Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobliteit
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Fietsgebruik, lopen en het openbaar vervoer aanmoedigen, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2022 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. De komende jaren vergt dit nog veel voorbereiding. De werkagenda Slim en Duurzaam moet voor een periode van 3 jaar de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van slim en duurzaam. Aanvullend wordt gekeken of de acties uit het klimaatakkoord dat in juni 2019 door het kabinet is vastgelegd hier ook in kunnen worden geïntegreerd. Gezamenlijk vormt dit dan het regionale mobiliteits plan. Onderdelen van dit plan zijn:
Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden en het gebruik van de fiets. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In het kader van Zero Emissie Stadslogistiek en de invoering van een zero-emissiezone in 2025 hebben we in 2022 een dashboard ontwikkeld voor monitoring van de logistieke stromen in de binnenstad op basis van de data uit de ANPR camera’s. Aanvullend is binnen de toekomstige zone studentonderzoek uitgevoerd naar de bevoorrading. In 2022 is ingezet op het betrekken van de mkb’ers bij de transitie naar emissievrije stadslogistiek. In de vorm van een online menukaart zijn mogelijke oplossingen gepresenteerd. Hiermee willen we stadslogistiek tot een gezamenlijke opgave maken, partijen met elkaar in contact brengen, motiveren en laten leren van zogenaamde good practices (goede voorbeelden). Daarnaast zijn er twee probeeracties gestart voor een elektrische bestelbus en vrachtfiets. In de Spoorzone hebben we met een ontwerpend onderzoek in kaart gebracht hoe de grote diversiteit aan (toekomstige) logistieke stromen zoveel mogelijk in de omgeving opgenomen kunnen worden. In een toolbox zijn verschillende ontwerpmogelijkheden opgenomen om voertuigkilometers te verminderen en de verblijfsduur te minimaliseren om op deze manier bij te dragen aan leefbare gebieden Door de realisatie van zogenaamde intelligente verkeerslichten (i-Vri's) kan Zwolle de data uit de verkeerslichten nu beschikbaar stellen aan informatiediensten voor weggebruikers. In 2022 hebben we het aantal i-Vri's verder uitgebreid en wordt het in de toekomst mogelijk om diverse doelgroepen prioriteit te kunnen geven. Hierbij kan gedacht worden aan de fietskoeriers in het kader van het Europese B-ITS programma, maar ook logistieke aanbieders, nood- en hulpdiensten en verdere optimalisatie van al het verkeer. Hiermee werken we verder aan een schoner, slimmer en beter gebruik van de beschikbare infrastructuur. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)
Verkeers- en mobiliteitsmanagement
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
De gebiedsgerichte aanpak binnen de wijken Assendorp, Kamperpoort en Hanzeland is ook in 2022 doorgezet en geëvalueerd. Binnen Hanzeland werken City Developer-S en de gemeente Zwolle samen onder de naam MOVEZ met diverse partijen. In Assendorp wordt op basis van een gebiedsplan met behulp van een mobiliteitsmakelaar vooral ingezet op het parkeren op afstand, stadslogistiek en stimuleren van deelauto's in combinatie met het vergroenen en verduurzamen van de wijk. Voor Kamperpoort is eveneens een gebiedsplan en zijn via zogenaamde buurtbonussen acties opgepakt. Op het gebied van Verkeersmanagement hebben we in 2022 het multimodale netwerkkader afgerond. In dit kader zijn bereikbaarheidsprofielen en voorkeursroutes naar belangrijke bestemmingen gedefinieerd en kunnen we in de toekomst onderbouwd afwegingen maken over het prioriteren van verkeersstromen en -deelnemers. Tevens hebben we het afgelopen jaar weer actief deelgenomen in diverse verkeersmanagementoverleggen, zoals het Regionaal Tactisch Team en Incident Management en adviseren we over verkeersmanagement rondom evenementen en demonstraties. In 2022 hebben actief (mee)gewerkt aan het opstellen van een nieuw verkeersmodel voor zowel Zwolle als voor de provincie Overijssel. Beide verkeersmodellen zijn eind 2022 opgeleverd. Met deze verkeermodellen kunnen we studies en verkenningen uitvoeren naar de impact van bijvoorbeeld nieuwe woningbouwlocaties in Zwolle op het verkeersbeeld in 2030 of 2040. |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 372.824 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 388.945 | 53.405 | 0 | 335.540 | |
+ begrotingswijzigingen | -660 | 0 | 70.000 | 0 | |
Begroting t/m december | 761.109 | 53.405 | 70.000 | 335.540 | |
- Jaarrekening | 785.834 | 53.405 | 70.000 | 335.540 | |
Resultaat doel Slimme en duurzame mobiliteit | -24.725 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -24.725 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 24.725. Dit vormt ook het gerealiseerde resultaat op het gehele doel. Dit nadelige resultaat wordt gerealiseerd door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Bicycle-ITS (Intelligente Transport Systeem) |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Slimme mobiliteit koploperaanpak | 419.000 | 317.335 | 44.686 | afgesloten |
Actieplan stadslogistiek | 250.000 | 189.033 | 3.032 | 57.935 |
Bicycle ITS | 982.000 | 524.763 | 391.110 | 66.127 |
Totaal | 1.651.000 | 1.031.131 | 438.828 | 124.062 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Slimme Mobiliteit Koplopersaanpak |
---|