Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
|---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het STOP-principe zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraag gestuurd, in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en willen we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
|---|
Toelichting op realisatie doel
Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Ook in 2022 zijn we vanuit deze ambitie bezig geweest, waarbij we ook nog altijd de STO(M)P-methode (Stappen, Trappen, OV Mobility as a Service en dan pas de Privé auto) als leidend principe hanteren. Dit uit zich bijvoorbeeld concreet in de herinrichting van de Wester- en Oosterlaan (zie ook: Kredieten) en de voorbereiding voor de herinrichting van de Kop Assendorperstraat. Tevens zijn de eerste stappen gezet zijn voor het oprichten van een fysieke plek voor een Fiets Innovatie Centrum en participeren we actief mee in de Dutch Cycling Embassy. Dit is een publiek private samenwerkingsnetwerk, waarbij kennis, kunde en ervaringen worden uitgewisseld op het gebied van duurzame inclusieve fietsmobiliteit. In 2022 en 2021 zijn we, onder aanvoering van de provincies Gelderland en Overijssel, betrokken geweest bij de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe laadconcessie. Dit heeft medio 2022 geresulteerd in een nieuwe concessie met Vattenfall. Binnen deze nieuwe concessie worden niet alleen vraaggestuurd laadpalen geplaatst, maar ook proactief, op basis van gebruikscijfers en op verzoek van de gemeente. Met deze aanpak doen we recht aan de ambitie voor het stimuleren van elektrisch rijden en het versnellen van een dekkend laadnetwerk conform de Nationale Agenda Laadinfra (NAL). Zie ook Kredieten. Sinds 2021 zijn de elektrische deelfiets en -scooter in het Zwolse straatbeeld te zien, maar ook zijn de eerste aanbieders alweer vertrokken, of zelfs nooit gekomen. De ontwikkeling van deelmobiliteit heeft er weliswaar voor gezorgd dat inwoners en bezoekers van de stad (nog) meer (duurzame) keuzevrijheid hebben om te voorzien in hun vervoersbehoefte. In relatie tot deze ontwikkeling zijn in de APV specifieke artikelen opgenomen rondom deelvoertuigen en zijn beleidsregels opgesteld voor deelvoertuigen. Ook is een vergunningensysteem voor aanbieders van deelscooters en -fietsen ontwikkeld dat in 2022 is ingegaan. Desondanks zien we ook dat dit leidt tot klachten en meldingen van bewoners over verrommeling van het straatbeeld. Om te komen tot heldere kaders voor (elektrische) deelmobiliteit zijn we bezig met het opstellen van een Actieplan Deelmobiliteit. Ook zijn we in 2022 een verkenning naar mobiliteitshubs gestart, waarbij tevens de relatie is gelegd met (maatschappelijke) voorzieningen en het energienetwerk. Deze verkenning wordt begin 2023 afgerond. |
|---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
|---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
|---|
Toelichting realisatie activiteiten
Als gemeente zijn we de afgelopen jaren actief betrokken geweest bij zowel het MIRT-gebiedsonderzoek verstedelijking en mobiliteit Zwolle en omgeving als de opstelling van de Verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle. Het resultaat van deze afspraken is vastgelegd in de verstedelijkingsstrategie “Warme Harten in een Klimaatadaptieve Delta” en de eindrapportage van het MIRT-onderzoek, die 1 februari 2023 definitief zijn vastgesteld door alle samenwerkingspartners. Daarnaast heeft dit traject in 2022 dit geleid tot afspraken met Rijk (BZK en I&W) en de Provincie Overijssel over ondermeer investeringen in mobiliteit en de mobiliteitstransitie in het kader van het programma Versnelling Woningbouw. Het afgelopen jaar hebben we samen met Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel onderzocht of we op het vrijgevallen tracé van de N340 op termijn een Mobipunt (of hub) kunnen realiseren. Alle partijen zien hier mogelijkheden toe. Dit heeft ertoe geleid dat deze locatie een van de pilotlocaties is vanuit de aanpak Regionale hubs Overijssel. In 2023 gaan we dit samen met elkaar verder verkennen. Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-, en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force. Zo was Zwolle gastheer en medeorganisator van het Fietsfestival van de Fietsersbond op 25 juni en het Nationaal Voetgangerscongres op 13 oktober 2022. Ook zijn meerdere fietsexcursies verzorgd voor binnenlandse en buitenlandse bezoekers. |
|---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.168.503 | 0 | 3.994.466 | 561.306 | |
+ mutaties projecten | 5.833.468 | 4.532.252 | 0 | 1.301.217 | |
+ begrotingswijzigingen | 101.913 | 0 | 346.937 | 644.324 | |
Begroting t/m december | 8.103.884 | 4.532.252 | 4.341.403 | 2.506.847 | |
- Jaarrekening | 7.987.696 | 4.532.252 | 4.416.403 | 2.506.847 | |
Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 116.188 | 0 | -75.000 | 0 | |
Saldo | 41.188 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 116.188. Omdat er € 75.000 meer is toegevoegd aan de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 41.188. Het voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
|---|
Toelichting realisatie kredieten
Spoorzone uitvoering Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Voorsterpoort Kroesenallee Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem) Bushaltes SH nieuwe concessie Versnelling plaatsen laadpalen Eli Heimanslaan Zwolle Wereldfietsstad |
|---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
|---|---|---|---|---|
Spoorzone | 148.993.033 | 107.931.578 | 5.325.413 | 35.736.042 |
VCN-N340 | 790.500 | 225.652 | 135.246 | 429.602 |
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 85.892.214 | 85.423.890 | 6.152 | 462.172 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 18.494.797 | 17.065.034 | 394.047 | 1.035.716 |
Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem | 1.310.000 | 183.105 | 275.146 | 851.749 |
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 625.000 | 554.695 | 45.461 | 24.844 |
Voorsterpoort | 3.075.000 | 903.616 | 4.197 | 2.167.187 |
Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie | 1.100.000 | 406.837 | 45.228 | 647.935 |
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | 109.681 | 83.915 | 6.404 |
Versnelling plaatsen laadpalen | 250.000 | 10.957 | 102.122 | 136.921 |
Eli Heimanslaan | 650.000 | 39.733 | 45.506 | 564.761 |
Zuidelijke binnenring | 68.356 | - | - | afgesloten |
MobiliteitsHubs | 265.000 | 10.849 | 150.663 | 103.488 |
Zwolle Wereldfietsstad | 1.337.500 | - | 86.359 | 1.251.141 |
I-Centrale | 250.000 | - | - | 250.000 |
Bisschop Willebrandlaan | 500.000 | - | 2.071 | 497.929 |
Haersterveerweg | 500.000 | - | - | 500.000 |
Zwartewaterallee | 11.872.000 | 21.690 | 81.850 | 11.768.460 |
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955.234 | - | - | 1.955.234 |
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000.000 | - | 856.076 | 143.924 |
Uitwerking Kroesenallee | 350.000 | - | 68.450 | 281.550 |
Herinrichting Industrieweg | 830.000 | - | - | 830.000 |
Van 50 naar 30 km per uur | 100.000 | - | - | 100.000 |
Totaal | 280.408.634 | 212.887.317 | 7.707.902 | 59.745.059 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Zuidelijke binnenring |
|---|
