Doel 6.2.2 Sociaal woningaanbod
We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koop. Daarmee wil de gemeente voorzien in voldoende sociale huur in Zwolle. Om te zorgen dat corporaties ook positie krijgen in gebiedsontwikkelingen en projecten waar de gemeente geen gronduitgifte doet, is in de Prestatieafspraken opgenomen dat de gemeente erop stuurt dat de corporaties daar positie krijgen om sociale huur te realiseren. De Prestatieafspraken zijn verder gericht op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen. Jaarlijks werken gemeente, corporaties en de huurdersorganisaties de Prestatieafspraken uit in een jaarschijf en wordt jaarlijks een volkshuisvestelijk verslag gemaakt. |
---|
Toelichting op realisatie doel
De realisatie van sociale huurwoningen is sterk achtergebleven bij het geplande aantal. Dit wordt met name veroorzaakt door de vertragingen waar veel van de lopende gebiedsontwikkelingen , om uiteenlopende redenen (zie ook onder 6.2.1), mee te maken hebben. In 2022 is daarom een start gemaakt met de actualisatie van het Ontwikkelkader en voorbereiding van nieuwe prestatie-afspraken met de corporaties. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners. Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteen gezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen we een visie op Wonen en Zorg Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg vormt de basis voor deze visie.
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
In 2022 is actief gestuurd op de implementatie van voldoende betaalbaar woonprogramma in gebiedsontwikkelingen. Uitgangspunt daarbij is in elke gebiedsontwikkeling dat 30% van het aanbod in het goedkope segment gerealiseerd wordt en 20% in de categorie middelduur 1. Bij alle nog te starten ontwikkelingen, waar nog geen afspraken zijn vastgelegd, geldt dat 50% betaalbaar programma het uitgangspunt is. Bij lopende ontwikkelingen, waar al een visie voor is vastgesteld en/of overeenkomsten voor zijn gesloten, spannen we ons zo veel mogelijk in om 50% betaalbaar woonprogramma te bereiken. dat heeft er toe geleid dat in een groot aantal van onze ontwikkellocaties de 50% doelstelling bij de verdere realisatie als uitgangspunt geldt. In 2022 zijn uitgangspunten voor sociale huur in Zwolle opgesteld. Dit om woningcorporaties in gebeidsontwikkelingen voldoende in positie te brengen en te borgen dat de te realiseren woningbouw voldoet aan een aantal minimumvereisten. Deze uitgangspunten zijn vastgelegd en worden zowel langs privaarechtelijke als publiekrechtelijke weg geimplementeerd. In het kader van de prestatieafspraken is het volkshuisvestelijk verslag over 2022/2021 opgesteld. Ook is de jaarschijf voor 2023 opgesteld. Deze vallen onder de meerjarige prestatieafspraken 2020-2023. Tevens is in samenspraak met de Zwolse woningcorporaties en huurdersorganisaties een procesvoorstel vastgesteld dat in 2023 de leidraad biedt voor het ontwikkelen van nieuwe prestatieafspraken over de periode 202402027. Door een actiegerichte aanpak is in 2022 een impuls gegeven aan de ontwikkeling van flexwoningen. Hiertoe wordt intensief samengewerkt met de Zwolse woningcorporaties en wordt ingespeeld op de subsidie en garantie-mogelijkheden van het rijk. Er is onder meer een aanvraag ingedien voor de Stimuleringsregeling Flexwonen, welke ook gehonoreerd is. In het Programma Wonen en Zorg is er intensief opgetrokken met in- en externe partners en is al veel bereikt. Zo zijn de eerste resultaten opgehaald van de pilot Aa-landen om vitale, gezonde en solidaire stadsdelen te realiseren in samenwerking met inwoners en partners in de stad. Er is kwalitatief en kwantitatief inzichtelijk gemaakt wat de huisvestingsopgave is voor senioren en er wordt op dit moment hard gewerkt aan een uitvoeringsprogramma. Een verkenning is gestart naar time-out plekken al dan niet als inloopvoorziening voor diverse doelgroepen om langer zelfstandig wonen in de wijk mogelijk te maken. Er is een parentshouse gerealiseerd en een tussenvariant beschermd thuis wonen voor jongeren met autisme. Ook is de samenwerking gestart tussen het platform Wonen, Welzijn en Zorg (WWZ038) en het Concilium. |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 149.554 | 0 | 234.000 | 20.003 | |
+ mutaties projecten | 437.630 | -22.060 | 0 | 459.690 | |
+ begrotingswijzigingen | 11.171 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 598.355 | -22.060 | 234.000 | 479.693 | |
- Jaarrekening | 598.354 | 58.747 | 234.000 | 479.693 | |
Resultaat doel Sociaal woningaanbod | 1 | 80.807 | 0 | 0 | |
Saldo | 80.808 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
In het verleden zijn via het Nationaal Restauratiefonds subsidies verstrekt in het kader van particuliere woningverbetering. Een subsidieontvanger had geen recht op het volledig toegekende subsidie als het pand vroegtijdig werd verkocht. Bij een paar subsidies is bij vroegtijdige verkoop van het pand per abuis het restant van de toegekende subsidie niet vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. In 2022 is dit als nog gedaan. Hierdoor wordt er bij de jaarrekening een positief saldo van € 80.808 gepresenteerd. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Versnellingsactie sociale huur | 5.025.500 | 3.585.187 | 85.856 | 1.354.457 |
Diezerpoort, Fysiek | 2.488.544 | 1.508.604 | 457.372 | 522.568 |
Semi-permanent/flex wonen | 650.000 | 343.564 | 51.059 | 255.377 |
Wonen met zorg | 2.034.000 | 461.018 | 380.423 | 1.192.559 |
Gemeentelijke grondexploitaties Wonen: | ||||
* Kamperpoort | 26.591.476 | 25.991.749 | 734.713 | -134.986 |
Totaal | 36.789.520 | 31.890.122 | 1.709.423 | 3.189.975 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .