Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.3.1 Grondstoffen

Zwolle zonder afval; uit het afval van vandaag ontstaan de grondstoffen van morgen

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Schone straten, een gezonde en veilige leefomgeving en een duurzame aanpak. Dat is belangrijk in Zwolle. We streven naar een circulaire economie en het tegengaan van plastic soep krijgt steeds meer maatschappelijke aandacht. Beleid en wetgeving zijn daardoor in beweging. Dit leidt tot veel energie en aandacht voor afvalpreventie en goed scheiden van afval en grondstoffen.  

Samen met ROVA werkt de gemeente aan het voorkomen, slim inzamelen en het verwerken en hergebruiken van huishoudelijk afval. Uit het afval van vandaag ontstaan immers de grondstoffen van morgen. Maar ook inwoners dragen hun steentje bij. Zij starten een opruimacties, adopteren een afvalbak, ruimen het zwerfvuil in hun buurt op, melden zwerfvuil bij ROVA en scheiden het afval. Wij zijn als gemeente wettelijk verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval in de gemeente. Van oorsprong was dit gericht op het bevorderen van de volksgezondheid. De afgelopen decennia is de focus steeds meer komen te liggen op duurzaamheid: van afval naar grondstof en het sluiten van de circulaire grondstofketen.

In Zwolle zijn we druk bezig met het terugdringen van de hoeveelheid restafval. Immers, hoe minder restafval, hoe beter voor het milieu en de portemonnee. Uiteindelijk willen we naar een situatie dat er geen afval is, maar dat we het als grondstof voor nieuwe producten gebruiken. In de afgelopen jaren hebben de inwoners van Zwolle veel minder restafval aangeboden dan de periode daarvoor (van 239 kilo restafval per inwoner per jaar in 2012 naar 177 kilo in 2019). Als gevolg van corona zien we een terugval naar het niveau van 2016 (191 kg in 2020). De effecten van de verdere uitrol van het faciliteren van afvalscheiding in de hoogbouw kan dat niet compenseren. Los van corona is de daling niet voldoende om de doelstelling aan het eind van de verlengde termijn van het Grondstoffenplan in 2022 te halen. Om de doelstelling te halen en de afvaltarieven niet boven inflatie te laten stijgen zijn aanvullende maatregelen nodig die al in het Grondstoffenplan zijn aangekondigd. Alleen zo blijft het doel van 100 kg in beeld.

De basis voor het beleid blijft tot en met 2022 het in 2017 vastgestelde Gemeentelijk Grondstoffenplan 2017-2020, gericht op "Zwolle zonder afval" op de middellange termijn. De gemeente zet in op een duurzaam gebruik van grondstoffen en een betaalbare afvalinzameling in Zwolle. Zwolle Zonder Afval bevat de volgende hoofdlijnen:

  • Grondstoffenbeleid als belangrijke pijler onder het duurzaamheidsbeleid. Naast klimaatadaptatie en de energietransitie is het grondstoffenbeleid, als instrument om te komen tot een circulaire economie, een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid.
  • Koers op vergaande reductie van de hoeveelheid restafval. Concrete doelstelling is de hoeveelheid te verbranden restafval te verminderen tot 100 kg per inwoner per jaar. Tegelijkertijd hanteren we als uitgangspunt dat er sprake blijft van een goed serviceniveau in de dienstverlening naar de Zwolse burgers en dat de afvalstoffenheffing niet omhoog gaat (uitgezonderd de reguliere inflatie). We doen dat door de uitvoering van drie sporen: eerst faciliteren en motiveren en vervolgens financieel belonen.

Een verdere verduurzaming zorgt ook voor het betaalbaar houden van de afvalinzameling. Financiële prikkels van het Rijk zoals de Afvalstoffenbelasting zorgen voor extra urgentie om de hoeveelheid restafval terug te brengen. Om de inhoudelijke doelstelling van 100 kg restafval per inwoner per jaar te realiseren en het financieel resultaat van het product afval binnen onze begroting te verbeteren, treffen we de volgende maatregelen:

  • Invoering van een financiële prikkel op fijn restafval in een Zwolse vorm. Hierbij hebben mensen die goed scheiden een financieel voordeel en betalen mensen die ondanks de voorzieningen niet goed scheiden en veel restafval aanbieden extra. De invoering van  een tarief op restafval is met inbegrip van een pakket aan compenserende maatregelen voor inwoners die door specifieke omstandigheden (gezinnen met luierdragende kinderen, mensen die gebruikmaken van incontinentiemateriaal, zwerfvuilruimers en afvalbakadoptanten) meer afval produceren: het flankerende sociaal beleid. Onderdeel van dit sociaal beleid blijft de kwijtscheldingsregeling voor mensen die leven van het sociaal minima.

Het tarief op restafval wordt per 1 januari 2023 ingevoerd. We bereiden deze invoering in 2022 verder voor. In dit kader worden Zwollenaren goed meegenomen in en geïnformeerd over wat invoering voor hen betekent. De limitering van de haal- en brengvoorzieningen voor grof vuil en grof tuinafval is per 1 april 2021 doorgevoerd. In vergelijking met 2020 is er in 2021 in de maanden april t/m augustus bijna 2800 ton minder grof huishoudelijk afval weggebracht naar het Milieubrengstation. Het aantal keren dat grofvuil aan huis werd opgehaald is gedaald van 8103 aanvragen in 2020 naar 3989 aanvragen in 2021. Voor tuinzakken geldt een daling van 12954 in 2020 naar 4472 aanvragen in 2021 in de maanden april tot en met augustus.

De invoering van de financiële prikkel op restafval is met een jaar uitgesteld.  Hiervoor hebben we de volgende overwegingen:

  • Vóór de invoering van de prijsprikkel willen we alle inwoners faciliteren om hun grondstoffen gescheiden aan te bieden (PMD, Oud Papier en GFT/GFE (Groente, Fruit en Etensresten)). Het overgrote deel van de stad is inmiddels gefaciliteerd. Een aantal compacte wijken en de Binnenstad moet nog worden gefaciliteerd. Er is in die wijken weinig ruimte om voorzieningen te plaatsen en het vraagt veel maatwerk.
  • Stapsgewijs doorvoeren van veranderingen voor de gebruikers is essentieel voor het draagvlak en het uiteindelijke effect van de maatregelen. Te veel veranderingen tegelijk of kort op elkaar en veel verschillende boodschappen tegelijk leiden tot onduidelijkheid, verwarring en weerstand.
  • Met flankerend beleid komen we inwoners tegemoet, die geconfronteerd worden met extra kosten door hun afval, waarop ze beperkt of geen invloed hebben. Dit is een belangrijke randvoorwaarde voor de invoering van een tarief op restafval. De zorgvuldige uitwerking en voorbereiding van het flankerend beleid voor bijvoorbeeld huishoudens met luiers of incontinentiemateriaal vraagt extra tijd.

OPK-regeling
We vervangen de huidige regeling voor inzameling van Oud Papier en Karton door verenigingen in Zwolle (OPK-regeling). We onderschrijven het belang van de inzet van bewoners en verenigingen bij het mooi en schoon houden van de woonomgeving. Daarom hebben we gezocht naar een alternatief voor de OPK-regeling. Met de regeling “Schoon Zwolle” bieden we een alternatief dat verenigingen (of andere maatschappelijke organisaties) beloont voor het verrichten van maatschappelijke inspanningen. Met invoering van deze regeling werken de gemeente en deelnemende verenigingen samen aan een nóg mooier Zwolle. Dit doen we gefaseerd. De bestaande regeling wordt financieel afgebouwd in vier jaar. De oude regeling bouwen we jaarlijks met 25% af om tegelijkertijd de nieuwe regeling jaarlijks met 25% in te voeren.

Financiering
Het voorgestelde pakket aan maatregelen gaat leiden tot een substantiële verbetering van het financieel resultaat van het product Afval. Wij verwachten dat het huidige tekort van € 2.600.000,- per jaar kan worden verminderd tot een structureel tekort aflopend naar € 1.200.000,- in 2025. In dit structurele tekort zit al de dividend van ROVA van € 500.000. Er is dus nog geen sprake van een structureel sluitend perspectief. Dit is deels verklaarbaar door de gekozen zachte landing (eerste stap in verminderen hoeveelheid gratis grof afval en gratis tuinzakken en de flankerende maatregelen voor specifieke huishoudens), het niet extra (boven inflatieniveau) verhogen van de afvaltarieven en onzekerheden op de afvalmarkt.

We stellen voor om het tekort voor een periode van vier jaar (2021 tot en met 2024) met incidentele middelen af te dekken. Dit doen we door de voorziening voor afval het jaarlijkse beschikbaar gestelde bedrag van € 750.000 (tm 2024) ineens toe te voegen aan de voorziening Afval. Daarnaast wordt er eenmalig 1 mln extra toegevoegd aan de voorziening afval.

Achterliggende motivatie:

  • Ervaring met werking maatregelen opdoen. Het exacte effect van de voorgestelde maatregelen moet in de praktijk blijken. Het geprognosticeerde tekort kan hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de mate van effectiviteit van de maatregelen in de stad. Door eerst ervaring op te doen met het maatregelenpakket, kan wanneer nodig na enkele jaren (structureel) worden bijgestuurd.
  • Ontwikkelingen op de afvalmarkt. De afvalmarkt is dynamisch van aard en deels onvoorspelbaar. We voorzien ontwikkelingen die op korte dan wel middellange termijn van invloed kunnen zijn op het gemeentelijke grondstoffenbeleid en de bijhorende financiële systematiek. Eén van de ontwikkelingen betreft de prijsstelling van inzameling en verwerking van PMD. We hopen op korte termijn meer inzicht in en duidelijkheid te krijgen over het (mogelijk positief) financieel effect van deze ontwikkeling. We volgen daarnaast andere relevante ontwikkelingen op de voet en vertalen waar mogelijk de effecten van de ontwikkelingen naar het meerjarig financieel perspectief voor het product afval.
  • Structurele ruimte beperkt. De structurele financiële ruimte van onze gemeente is beperkt. Dit betekent dat we zorgvuldig afwegen welke investeringen we structureel en welke we incidenteel kunnen/moeten afdekken. Voor afval achten we, onder andere vanwege voorgaande punten, een dekking via incidentele middelen passend. Dit doen we meerjarig (4 jaar) om het financiële vraagstuk niet zonder meerjarige financiële oplossing op het bord van een volgend college te leggen. Wat ook meespeelt is dat 2021 een belangrijk jaar wordt. Op de eerste plaats door de aanstaande kabinetswissel, maar ook door de herverdeling van het gemeentefonds. De praktijk moet uitwijzen wat de effecten van deze ontwikkelingen zijn op ons structurele financiële perspectief.

Toelichting op realisatie doel

Wij zijn als gemeente wettelijk verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval in de gemeente. Van oorsprong was dit gericht op het bevorderen van de volksgezondheid. De afgelopen decennia is de focus steeds meer komen te liggen op duurzaamheid: van afval naar grondstof en het sluiten van de circulaire grondstofketen.
Schone straten, een gezonde en veilige leefomgeving en een duurzame aanpak, dat is belangrijk in Zwolle. We streven naar het sluiten van grondstoffenketens door het scheiden van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen, om deze daarna ook zo hoogwaardig mogelijk opnieuw in omloop te brengen.  

Samen met ROVA werkt de gemeente aan het voorkomen, slim inzamelen en het verwerken en hergebruiken van huishoudelijk afval. Uit het afval van vandaag ontstaan immers de grondstoffen van morgen. Maar ook inwoners dragen hun steentje bij. Zij scheiden hun grondstoffen, starten opruimacties, adopteren een afvalbak en ruimen het zwerfvuil in hun buurt op.

In Zwolle zijn we druk bezig met het terugdringen van de hoeveelheid restafval. Immers, hoe minder restafval, hoe beter voor het milieu en de portemonnee. Uiteindelijk willen we naar een situatie dat er geen afval meer gestort of verbrand wordt, maar dat we dit als grondstof voor nieuwe producten gebruiken. In de afgelopen jaren scheidden de inwoners van Zwolle steeds beter hun grondstoffen. Hierdoor is de hoeveelheid restafval in de afgelopen planperiode (2016-2022) afgenomen van 193 kilo restafval per inwoner per jaar in 2016 naar 163 kilo in 2022. De doelstelling ligt op 100 kilo per inwoner. Om deze doelstelling te halen zijn in 2021 en 2022 de inwoners gefaciliteerd in het scheiden van grondstoffen. Per 1 januari 2023 is vervolgens ook het tarief op restafval ingevoerd.

De gemeente zet in op een duurzaam gebruik van grondstoffen en een betaalbare afvalinzameling in Zwolle. Zwolle Zonder Afval bevat de volgende hoofdlijnen:

  • Grondstoffenbeleid als belangrijke pijler onder het duurzaamheidsbeleid. Naast klimaatadaptatie en de energietransitie is het grondstoffenbeleid, als instrument om te komen tot een circulaire economie, een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid.
  • Koers op vergaande reductie van de hoeveelheid restafval. Concrete doelstelling is de hoeveelheid te verbranden restafval in eerste instantie te verminderen tot 100 kg per inwoner per jaar. Tegelijkertijd hanteren we als uitgangspunt dat er sprake blijft van een goed serviceniveau in de dienstverlening naar de Zwolse burgers en dat de afvalstoffenheffing kostendekkend is (conform afspraken uit coalitieakkoord).

Een verdere verduurzaming draagt bij aan het betaalbaar houden van de afvalinzameling. Financiële prikkels van het Rijk zoals de Afvalstoffenbelasting en de CO2-heffing zorgen voor extra urgentie om de hoeveelheid restafval terug te brengen. Om de inhoudelijke doelstelling van 100 kg restafval per inwoner per jaar te realiseren en het financieel resultaat van het product afval binnen onze begroting te verbeteren, hebben we de volgende maatregelen getroffen:

  • Invoering van een tarief op restafval. Hierbij hebben mensen die goed scheiden een financieel voordeel en betalen mensen extra die ondanks de voorzieningen niet goed scheiden en veel restafval aanbieden. De invoering van een tarief op restafval is met inbegrip van een pakket aan compenserende maatregelen voor inwoners die door specifieke omstandigheden (gezinnen met luierdragende kinderen, mensen die gebruikmaken van incontinentiemateriaal, zwerfvuilruimers en afvalbakadoptanten) meer afval produceren: het flankerende sociaal beleid. Onderdeel van dit sociaal beleid blijft de kwijtscheldingsregeling voor mensen die leven van het sociaal minima.

Financiering
Vanaf 2023 is de afvalstoffenheffing kostendekkend.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

Zwolle zonder afval; uit het afval van vandaag ontstaan de grondstoffen van morgen, zodanig dat:

  • We voldoen aan de zorgplicht voor afval en de volksgezondheid gewaarborgd blijft.
  • De hoeveelheid restafval wordt teruggebracht tot maximaal 100 kg per inwoner per jaar.
  • De scheiding van herbruikbare grondstoffen toeneemt.
  • De kosten voor de Zwollenaren zoveel mogelijk te beperken (met name door het beter scheiden van grondstoffen).
  • We een bijdrage leveren aan een circulaire economie in bredere zin dan de formele rol van de gemeente ten aanzien van huishoudelijk afval

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

Activiteiten afvalpreventie en hergebruik grondstoffen

  • We voeren het Grondstoffenplan verder uit. Het brede maatregelenpakket loopt langs de drie sporen Faciliteren, Motiveren en Belonen. Daarbij kiezen we er voor om eerst in te zetten op faciliteren en motiveren en pas daarna op financieel belonen:
    • Spoor A: Faciliteren. Extra voorzieningen treffen, zodat iedereen de mogelijkheid heeft afval en grondstoffen goed en makkelijk te scheiden. Activiteiten in het faciliterende spoor zijn erop gericht om afval voorkomen en goed scheiden voor de inwoners eenvoudiger te maken. We zetten in op een betrouwbare dienstverlening en goede en slimme voorzieningen die passen bij de stad. De activiteiten in dit spoor betreffen vooral de gescheiden inzameling in de hoogbouw en decentrale brengvoorzieningen.
    • Spoor B: motiveren.  Via dit spoor worden inwoners via gerichte communicatie en informatieverstrekking gestimuleerd afval te voorkomen en/of beter afval en grondstoffen te scheiden. We mikken met onze communicatie-aanpak op een bewuster aankoop-, scheidings- en afdankgedrag van de Zwolse inwoners.
    • Spoor C: Belonen. Met het beloningsspoor wordt een financiële prikkel in het grondstoffenbeleid geïntroduceerd. Een financiële prikkel die alle Zwollenaren stimuleert om de geboden faciliteiten te benutten is nodig om de 100 kg restafval te halen.
  • We ronden het spoor "faciliteren" af ten aanzien van met de uitrol van voorzieningen voor de hoogbouw en compacte bouw. In 2022 pakken we de meest complexe buurten aan, onder meer de compacte wijken rond de Binnenstad, zoals Assendorp, en de binnenstad zelf. Bij de Binnenstad kijken we naar kansen om de inzameling van huishoudelijk afval en bedrijfsafval logistiek te combineren.
  • Bij de invoering van de financiële prikkel per 1-1-2023 hoort een verdere uitwerking van het flankerend beleid. Hierbij wordt rekening gehouden met doelgroepen die buiten hun schuld meer restafval hebben.
  • We ronden de doorontwikkeling van de aanpak en het voorkomen van bijplaatsingen af en implementeren deze aanpak. Uitgangspunt is een intensieve samenwerking tussen gemeente (beleidsinhoud, toezicht en handhaving), ROVA, maar ook partners als woningcorporaties. De nadruk ligt op de aanpak van "Hotspots".
  • We gaan verder met de vorig jaar gestarte gefaseerde uitvoering van de nieuwe OPK-regeling : Schoon Zwolle.
  • We zetten met ROVA, de VNG en de NVRD in op beïnvloeding van landelijk beleid om de grondstofketens te sluiten. Dit gaat verder dan de formele verantwoordelijkheid van de gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanscherpen van de verantwoordelijkheid van producenten.
  • Samen met ROVA communiceren en informeren we de Zwolse bewoners over de voortgang van het GGP.
  • We verstevigen de activiteiten van WaardeRing uit tot een regionaal ambachtscentrum. Dit in samenwerking met de gemeenten Ommen, Dalfsen, Staphorst en Zwartewaterland. En met de kernpartners Windesheim, Cybap, Natuur en Milieu Overijssel, De Twijn, Thorbecke Scholengemeenschap, ROVA en stichting Kringloop Zwolle.
  • We stellen een ja/ja sticker voorstel voor ongeadresseerd reclamedrukwerk op. Als gevolg van covid-19 zijn andere prioriteiten gesteld en is dit doorgeschoven naar 2022.  

Toelichting realisatie activiteiten

  • In 2022 is het spoor "faciliteren" afgerond met de uitrol van ruim 20 projecten met name gericht op het faciliteren van de hoogbouw en compacte bouw. In 2022 zijn alle buurten gefaciliteerd in het scheiden van grondstoffen (GFT, PMD en OPK). Bij de Binnenstad kijken we in 2023 naar kansen om de inzameling van huishoudelijk afval en bedrijfsafval logistiek te combineren.
  • Per 1-1-2023 is het tarief op restafval ingevoerd. Hierbij wordt rekening gehouden met doelgroepen die buiten hun schuld meer restafval hebben.
  • We gaan verder met onze aanpak in het tegengaan van bijplaatsingen. Uitgangspunt is een intensieve samenwerking tussen gemeente (beleidsinhoud, toezicht en handhaving), ROVA, maar ook partners als woningcorporaties. De nadruk ligt op de aanpak van "hotspots".
  • We gaan verder met de vorig jaar gestarte gefaseerde uitvoering van de nieuwe subsidie-regeling : Schoon Zwolle. Ook in 2022 hebben zich hiervoor ruim 20 partijen gemeld.
  • We zetten met ROVA, de VNG en de NVRD in op beïnvloeding van landelijk beleid om de grondstofketens te sluiten. Dit gaat verder dan de formele verantwoordelijkheid van de gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om druk uitvoeren op het aanscherpen van de verantwoordelijkheid van producenten in hun rol bij het ontwerpen en de productie van huishoudelijke producten.
  • Samen met ROVA communiceren en informeren we de Zwolse bewoners over de voortgang van het GGP.
  • We verstevigen de activiteiten van WaardeRing met als doel dit uit te laten monden tot een regionaal ambachtscentrum. Dit in samenwerking met de gemeenten Ommen, Dalfsen, Staphorst en Zwartewaterland. En met de kernpartners Windesheim, Cybap, Natuur en Milieu Overijssel, De Twijn, Thorbecke Scholengemeenschap, ROVA en stichting Kringloop Zwolle.  
  • In 2023 voeren we de ja/ja sticker in ter bestrijding van ongeadresseerd reclamedrukwerk.

In 2022 is flankerend beleid doorgevoerd voor speciale doelgroepen. Het gaat hierbij enerzijds om vrijwilligers die zwerfafval ruimen of een afvalbak hebben geadopteerd, mensen die zelf niet in staat zijn om hun afval weg te brengen of inwoners met speciaal afval zoals medisch afval en luier- en incontinentiemateriaal.

Daarnaast is een wijziging doorgevoerd in de afvalstoffenheffing bij de besluitvorming over het tarief op restafval. Hierbij is de kwijtscheldingsregeling aangepast, zodat ook minima een financiële prikkel hebben om de hoeveelheid restafval te verminderen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

21.084.695

20.890.871

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-3.423.800

-921.603

2.500.000

0

Begroting t/m december

17.660.895

19.969.268

2.500.000

0

- Jaarrekening

16.237.770

18.546.143

2.500.000

0

Resultaat doel Grondstoffen

1.423.125

-1.423.125

0

0

Saldo

0

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

Voor afval wordt een sluitende exploitatie beoogd. Daarom wordt het resultaat van de baten en lasten verrekend met de egalisatievoorziening afval. De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.423.125. De baten geven daarmee een nadelig saldo van € 1.423.125, zodat het resultaat € 0 is.

Afvalstoffenheffing:

  • De afvalstoffenheffing valt lager uit dan begroot doordat er bij de begroting met meer aansluitingen gerekend is. Daardoor ontstaat er een nadeel van € 132.333 aan baten.
  • Daar tegenover staat dat er lagere kosten zijn voor kwijtscheldingen. Dit komt volgens GBLT door een afname van het aantal toegewezen kwijtscheldingsverzoeken. Gezien de financieel-economische situatie in Nederland en de ontwikkeling op het beleid rond kwijtschelding is het niet de verwachting dat dit structureel is. Dit leidt tot een voordeel van € 188.499 aan lasten.
  • Ook de kosten voor oninbare heffingen is lager gebleken dan begroot. Dit resulteert in een voordeel van € 61.492 aan lasten.

Gemeentelijk grondstofplan (GGP) en andere afvalprojecten:

  • Een belangrijk onderdeel van het GGP was het faciliterend en flankerend beleid. Een aantal maatregelen die vanuit dit beleid in 2022 zijn doorgevoerd zijn later gestart. Dit resulteert in een incidenteel voordeel op het structurele en incidentele budget van respectievelijk € 121.783 en € 354.866 op de lasten.

Afvalstromen:

  • Bij Berap 2022-2 was de begroting al naar beneden bij gesteld doordat er in het eerste halfjaar van 2022 al een daling zichtbaar was. Deze daling heeft zich nog verder doorgezet. Doordat er minder restafval is aangeboden dan begroot ontstaat er een voordeel van € 125.114 op de lasten.
  • Ook is de hoeveelheid grof huishoudelijk afval (GHA) minder dan begroot. Ondanks dat het tarief per tonnage iets omhoog is gegaan, ontstaat er een voordeel op het brengen en halen van het grof huishoudelijk afval (GHA) van respectievelijk € 51.997 en € 25.906 aan lasten.
  • Daarnaast was er in de Berap 2022-2 rekening mee gehouden dat er aan het eind van het jaar een extra hoeveelheid afval (o.a. restafval en grof huishoudelijk afval) zou worden aangeboden. Dat komt niet terug uit de eindrapportage van 2022. Dit resulteert in nog een extra voordeel van €100.000 aan lasten.
  • Bij de Berap 2022-2 zijn er ook een aantal afvalstromen die onder de regeling van bouw- en sloopafval vallen meegenomen in de aanpassing op de begroting. Dat had niet gemoeten. Dit resulteert in een voordeel van € 139.927 aan lasten.
  • De kosten voor klein huishoudelijk afval (KGA) zijn € 32.291 lager dan begroot in verband met een lager tarief.
  • De opbrengsten voor oud papier en karton (OPK) is € 263.725 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een lager tarief en doordat er ook minder OPK is opgehaald.
  • Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere ontwikkelingen die per saldo leiden tot een voordeel van € 2.617 aan lasten.

Overige baten en lasten:

  • Van Nedvang ontvangt de gemeente ieder jaar een vergoeding over de hoeveelheid PMD, OPK en glas. De vergoeding is lager uitgevallen dan begroot. Daar tegenover staat dat er uit de nacalculatie van Nedvang over delen van 2019 en 2020 is gebleken de gemeente een extra vergoeding te goed heeft. Dat resulteert uiteindelijk in een voordeel van € 44.588 aan baten.
  • De kosten voor de dienstverlening van GBLT zijn lager uitgevallen dan begroot. Dit resulteert in een voordeel van € 54.114 aan lasten.
  • In 2022 is de eerste stap gezet in de afbouw van de garantieregeling oud papier. Daarnaast was er rekening mee gehouden dat er nog facturen van uit 2021 in 2022 zouden landen. Dit bleek niet het geval. Al met al leidt dit er toe dat er minder kosten zijn gemaakt dan begroot. Dat resulteert in 2022 in een voordeel van € 75.375 aan lasten.
  • De kosten voor straatreiniging zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van € 24.635 aan lasten.
  • Een aantal kleinere deelbudgetten zijn onbenut gebleven. Dit resulteert in een voordeel van € 82.052 aan lasten. Daarnaast zijn er diverse kleinere ontwikkelingen die leiden tot een voordeel van € 31.727 op de lasten en een nadeel van € 23.870 op de baten.

Op basis van bovenstaande afwijkingen zijn de lasten € 1.423.125 lager dan begroot en de baten € 375.340 lager, waardoor het resultaat per saldo € 1.047.785 gunstiger is.  
Voor een sluitende exploitatie wordt het verschil tussen de lasten en de baten verrekend met de voorziening afval. Doordat er € 1.047.785 minder aan de voorziening wordt onttrokken zijn de baten uiteindelijk € 375.340 en € 1.047.785 is € 1.423.125 lager.

Voorziening afval:
Doordat de afvalstoffenheffing in 2022 nog niet kostendekkend was, was er rekening gehouden met een onttrekking aan de voorziening afval van € 1.293.918. Omdat het resultaat € 1.047.785 gunstiger is, is er uit de voorziening een bedrag van € 246.133 onttrokken. Zie voor de actuele stand van de voorziening afval de toelichting bij Voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27