Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.2.2 Fysieke veiligheid

We versterken de fysieke veiligheid door het voorkomen en tegengaan van branden, ongevallen, rampen, crises en gevoelens die daarmee samenhangen

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Een noodsituatie kan grote gevolgen hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en het buitengeluk. Denk bijvoorbeeld aan de impact van een grote brand, overstroming of een explosie. Wanneer zoiets gebeurt, is de veiligheid van Zwollenaren en hulpverleners direct in het geding. Naast het menselijk leed, kennen noodsituaties ook vaak grote materiële en daarmee financiële gevolgen. Het is dus van belang dat we er alles aan doen om noodsituaties zoveel mogelijk te voorkomen en wanneer deze toch ontstaan zo effectief mogelijk te bestrijden.

Het voorkomen van een noodsituatie doen we door het veilig inrichten en (laten) gebruiken van de fysieke omgeving. Maar daarbij zetten we ook in op gedragsbeïnvloeding van inwoners, ondernemers en instellingen. Hierdoor stimuleren we hen om veilig te leven en zelfredzaam te kunnen zijn. Wanneer er toch nood aan de man is, kunnen onze inwoners rekenen op professionele hulpverleners die er alles aan doen om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

Toelichting op realisatie doel

Begin 2022 stond voornamelijk nog in het teken van de coronacrisis waarbij de laatste lock down een feit was en halverwege februari werd opgeheven. De veiligheidsregio heeft veel tijd en coördinerende capaciteit ingezet om in samenwerking met de gemeenten te zorgen voor het uitvoeren van de maatregelen.

Op 24 februari 2022 viel Rusland Oekraïne binnen. Vanaf dat moment werd al snel duidelijk dat de volgende crisis zich aandiende, een vluchtelingen crisis. Gaandeweg werd het vluchtelingen probleem breder dan de vluchtelingen uit Oekraïne. De veiligheidsregio heeft wederom op landelijk verzoek een coördinerende rol vervult, waarbij de organisatie veelvuldig is ingezet om de crisisnoodopvang te bemensen, het de Oekraïne locaties in te richten en het regionaal coördineren van vluchtelingen opvang. Dit heeft een lange periode plaats gevonden vanuit de staande organisatie. Dit is ten koste gegaan van reguliere werkzaamheden maar heeft niet geleid tot onveilige situaties.

In 2022 hebben er diverse incidenten plaats gevonden binnen de gemeente Zwolle waarbij de hulpdiensten ingezet zijn. Dit is voornamelijk woningbrand geweest maar daarnaast was er nog wel een uit het oog springend incident. In februari waren er harde valwinden onder andere in Zwolle-Zuid. Dit leidde tot daken die van aantal woningen zijn afgetrokken/beschadigd. Vanuit Bevolkingszorg/brandweer is daar behoorlijk wat capaciteit op gezet om ervoor te zorgen dat de situatie daar veilig werd en dat de bewoners goed onderdak kregen.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We versterken de fysieke veiligheid door het voorkomen en tegengaan van branden, ongevallen, rampen, crises en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We een noodsituatie voorkomen of de negatieve gevolgen bij het ontstaan daarvan beperken.
  • We bij branden, incidenten en crises samenwerking organiseren tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners.
  • We werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

Bevolkingszorg

  • We zorgen voor voldoende vakbekwame functionarissen die in regionaal verband samenwerken aan de taken van bevolkingszorg.
  • We adviseren bij en coördineren de communicatie over risico’s.
  • We adviseren bij en coördineren de nazorg bij een brand, incident, ramp of crises.

Voorkomen en bestrijden van noodsituaties

  • We voeren verschillende taken en bevoegdheden uit om ons voor te bereiden op noodsituaties en deze te kunnen bestrijden. Denk aan het organiseren van een goede brandweerzorg, informatievoorziening tussen hulpdiensten of bekwame hulpverleners. Dergelijke taken organiseren we met verschillende partners in veiligheidsregio IJsselland. Dit doen zij op basis van de Strategische Beleidsagenda 2019-2023.
  • We verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven risicogericht op het gebied van (brand)veilig gebruik van de bebouwde omgeving.
  • We coördineren de openbare orde en veiligheid bij het opruimen van explosieven.

Ondersteuning burgemeester

  • We adviseren en ondersteunen de burgemeester in zijn taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Toelichting realisatie activiteiten

De activiteiten zijn grotendeels uitgevoerd.
De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de crisisnoodopvang heeft een lange periode plaatsgevonden vanuit de staande organisatie. Dit is ten koste gegaan van reguliere werkzaamheden, van met name de Veiligheidsregio, maar heeft niet geleid tot onveilige situaties. De Veiligheidsregio rapporteert hier in het jaarverslag over, dit verslag wordt separaat naar de gemeenteraad gestuurd.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

10.682.698

7.500

0

18.921

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-648.921

0

0

65.000

Begroting t/m december

10.033.777

7.500

0

83.921

- Jaarrekening

10.560.962

843.371

-13.636

83.921

Resultaat doel Fysieke veiligheid

-527.185

835.871

13.636

0

Saldo

322.322

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 527.185. De baten zijn echter € 835.871 hoger dan begroot en er is € 13.636 vrijgevallen uit de reserves. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 322.322.

Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • De hogere lasten worden voor € 631.725 veroorzaakt doordat de kosten van Crisis noopopvang (CNO) hier zijn verantwoord. Tegenover deze extra lasten staan hogere baten door ontvangst van een vergoeding door het COA van € 835.234. Deze vergoeding is hoger dan de verantwoorde kosten omdat de kosten CNO Oosterenk (€ 203.509) meegenomen zijn in de declaratie richting COA maar verantwoord zijn in onze administratie bij opvang Oekraïners. In locatie Oosterenk vindt zowel CNO als opvang Oekraïners plaats.
  • Er ontstaat een voordeel op de kosten van € 100.007 door een lagere bijdrage in het functioneel leeftijdsontslag bij de brandweer van € 100.007. Er waren wederom medewerkers die later gebruik gaan maken van deze regeling.
  • Het restant wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen waardoor de lasten € 4.533 lager zijn. De baten zijn € 637 hoger doordat voor het Gebruiksbesluit een klein voordeel in de legesopbrengsten ontstaat.
  • Daarnaast ontstaat een voordelig resultaat van € 13.636 omdat de in 2021 gereserveerde middelen voor RIEC spin in het web in 2022 zijn vrijgevallen uit de reserve. Deze middelen waren ter dekking van kosten voor een onderzoek "veilig buitengebied" dat in 2022 is uitgevoerd binnen het beschikbare budget.
Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27