091 | 571.728.406 | 19.777.936 | 79.414.371 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Anterieure overeenkomst Wythmen In 2022 is er vertraging opgelopen op het project. De geurvisie en geurverordening die voor het vaststellen van het bestemmingsplan gereed moesten zijn, hebben meer tijd gekost. Hier hadden geen van beide partijen (gemeente en ontwikkelaar) in een vergelijkbare context als dit project ervaring mee. Ook heeft de bomen effect analyse meer tijd gekost dan vooraf was ingeschat. Deze vertraging heeft ervoor gezorgd dat de ambtelijke kosten niet volledig gedekt konden worden op basis van de afgesproken budgetten in de Anterieure overeenkomst. Gemeente en ontwikkelaar zijn in onderhandeling getreden op basis van hetgeen in de anterieure overeenkomst is afgesproken. Van de overschrijding neemt de ontwikkelaar €25.000 voor haar rekening in de vorm van een aanvullende bijdrage. Voor de aanvullende inzet in 2022 en de geraamde inzet in 2023 wordt in de eerste berap 2023 aanvullend krediet gevraagd |
---|