Doel 7.1.2 Fysieke voorzieningen
We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Wij beheren en onderhouden ons areaal (o.a. wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels) om de huidige functie te borgen. Dit doen we door gestructureerd jaarlijks het onderhouds- en vervangingsprogramma op te stellen. De basis hiervoor is voldoen aan wet- en regelgeving, landelijke richtlijnen en normen. Hiermee borgen we veiligheid, de technische kwaliteit en voorkomen we kapitaalvernietiging. We maken dit programma met een horizon van 5 jaar. We kijken steeds verder vooruit om kostenstijgingen als gevolg van het ouder wordende areaal aan te zien komen. De beheerstrategie voor de verschillende kapitaalgoederen is vastgelegd in de jaarlijkse beheerplannen en is niet voor alle kapitaalgoederen actueel. Dit werken we in 2022 uit. Naast het uitvoeren van het fysieke onderhoud en vervanging vraagt het borgen van de functionaliteit om verbetering van de beveiliging van de systemen. Met name bij de processen en systemen van de procesautomatisering (ten behoeve van aansturing verkeersregelinstallaties, gemalen, bruggen) aanvullende werkzaamheden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2022 hebben we inspecties uitgevoerd en de resultaten getoetst aan de gestelde landelijke normen en richtlijnen. Maar ook aan ons nieuwe beleid zoals is vastgesteld in de Omgevingsvisie. Geconstateerd is dat de middelen nog niet in lijn zijn met dit nieuwe beleid. Besluitvorming hierover vindt begin 2023 plaats. In 2022 is ook de concept Nota kapitaalgoederen buitenruimte 2022-2026 opgeleverd. Deze is nog niet meegegaan met de begroting 2023, maar besloten is deze in het voorjaar van 2023 als apart traject ter besluitvorming aan te bieden. Dit is de 1e nota kapitaalgoederen buitenruimte, in ieder geval sinds 2000. Een deel van de gevraagde middelen is vooruitlopend op de besluitvorming in 2023 al wel toegekend, gezien de veiligheid (machines van de beweegbare kunstwerken), maar voor de verhardingen nog niet. De uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden in openbare ruimte hebben we zoveel mogelijk af gestemd de opgaven en wensen vanuit de wijk. Voor het programmeringsproces in 2023 hebben we juist deze verbinding naar de sociaal maatschappelijke opgaven nog specifieker neergezet. Voor de onderhoudsprogrammering hebben we in 2022 we naast de inspecties ook onderzoeken uitgevoerd, zoals naar de Machinerichtlijn (veilig bedienen van beweegbare bruggen) en naar de draagkracht van de bruggen. De werkzaamheden hebben in 2022 onder druk gestaan als gevolg van de energie-, grondstoffencrisis en de krapte op de arbeidsmarkt (intern en extern). Gevolg is dat een deel van het onderhoud aan de verhardingen niet is uitgevoerd. Dit schuift door naar 2023, wat op basis van risico’s als relatief veilig is ingeschat. De ombouw van asfaltwoonstraten naar klimaatadaptieve straten is grotendeels in 2022 vervolgd en opgeleverd in Aa-landen Zuid en de voorbereiding voor Wipstrik fase 1 is gestart. In het ombouwprogramma is naast Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit ook burgerparticipatie een onderdeel in de realisatie van het project. De werkzaamheden voor de klimaatstraten in Holtenbroek zijn ondergebracht bij het gebiedsteam en de werkzaamheden voor het vervolg van Aa-landen Zuid zijn gestagneerd vanwege gebrek aan capaciteit. Hier is in het najaar wel een projectleider voor gekomen en deze werkzaamheden zijn begin 2023 opgestart. Met betrekking tot cybersecurity zijn er een aantal kwetsbaarheden opgelost in de automatisering van de bediening van de verkeersregelinstallaties, gemalen en bruggen. De installatieverantwoordelijkheid moet nog geïmplementeerd worden. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We zorgen voor passende en functionele bovengrondse- én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad, zodanig dat:·
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Activiteiten MJOP
Activiteiten m.b.t. een veilig gebruik van openbare ruimte (koppeling met doel 7.2.3 )
Activiteiten m.b.t. het optreden als regisseur en het leveren van maatwerk
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 13.578.739 | 590.149 | 0 | 11.610 | |
+ mutaties projecten | 27.890 | 0 | 0 | 27.890 | |
+ begrotingswijzigingen | 1.032.930 | 1.500.000 | 152.545 | 349.872 | |
Begroting t/m december | 14.639.559 | 2.090.149 | 152.545 | 389.372 | |
- Jaarrekening | 13.875.564 | 2.282.117 | 846.292 | 285.669 | |
Resultaat doel Fysieke voorzieningen | 763.995 | 191.968 | -693.747 | -103.703 | |
Saldo | 158.513 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 763.995 en € 191.968. Omdat € 693.747 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 103.703 minder wordt onttrokken, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 158.513. Het voordeel wordt gerealiseerd door:
De lasten zijn vooral beïnvloedt door getroffen maatregelen in reactie op de (soms excessieve) prijsstijgingen. Er is voor een bedrag van circa € 450.000 aan groot onderhoud aan wegen uitgesteld vanwege extra kosten als gevolg van gestegen prijzen (oplopend tot bijna 30%). Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen) is door aanpassing van de planning vanwege schaarste, lange levertijden en prijsstijgingen vooralsnog binnen het budget uitgevoerd. Bij openbare verlichting en verkeersregelinstallaties was de impact beperkt door de lopende prijsafspraken en het tijdig inkopen. Omdat bestaande inkoopcontracten aflopen worden voor 2023 hogere prijzen verwacht. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Wegen reconstructies
Ombouw openbare verlichting naar LED
Overige kredieten
|
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Ombouw openbare verlichting naar LED | 7.563.300 | 5.466.125 | 735.650 | 1.361.525 |
Wegen reconstructies | 775.000 | 450.951 | 53.600 | 270.449 |
Wegen reconstructies 2019 | 550.000 | - | 17.106 | 532.894 |
2020-AOW brug vervangen houten leuning | 42.640 | 500 | 15.577 | 26.563 |
2020-AOW brug conserveren | 20.800 | 4.980 | - | 15.820 |
2020-AOW brug MRL | 10.400 | - | - | 10.400 |
2020-Hanekampbrug renovatie | 41.600 | 31.322 | 10.290 | -12 |
2020-Diverse houten bruggen | 164.000 | 139.058 | 24.942 | gesloten |
2020-Spoolderbergbrug brugleuning | 20.800 | - | 20.800 | |
2021-Verkeersregelinstallaties | 526.000 | 373.150 | 152.850 | - |
2021-Bestrating Kraanbolwerk | 45.000 | - | 43.830 | 1.170 |
2021-Pelserbrug verv.cilinder | 43.680 | - | 43.680 | |
2021-Pelserbrug besturingskast | 20.800 | - | 20.800 | |
2021-HBB camerasysteem brug | 70.096 | 43.684 | 14.448 | 11.964 |
2021-HBB intercom brugbedienin | 10.400 | - | 10.400 | |
2021-HBB slagbomen vervanging | 208.000 | 42.200 | 98.597 | 67.203 |
2021-Mastenbroekerbrug camera | 73.840 | 64.939 | 6.184 | 2.717 |
2021-Mastenbroekerbrug interco | 10.400 | - | 4.558 | 5.842 |
2021-Twistvlietbrug camerasyst | 40.560 | 17.697 | 17.697 | 5.166 |
2021-Twistvlietbrug cameramast | 27.040 | 4.770 | 11.513 | 10.757 |
2021-Brugbediening marifoon | 18.720 | 7.617 | 7.617 | 3.486 |
2021-houten bruggen vervanging | 120.000 | 15.000 | 105.094 | -94 |
2021-voegovergangen vaste brug | 236.000 | 169.350 | 37.321 | 29.329 |
2022-Vervanging asfalt | 235.000 | - | 235.884 | -884 |
2022-Verv asfalt element/beton | 1.105.000 | - | - | 1.105.000 |
2022-Vervanging VRI | 600.000 | - | 593.154 | 6.846 |
2022-Hanekampbr landvkrseinen | 8.320 | - | - | 8.320 |
2022-Hanekampbrug conservering | 62.400 | - | 2.280 | 60.120 |
2022-Vispoortenbrug bekabeling | 7.280 | - | - | 7.280 |
2022-HBB verv hoofdv&binnenins | 7.280 | - | - | 7.280 |
2022-Katerveersl aanp/verv bru | 57.200 | - | - | 57.200 |
2022-WHB conserven geheel | 156.000 | - | 149.079 | 6.921 |
2022-Vaste bruggen verv houten | 172.000 | - | 108.732 | 63.268 |
2022-Bruggen voegovergangen | 108.000 | - | 36.055 | 71.945 |
Veiligheid en gezondheid | 90.000 | - | 44.302 | 45.698 |
2023-vervanging VRI | 1.111.000 | - | - | 1.111.000 |
2023-verv borden bebouwde kom | 16.100 | - | - | 16.100 |
2023-VVI wegafsluitingen | 150.000 | - | - | 150.000 |
2023-Diezerp.brug kabels | 25.000 | - | - | 25.000 |
2023-Diezerp.brug elektr inst | 363.000 | - | - | 363.000 |
2023-Diezerp.brug verk.seinen | 6.000 | - | - | 6.000 |
2023-Diezerp.brug aandrijving | 347.000 | - | - | 347.000 |
2023-Hofvlietbrug elektr ins | 37.000 | - | - | 37.000 |
2023-Hofvlietbrug slagbomen | 200.000 | - | - | 200.000 |
2023-Mastenbr.brug slagbomen | 196.000 | - | - | 196.000 |
2023-Mastenbr.brug verk. seine | 15.000 | - | - | 15.000 |
2023-Pelserbrug slagbomen | 90.000 | - | - | 90.000 |
2023-Pelserbrug elektr install | 416.000 | - | - | 416.000 |
2023-Pelserbrug verkeersseinen | 33.000 | - | - | 33.000 |
2023-Pelserbrug aandrijving | 220.000 | - | - | 220.000 |
2023-Schoenkuiperbrug conserve | 60.000 | - | - | 60.000 |
2023-Schoenkuiperbrug remmingw | 74.000 | - | - | 74.000 |
2023-Vispoortenbrug kabels | 25.000 | - | - | 25.000 |
2023-Vispoortenbrug elektr ins | 473.000 | - | - | 473.000 |
2023-Vispoortenbrug verk.seine | 15.000 | - | - | 15.000 |
2023-Vaste bruggen verv houten | 346.000 | - | - | 346.000 |
2023-Spoolderb.brug kast/pomp | 10.500 | - | - | 10.500 |
2023-Brugbediening camera/comp | 11.400 | - | - | 11.400 |
2023-Vispoortenbrug aandrijvin | 343.000 | - | - | 343.000 |
Totaal | 17.830.556 | 6.831.343 | 2.526.360 | 8.472.853 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Financiële toelichting kredieten
Afronding projecten
|
---|