Doel 6.3.3 Parkeren
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer). In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving. Door te kiezen voor zowel openbare parkeerplaatsen als privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt. Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Na twee jaren van Corona-epidemie zien we in 2022 weer een stijgend aantal verkochte (auto)parkeeruren, maar we zitten nog niet op het niveau van voor de epidemie. Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarages laat ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen in 2022 weer een stijging zien na twee Corona-jaren. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, het fietsparkeren blijft een aandachtspunt waar we de komende jaren met de Uitvoeringsagenda Stadshart ook mee aan de gang willen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Gebiedsaanpak en onderzoeken
Reguliere parkeerexploitatie
Monitoring
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Gebiedsaanpak Monitoring |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 7.869.931 | 11.267.893 | 3.499.646 | 3.751.080 | |
+ mutaties projecten | 94.570 | 85.000 | 0 | 9.570 | |
+ begrotingswijzigingen | 556.762 | 50.000 | -103.697 | 287.170 | |
Begroting t/m december | 8.521.264 | 11.402.893 | 3.395.949 | 4.047.820 | |
- Jaarrekening | 7.228.088 | 10.498.776 | 4.378.109 | 4.040.922 | |
Resultaat doel Parkeren | 1.293.176 | -904.117 | -982.160 | -6.898 | |
Saldo | -599.999 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.293.176 en de baten een nadelig saldo van € 904.117. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Omdat de compensatie voor gederfde inkomsten van € 600.000 wordt toegevoegd aan de reserve parkeren is het saldo 599.999 negatief. Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:
Het negatief resultaat op de lagere baten :
Het resultaat op parkeren lijkt met de lagere lasten van € 1.293.176 en lagere baten van € 904.117 uit te komen op circa € 389.059 positief. Omdat er echter € 614.917 is gestort in de reserve parkeren voor uitgesteld onderhoud is het resultaat 2022 € 232.756 nadelig. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag van € 232.756 minder toegevoegd aan de reserve parkeren en omdat de kosten parkeerbeleid ca € 6.900 lager zijn is € 6.898 minder onttrokken aan de reserve parkeren. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Slim laadplein omgeving Turfmarkt |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020 | 120.000 | 113.240 | - | 6.760 |
Koersdocument parkeren 2016-2020 | 120.000 | 96.767 | 4.146 | 19.087 |
Actieplan fietsparkeren binnenstad | 349.196 | 251.112 | 1.437 | 96.647 |
Diezerpoort kentekencamera's | 33.000 | 6.598 | 9.897 | afgesloten |
Hanzeland kentekencamera's | 33.000 | 6.598 | 11.431 | afgesloten |
2020-Emmawijk kentekencamera's | 33.000 | 6.638 | 9.957 | afgesloten |
2020-Lübeckplein kentekencamera's | 33.000 | 6.678 | 10.017 | afgesloten |
Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein | 85.275 | - | 85.000 | 275 |
Fietsparkeren station Zwolle | 65.000 | 14.970 | - | 50.030 |
Vervangen diverse pollers | 524.000 | 235.793 | 35.846 | 252.361 |
Verv app kentekenparkeren | 104.000 | - | - | 104.000 |
2022-Dijkstraat camerasysteem | 25.000 | - | 872 | 24.128 |
2022-Emmawijk camerasysteem | 36.000 | - | - | 36.000 |
2022-Dyn parkeerverwijssysteem | 41.000 | - | - | 41.000 |
Koersdocument parkeren 2022 | 90.000 | - | - | 90.000 |
Mob. onderzk en opl. park WZ-N | 98.944 | - | 6.100 | 92.844 |
2023-Verv app kentekenparkeren | 148.000 | - | - | 148.000 |
2023-Vervangen diverse pollers | 127.000 | - | - | 127.000 |
2023-Hanzeland camera+systeem | 21.000 | - | - | 21.000 |
Totaal | 2.086.415 | 738.394 | 174.703 | 1.109.132 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Slim Laadplein Turfmarkt Actieplan Fietsparkeren Binnenstad Resterende middelen Koersdocument 2016-2020 I-centrale Overige projecten |
---|