Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.3 Parkeren

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Door te kiezen voor zowel  openbare parkeerplaatsen als  privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt.

Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en  bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden.

Toelichting op realisatie doel

Na twee jaren van Corona-epidemie zien we in 2022 weer een stijgend aantal verkochte (auto)parkeeruren, maar we zitten nog niet op het niveau van voor de epidemie.

Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarages laat ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen in 2022 weer een stijging zien na twee Corona-jaren. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, het fietsparkeren blijft een aandachtspunt waar we de komende jaren met de Uitvoeringsagenda Stadshart ook mee aan de gang willen.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn.
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het centrumgebied en in de spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen Hanzeland/station, Oosterenk en woonomgeving en omgeving Deltion/ Obrechtstraat, waarbij ook private partners zo mogelijk worden ingeschakeld.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

Gebiedsaanpak en onderzoeken

  • Continueren van de gebiedsaanpak mobiliteit in Hanzeland onder de vlag van MOVEZ.
  • Samen met betrokken stakeholders uitvoeren van een gebiedsaanpak in de Kamperpoort.
  • Onderzoek mogelijkheden van een pilot naar de fietsenstalling van de toekomst met de provincie Overijssel, NS, ProRail en bedrijfsleven. We werken daarbij intensief samen om tot sluitende business cases voor de bouw, beheer en exploitatie van een innovatieve, multifunctionele stalling aan de zuidzijde te komen. Ook onderzoeken we samen met aanbieders en anderen of het gericht inzetten van deelfietsen kan hier leiden tot een hoger fietsgebruik met minder vraag naar fietsenstallingen. We streven naar slimme oplossingen en zetten daarbij actief in op het verzamelen, analyseren en toepassen van de juiste data.

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad

Toelichting realisatie activiteiten

Gebiedsaanpak
In 2022 zijn de lopende gebiedsaanpakken in Hanzeland (MOVEZ) en Assendorp verder voortgezet en is op basis van een eerder met bewoners en stakeholders opgesteld gebiedsplan mobiliteit en parkeren Kamperpoort een begin gemaakt met de gebiedsaanpak daar. In Kamperpoort is gekozen voor een aanpak waarbij bewoners zelf, in afstemming met de wijkbeheerder, een budget voor kleinschalige maatregelen kunnen inzetten om de leefbaarheid van de wijk te vergroten (zie ook 6.3.2)

Monitoring
In 2022 zijn geen parkeerdrukmetingen uitgevoerd. Dit gebeurt tweejaarlijks en is eind 2021 gedaan.

Financieel overzicht doel

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

7.869.931

11.267.893

3.499.646

3.751.080

+ mutaties projecten

94.570

85.000

0

9.570

+ begrotingswijzigingen

556.762

50.000

-103.697

287.170

Begroting t/m december

8.521.264

11.402.893

3.395.949

4.047.820

- Jaarrekening

7.228.088

10.498.776

4.378.109

4.040.922

Resultaat doel Parkeren

1.293.176

-904.117

-982.160

-6.898

Saldo

-599.999

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.293.176 en de baten een nadelig saldo van € 904.117. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Omdat de compensatie voor gederfde inkomsten van € 600.000 wordt toegevoegd aan de reserve parkeren is het saldo 599.999 negatief.

Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:

  • Op kosten fietsparkeren (exclusief onderhoud) is een voordeel gerealiseerd van € 274.000. De kosten waren € 22.000 lager door minder inzet personeel fietsenstallingen door corona begin van het jaar . € 252.000 betreft de lagere exploitatie bijdrage fietsenkelder Station vanwege te hoge/conservatieve inschatting van de exploitatiebijdrage bij opening van de stalling.
  • Op kosten parkeercontrole is een voordeel gerealiseerd van € 195.000. Lagere kosten van € 165.000 vanwege minder inzet voor handhaving en scanauto onder andere vanwege verminderde inzet tijdens lockdown. Minder kosten voor inzet fietscoaches € 17.000 tijdens lockdown en daarna. En € 13.000 lagere kosten omdat er geen onderzoek is geweest naar de betalingsbereidheid.
  • Op kosten onderhoud is een voordeel gerealiseerd van € 755.000. De kosten voor onderhoud waren voornamelijk lager door nog niet (volledig) uitgevoerd  buitengewoon onderhoud. Hiervoor wordt € 615.000 gereserveerd in de reserve parkeren, waardoor de toevoegingen aan de reserves hoger zijn. Daarnaast is er alleen het meest noodzakelijke dagelijks onderhoud uitgevoerd waardoor de kosten € 140.000 lager waren. In 2022 was het maar deels mogelijk om het onderhoud aan te besteden omdat de installateurs en aannemer te weinig capaciteit hadden om de werkzaamheden uit te voeren.
  • De energiekosten waren € 10.000 hoger in 2022 (een eindafrekening voor de energie is nog niet ontvangen).
  • Op de kosten voor parkeervergunningen is een nadeel gerealiseerd van € 138.000 vanwege toename automatisering(-kosten).
  • Voor geldgaring waren de kosten € 150.000 lager omdat de kosten betalingsverkeer onder andere door minder betalingstransacties voor de parkeerinkomsten lager waren (vanwege corona). De kosten voor betalingsverkeer dalen de laatste jaren ook door diverse ontwikkelingen bij de afwikkeling van betalingen. Bij de 2e Berap zijn deze middelen gereserveerd voor de verwachte hogere energiekosten.
  • Lagere kosten parkeerbeleid van € 7.000 waardoor de onttrekking aan de reserve ook € 7.000 lager is,
  • Overige kleine verschillen zijn € 9.000 voordelig

Het negatief resultaat op de lagere baten :

  • Het nadeel inkomsten parkeren van € 721.000 wordt veroorzaakt door lagere inkomsten dan verwacht op basis van de begroting; de corona-lockdown in januari en de nasleep in de maanden erna hebben een nagatieven invloed op het resultaat gehad. Het straatparkeren is 4% lager dan begroot en het garageparkeren 13%. In het kantorengebied Hanzeland is de toename van het thuiswerken merkbaar: 27% lagere inkomsten dan begroot.
  • Lagere inkomsten uit verkoop uitrijkaarten en contracten met derden van € 111.000 door dezelfde trend als bij de parkeerinkomsten bij het vorige punt.
  • Hogere overige inkomsten parkeren € 69.000 vanwege afkoopbijdrage voor parkeerplaatsen en ontvangen subsidies voor zonnepanelen.
  • Minder inkomsten AFAC € 56.000 als gevolg van corona (minder foutief gestalde en verwijderde fietsen in stationsomgeving).
  • Minder inkomsten uit naheffingsaanslagen € 236.000. Als gevolg van minder geparkeerde auto's is ook het aantal opgelegde naheffingsaanslagen verminderd. Tevens is de betalingsbereidheid verbeterd.
  • Hogere inkomsten van € 150.000 door meer uitgegeven vergunningen en abonnementen.

Het resultaat op parkeren lijkt met de lagere lasten van € 1.293.176 en lagere baten van € 904.117 uit te komen op circa € 389.059 positief. Omdat er echter € 614.917 is gestort in de reserve parkeren voor uitgesteld onderhoud is het resultaat 2022 € 232.756 nadelig. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag van € 232.756 minder toegevoegd aan de reserve parkeren en omdat de kosten parkeerbeleid ca € 6.900 lager zijn  is € 6.898 minder onttrokken aan de reserve parkeren.
In het raadsvoorstel over de decembercirculaire 2022 is besloten dat € 600.000, voor compensatie gederfde inkomsten over de eerste vier maanden van 2022, mag worden toegevoegd aan de reserve parkeren.

Toelichting realisatie kredieten

Slim laadplein omgeving Turfmarkt
Maandag 10 oktober 2022, op de dag van de Duurzaamheid, is het Slim laadplein op de Turfmarkt officieel in gebruik genomen. Op deze locatie zijn zes slimme laadpalen geplaatst met elk vier aansluitingen, waarmee er 24 laadpunten voor elektrische auto’s zijn gerealiseerd. Het slimme aan de laadpalen is dat ze niet alleen de laadsnelheid kunnen aanpassen aan de stroomvraag- of behoefte, maar ook is het (in de toekomst) mogelijk om stroom uit de accu’s van de auto’s terug te leveren aan het stroomnet als daar tijdens een piek behoefte aan is.

Project

Omvang krediet tot en met 2022

Gerealiseerd tot en met 2021

Bestedingen 2022

Restantkrediet
31 december 2022

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

113.240

-

6.760

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

96.767

4.146

19.087

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

251.112

1.437

96.647

Diezerpoort kentekencamera's

33.000

6.598

9.897

afgesloten

Hanzeland kentekencamera's

33.000

6.598

11.431

afgesloten

2020-Emmawijk kentekencamera's

33.000

6.638

9.957

afgesloten

2020-Lübeckplein kentekencamera's

33.000

6.678

10.017

afgesloten

Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein

85.275

-

85.000

275

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

-

50.030

Vervangen diverse pollers

524.000

235.793

35.846

252.361

Verv app kentekenparkeren

104.000

-

-

104.000

2022-Dijkstraat camerasysteem

25.000

-

872

24.128

2022-Emmawijk camerasysteem

36.000

-

-

36.000

2022-Dyn parkeerverwijssysteem

41.000

-

-

41.000

Koersdocument parkeren 2022

90.000

-

-

90.000

Mob. onderzk en opl. park WZ-N

98.944

-

6.100

92.844

2023-Verv app kentekenparkeren

148.000

-

-

148.000

2023-Vervangen diverse pollers

127.000

-

-

127.000

2023-Hanzeland camera+systeem

21.000

-

-

21.000

Totaal

2.086.415

738.394

174.703

1.109.132

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Financiële toelichting kredieten

Slim Laadplein Turfmarkt
Dit krediet wordt na de vaststeling van de subsidie in 2023 afgesloten.

Actieplan Fietsparkeren Binnenstad
Als onderdeel van het Actieplan Zwolle Wereldfietsstad is in september 2021 de “Verkenning fietsparkeren Binnenstad” in de Zwolse raad aangenomen. In het actieplan is de visie voor fietsparkeren opgenomen en is als maatregel aangekondigd dat er in 2022 een meerjarenuitvoeringsagenda fietsparkeren wordt opgesteld. Deze agenda wordt in 2023 afgerond. Onderdeel hiervan is een onderzoek naar een bewaakte stalling aan de zuidoost zijde van de Binnenstad.

Resterende middelen Koersdocument 2016-2020
1.   Project “meten is weten”
In het koersdocument “Hoofdlijn van parkeren 2026-2020” wordt als 1 van de doelstellingen aangegeven dat data op het gebied van parkeren en bereikbaarheid beter vastgelegd moet worden en waar nodig dat het inwinnen van relevante data wordt uitgebreid. Dit wordt gerealiseerd in het project “meten is weten”.  De data wordt zichtbaar gemaakt in een dasboard, dat zowel ambtelijk als bestuurlijk gebruikt kan worden om de voortgang en resultaten van het beleid te monitoren en op basis daarvan mogelijke aanpassingen te doen. Het streven is dat het project in 2023 wordt afgerond.”
2.   Gebiedsaanpak Assendorp
In het koersdocument “hoofdlijn van parkeren 2016-2020” wordt voor een drietal gebieden de gebiedsaanpak voorgesteld, om daarmee ervaring op te doen met de voorziene omgevingswet. Het betreft de gebieden Hanzeland, Kamperpoort en Assendorp. De gebiedsaanpak Assendorp wordt in 2023 afgerond. Daarmee zijn de drie gebiedsaanpakken gerealiseerd. Deze zullen in 2023 worden geëvalueerd. De ervaringen met de gebiedsaanpak worden gebruikt voor de ontwikkeling van het nieuwe parkeerbeleid.

I-centrale
Beschrijving processen meldkamer en de verdere ontwikkeling naar een I-centrale

Overige projecten
De overige projecten betreft met name vervangingsinvesteringen zoals kentekencamera's, pollers en verlichting.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27