Doel 7.2.1 Sociale veiligheid
We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te kunnen ontplooien, ontwikkelen en is essentieel voor de beleving van buitengeluk. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan veilig leven. Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit, overlast, rampen of crises door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer onveiligheid toch ontstaat, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2022 werkten we aan de thema’s in de veiligheidsvisie en aan de reguliere veiligheidstaken. We rapporteren hier over enkele bijzonderheden van het afgelopen jaar. Er is samen met de politie en de woningcorporaties gewerkt aan een nieuw convenant woonoverlast. Dit convenant en het bijbehorende werkproces moeten zorgen voor een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen om samen woonoverlast in de wijken te voorkomen dan wel zo snel en goed mogelijk te beperken en op te lossen. We zijn gestart met de Weeg- en monitortafel mensenhandel en is er een eerste integrale controle uitgevoerd gericht op arbeidsuitbuiting. Daarnaast trainden we een aantal medewerkers van burgerzaken, Sociaal Wijkteams, Toezicht Openbare Ruimte en medewerkers bij de Oekraïne opvang in het signaleren van mensenhandel. Vanaf de zomer heeft de politie de mogelijkheid om 24-uurs verblijfsontzeggingen in te zetten wanneer er sprake is van o.a. aanhoudende overlast. De politie is hiervoor gemandateerd door de burgemeester. Dit heeft er toe geleid dat de overlast op sommige locaties is verminderd en de betrokkenen passende zorg krijgen. We lieten in het voorjaar wederom een rioolwateronderzoek uitvoeren. Het doel was inzicht krijgen in aard en omvang van het drugsgebruik en daarmee een tweede meting te creëren. Het afgelopen jaar hebben we gewerkt aan het onderzoeken en ontwikkelen van een aanpak om de jonge aanwas aan georganiseerde criminaliteit te beperken. We hebben daarbij vooral ingezet op het in kaart brengen en betrekken van het lokale netwerk rondom het vraagstuk ‘voorkomen jonge aanwas’ en het verzamelen van kennis en expertise. Op basis hiervan is een procesplan gemaakt voor 2023 en verder. Er is door het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost-Nederland een bedrag van 250.000,- euro beschikbaar gesteld om vanuit de opbrengst van 2022 het proces in 2023 verder door te ontwikkelen. We zien steeds meer samenhang tussen zorg en veiligheid, vooral bij complexe multi-probleem casuïstiek, bijvoorbeeld bij overlast door psychisch kwetsbare personen. We kenden ook een aantal incidenten met personen met verward gedrag. Hierin werkten we nauw samen met de partners in de wijk. De inzet was erop gericht om rust terug te laten keren en het zorgaanbod aan te laten sluiten bij de behoefte. Zie ook doelstelling 3.2.1 Er zijn verschillende bestuursrechtelijke maatregelen ingezet bij drugshandel op straat en drugs in woningen. Er zijn verschillende openbare orde incidenten en betogingen geweest. We zijn opgeschrikt door een dubbele liquidatie in een familierestaurant waarvan de impact heel groot is. Samen met o.a. slachtofferhulp hebben we ingezet op de juiste zorg voor de mensen die dat nodig hadden. We zagen dat sommige betogingen zodanige politieke en/of maatschappelijke impact hebben dat er extra inzet door middel van noodbevoegdheden noodzakelijk was. Daarnaast zijn er verschillende betogingen gefaciliteerd die zonder incidenten zijn verlopen. We werkten aan een integrale veiligheidsanalyse, deze is uitgevoerd door middel van een analyse van politieregistraties van de afgelopen jaren en landelijke en regionale ontwikkelingen. Hierover zijn we in gesprek gegaan met interne- en externe partners. De veiligheidsanalyse is de basis voor het nieuwe veiligheidsbeleid, de Strategische Veiligheidsagenda 2023-2026. We ontwikkelden een (veiligheid)dashboard om vroegtijdig inzicht te creëren in relevante trends, ontwikkelingen en fenomenen. Dit dashboard versterkt onze informatiepositie en daarmee kunnen wij onder meer onze wijk- en buurtgericht werken beter vorm te geven. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders
Dorrit de Jong
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Veiligheidsvisie 2023-2026 Veiligheidsvisie 2019-2022 Drugs- en drankgerelateerde overlast
Ondermijnende criminaliteit
Zorg en Veiligheid (in de aanpak van overlastgevenden en criminelen)
Jeugdcriminaliteit en -overlast
Digitale veiligheid
Verkeer
Datagedreven werken
Radicalisering
Veilige en leefbare locaties
Openbare orde
Uitgaan, winkelen en ondernemen
Evenementen
Woninginbraken
Samenwerking
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
We voerden de activiteiten grotendeels volgens de planning uit (zie toelichting bij het doel). |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 1.616.141 | 26.012 | 0 | 9.547 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 416.239 | 0 | 0 | 138.825 | |
Begroting t/m december | 2.032.380 | 26.012 | 0 | 148.372 | |
- Jaarrekening | 1.962.937 | 141.234 | 0 | 9.547 | |
Resultaat doel Sociale veiligheid | 69.443 | 115.222 | 0 | -138.825 | |
Saldo | 45.840 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 69.443 en € 115.222. Omdat er € 138.825 minder wordt onttrokken uit de reserves ontstaat er per saldo een voordelig resultaat van € 45.840. Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In 2022 is gewerkt aan de vervanging van de infrastructuur van de camera's binnenstad. Dit loopt in 2023 verder samen met de vervanging van de camera's. |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Infra camera's binnenstad | 316.906 | 51.698 | 63.807 | 201.401 |
Totaal | 316.906 | 51.698 | 63.807 | 201.401 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .