Doel 6.1.1 Omgevingsvisie
We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Demografische prognoses geven aan dat Zwolle de komende tientallen jaren groeit. Een sterkere groei is niet ondenkbaar, omdat Zwolle steeds meer in trek als aantrekkelijke gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Dat betekent dat we in Zwolle een slimme groeistrategie nodig hebben om die (extra) groei letterlijk ruimte te kunnen bieden. Behalve de toename van het aantal inwoners, leiden ook andere trends en ontwikkelingen tot kansen en opgaven op stedelijk en regionaal niveau. Economische ontwikkelingen, veranderingen in het klimaat, energiegebruik en technologie hebben gevolgen voor de fysieke leefomgeving. Tegen die achtergrond is een Omgevingsvisie Zwolle opgesteld die de koers uitzet voor de gewenste ontwikkeling van de fysieke leefomgeving. Met de visie als basis zetten we het komende decennium in op een volgende stap in stedelijkheid, de economische ontwikkeling van Zwolle, een aantrekkelijke buitenruimte en het versterken van de relatie tussen stad en landelijk gebied. Alleen door lef en ruimte te geven aan vernieuwing kunnen de transitievraagstukken op het gebied van klimaat, energie, gezondheid, demografie en leefbaarheid in verschillende gebieden opgepakt worden. Een omgevingsvisie is nooit af. Periodieke bijstelling van de Omgevingsvisie is nodig om goed in te kunnen spelen op continu veranderende maatschappelijke omstandigheden en het effect daarvan op de fysieke leefomgeving. Het maken en bijstellen van een uitnodigende omgevingsvisie doen we samen met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties. Andere betrokken partners zijn bijvoorbeeld de regiogemeenten, de provincie Overijssel, het waterschap, de GGD en het Rijk. In de omgevingsvisie komt al het beleid voor de fysieke leefomgeving, integraal, gebiedsgericht en in samenhang samen. De inhoud van de visie geeft richting aan een op te stellen omgevingsplan. Daarnaast geeft het richting aan verdere ontwikkeling van de gemeente en helpt het initiatiefnemers om te komen tot haalbare plannen. Vanuit onze strategische opgave in het centrumgebied zijn voor de gebieden Centrum-stad (Programma 5) en Centrum-spoorzone strategische agenda’s opgesteld. Het centrumgebied is van bovenlokaal belang en vormt het visitekaartje van Zwolle. Het is juist in dit gebied waar grote maatschappelijke opgaven spelen en waar we als gemeente de ruimtelijke structuur willen versterken. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2022 was de Omgevingsvisie 'Ons Zwolle van morgen' kader voor vraagstukken die betrekking hadden op de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving. In 2022 is een Regionale verstedelijkingsstudie opgesteld en is een gebiedsgericht MIRT-onderzoek tot stand gekomen. Die documenten vormen een belangrijk fundament om de Omgevingsvisie aan te gaan vullen. De voorbereidende werkzaamheden voor een aanvulling van de Zwolse Omgevingsvisie zijn in 2022 gestart. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
Met de Zwolse omgevingsvisie als basis werken we aan een toekomstbestendige ontwikkeling van Zwolle waar groei en behoud en versterken van omgevingskwaliteiten met elkaar in balans zijn, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Op basis van de in 2021 vastgestelde Omgevingsvisie werken we aan een uitvoeringsagenda. Met die uitvoeringsagenda beogen we een aantal doelen: Het is de bedoeling de uitvoeringsagenda in 2023 ter besluitvorming voor te leggen. De provincie is in 2021 gestart met een proces om te komen tot een nieuwe provinciale Omgevingsvisie. Vaststelling daarvan is gepland in het voorjaar 2024. Als gemeente zijn we betrokken bij de totstandkoming ervan, met onze recent vastgestelde Zwolse Omgevingsvisie als vertrekpunt voor het gesprek met de provincie. Daar waar nodig vond in 2022 afstemming plaats met buurgemeenten over hun Omgevingsvisie |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 545.439 | 0 | 1.442.000 | 4.689 | |
+ mutaties projecten | 1.208.804 | 0 | 0 | 1.208.804 | |
+ begrotingswijzigingen | 177.005 | 0 | 141.318 | 0 | |
Begroting t/m december | 1.931.248 | 0 | 1.583.318 | 1.213.493 | |
- Jaarrekening | 1.831.485 | 0 | 1.669.206 | 1.213.493 | |
Resultaat doel Omgevingsvisie | 99.763 | 0 | -85.888 | 0 | |
Saldo | 13.875 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 99.763 en er is € 85.888 meer gestort in de reserve. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 13.875. Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Bestedingsvoorstel 32 (BO-Mirt: (verstedelijkingsstrategie en bereikbaarheidsonderzoek): De regionale verstedelijksstrategie en bereikbaarheidsonderzoek zijn tot stand gekomen in 2022 en begin 2023 definitief afgerond. Bestedingsvoorstel 33 en 34: In 2022 is gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor een aanvulling op de Zwolse Omgevingsvisie. Belangrijke input vormt de Regionale verstedelijkingsstrategie en het bereikbaarheidsonderzoek. Bouwstenen van die aanvulling omgevingsvisie richten zich onderandere op woonopgave, economie, waterveiligheid en de afstemming met het nieuwe groen- en recreatiebeleid van Zwolle. Bestedingsvoorstel 35 Uitwerking borging ruimtelijke kwaliteit/stadsbouwmeester: Na besluitvorming rond de verkenning over de onderzoeksvraag of een stadsbouwmeester kan bijdragen aan de borging van de ruimtelijke kwaliteit in Zwolle, is in 2022 een nader advies opgesteld. Dat verdiepende advies gaat in hoofdlijnen in op de rol van een Stadsbouwmeester als integrator en inspirator. Het nadere advies is opgesteld na een brede consultatie met vele actoren, zodat er een breed gedragen richting is verkend. Vervolgens is dat advies de basis geweest voor de besluitvorming van de raad om vanaf 2023 daadwerkelijk invulling te geven aan de aanstelling van een Stadsbouwmeester. Bestedingsvoorstel onderzoek Stadsbroek en IJsselvizie: De Verkenning Stadsbroek en IJsselvizier kent drie fasen: de Analysefase, participatiefase en de fase waarin richtinggevende uitspraken worden opgesteld. In 2022 is gewerkt aan de analysefase en de voorbereiding van de participatiefase. De analysefase is afgerond met het achtergronddocument, waarvoor vanuit diverse beleidsdisciplines inbreng is geleverd waaronder een natuurtoets. Voorts is de participatiefase voorbereid, waaronder het uitwerken van een viertal inspiratievoorbeelden. Voor de particpatiefase is bovendien een kader opgesteld, die op 19 december door de gemeenteraad is vastgesteld. De participatie van de Verkenning Stadsbroek en IJsselvizier zal naar verwachting in de eerste helft van 2023 worden afgerond, waarna richtinggevende uitspraken voor Stadsbroek en IJsselvizier worden opgesteld. |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
MIRT | 2.085.254 | 900.528 | 707.889 | 476.837 |
Investeren in groei | 125.000 | 30.000 | 61.700 | 33.300 |
Verk.Ond.Stadsbroek en Ijsselv | 150.000 | - | 76.599 | 73.401 |
Versnelling woningbouwopgave | 1.256.389 | 28.238 | 358.141 | 870.010 |
NOVI | 334.000 | 78.519 | 190.676 | 64.805 |
Omgevingsvisie | 2.112.189 | 2.111.628 | 561 | afgesloten |
Omgevingsvisie nieuwe uitleg en verstedelijking | 1.134.659 | - | 41.750 | 1.092.909 |
Totaal | 7.197.491 | 3.148.913 | 1.437.316 | 2.611.262 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Omgevingsvisie (inclusief nieuwe uitleg en verstedelijking) |
---|