Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) wordt waarschijnlijk nog in het najaar van 2021 afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval najaar 2023. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Het werken aan de verschillende sporen onder het programma van de Omgevingswet blijft doorgaan. De wet zou in werking treden op 1 juli 2023. Het voorstel is nu om 1 januari 2024 inwerking te treden. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog instemmen met deze datum. Dat de wet is uitgesteld doet niets af aan het werk dat voor de vaststelling van het omgevingsplan moet gebeuren. Het omgevingsplan kan pas na de inwerkingtreding van de wet worden vastgesteld en wij kunnen daar ondertussen aan blijven werken. Het betekent wel dat wij langer met bestemmingsplannen blijven doorwerken en dat ook andere sporen onder het programma langer in de lucht blijven, zoals bijvoorbeeld het spoor HR dat zich onder meer bezig houdt met de voorbereiding van de organisatie door het organiseren van cursussen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen Zie bestedingsvoorstel 23: Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Zie bestedingsvoorstel 39L Programmatische Aanpak Stikstof |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van Wabo-aanvragen Zie bestedingsvoorstel 23: Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Zie bestedingsvoorstel 39L Programmatische Aanpak Stikstof |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.927.246 | 4.479.171 | 630.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 571.182 | 0 | 0 | 571.182 | |
+ begrotingswijzigingen | 1.334.852 | 2.000.000 | 591.000 | 384.684 | |
Begroting t/m december | 5.833.280 | 6.479.171 | 1.221.000 | 955.866 | |
- Jaarrekening | 4.977.117 | 7.529.543 | 1.971.000 | 729.366 | |
Resultaat doel Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 856.163 | 1.050.372 | -750.000 | -226.500 | |
Saldo | 930.035 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 856.163. De baten zijn € 1.050.372 hoger en er wordt 750.000 meer gestort in de reserve en 226.500 minder onttrokken. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 930.035. Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
De implementatie van de Omgevingswet wordt uitgevoerd door het het programma Omgevingswet. De stelselherziening wordt op de voet gevolgd en wij prepareren ons op het gebied van nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe of of aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag. In het verder nog vorm te geven omgevingsplan worden de ambities en doelen uit de vorig jaar vastgestelde omgevingsvisie verder worden uitgewerkt. Het tempo wordt beinvloed door met name de technologische voortgang op landelijk niveau en de verwerking daarvan in de software. Bestemmingsplannen De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten. Kosten worden doorberekend op grond van een anterieure overeenkomst. Zie bestedingsvoorstel 23: Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Actualisering bestemmingsplannen | 5.412.000 | 5.202.284 | 45.472 | 164.244 |
Bouwwet Omgevingswet | 4.258.845 | 3.308.156 | 800.689 | 150.000 |
Regulering walgebruik woonboten | 213.000 | 213.000 | - | afgesloten |
Totaal | 9.883.845 | 8.723.440 | 846.161 | 314.244 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Omgevingswet |
---|