Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Inclusieve arbeidsmarkt
Inclusieve arbeidsmarkt
We blijven werken aan een inclusieve arbeidsmarkt: goede aansluiting tussen opleidings- en arbeidsaanbod in de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een gerichte aanpak, waarbij wordt geïnvesteerd in mensen. We willen dat iedere Zwollenaar met arbeidspotentieel participeert naar vermogen op de arbeidsmarkt. Dit kan in een betaalde baan / zelfstandigheid (en eventueel met ondersteuning / subsidie wanneer sprake is van een arbeidsbeperking) of door werkervaring op te doen vanuit een bijstands- of ondersteuningssituatie. Bij het bevorderen van participatie en uitstroom uit de bijstand gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoner. De afspraken die we maken, zijn erop gericht om, met niet-vrijblijvende inzet van beide kanten, passend werk te vinden.

Arbeidsmarkt
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. In bepaalde sectoren verdwijnen banen. Dit kan langdurig of zelfs permanent zijn. Er is sprake van een verschuiving van werkgelegenheid van de ene sector naar de andere. In sommige sectoren blijft de werkgelegenheid relatief ongemoeid. Maar er zijn ook sectoren waar meer vacatures zijn dan voorheen. Om de nadelige gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt te beperken, nemen we op korte en middellange termijn andersoortige maatregelen, aanvullend op wat we al deden. We werken met onze ketenpartner UWV samen om de instroom vanuit de WW te voorkomen. Bijvoorbeeld door personen in de laatste fase van hun WW alvast te bemiddelen. We halen onze dienstverlening dus naar voren en wachten niet af totdat zij afhankelijk worden van een bijstandsuitkering. We zien verder dat de vraag naar personeel binnen bepaalde sectoren afneemt terwijl in andere sectoren de vraag juist toeneemt. We willen inwoners ondersteunen die via (om)scholing snel begeleid kunnen worden naar ander werk. Tegelijkertijd vragen wij van Tiem aanvullende maatregelen te treffen om het aantal personen dat uitstroomt uit de bijstand, positief te beïnvloeden. We zien namelijk dat de uitstroom uit de bijstand afgeremd wordt door de coronacrisis. Voor personen met een grote afstand continueren wij onze dienstverlening gericht op maatschappelijke participatie. Zoals vrijwilligerswerk in het voorveld en dagbesteding, waarmee iemand arbeidsvaardigheden kan ontwikkelen en werkervaring op kan doen. Dit wordt in samenhang tussen spoor 1 en spoor 4 van de lokale hervormingsagenda Sociaal Domein (door)ontwikkeld.

Regio
Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context (Werkbedrijf Regio Zwolle) samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij vormt een regionale arbeidsmarktagenda met bijbehorend werkplan, opgesteld door de arbeidsmarktregio Zwolle in samenwerking met alle partners. Flankerend beleid wordt vormgegeven vanuit de Human Capital Agenda (HCA). Dit is gericht op het mogelijk maken van ontwikkeling en scholing van werknemers en werkzoekenden. Hierbij gaat het om ontwikkeling en scholingstrajecten die zich richten op het versterken van de arbeidsmarktpositie van een individu bij een van de erkende opleiders. In 2021 wordt continue vinger aan de pols gehouden, en op basis daarvan gerichte acties op lokaal en regionaal niveau met partners. Zo kunnen we de nadelige gevolgen voor onze inwoners en arbeidsmarkt zoveel als mogelijk beperken.

Inbugeringswet
Per 1 januari 2022 wordt de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. Het belangrijkste onderdeel van deze wet is dat de gemeente de regie neemt over het inburgeringsproces van de statushouder. Samen met de statushouder worden afspraken gemaakt over hoe te komen tot optimale participatie, waarbij arbeidsparticipatie en uitstroom uit de bijstand voorop staat. Snelheid van handelen, tijdigheid, dualiteit, maatwerk en kwaliteit zijn de beleidsdoelen die verbonden zijn aan de instrumenten die we kunnen inzetten tijdens het inburgeringstraject. Sinds 2019 hebben we ervaring mogen opdoen met deze uitgangspunten. In de uitvoering hebben we samen met o.a. de convenantpartners die zich verbonden hebben aan onze doelstelling om de nieuwe Zwollenaren goed te laten participeren en integreren in Zwolle veel geleerd. Dit vormt de basis voor de uitvoeringspraktijk.

Laagdrempelige werkplekken (hervormingsagenda)
In 2022 worden twee nieuwe uitvoeringspraktijken ten uitvoer gebracht (die zijn gestart in 2021). Deze maken onderdeel uit van spoor 4 Participatie van de Hervormingsagenda Sociaal Domein. In de praktijk toetsen we of het bieden van laagdrempelige werkplekken de overgang naar betaalde arbeid versoepeld voor Zwollenaren die al 2 jaar of langer afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. De plekken zijn laagdrempelig, omdat er minder eisen aan deelnemers wordt gesteld dan bij het huidige aanbod geldt en het gaat om passend werk. Zo streven we ernaar dat deze groep vaker naar betaald werk uitstroomt.

Ketensamenwerking
In de afgelopen jaren (vanaf 2013) zijn er keuzes gemaakt wat heeft geleid tot een uitvoeringsketen zoals deze vandaag de dag functioneert. Deze keten bestaat uit de afdeling Inkomensondersteuning, Sociaal Wijkteam, RMC, Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen. Keuze hebben elkaar opgevolgd, bijvoorbeeld bij de voorbereiding op de decentralisaties (taakverdeling schakels van de bijstandsketen), invoering van de participatiewet met bijhorend gedachtegoed (werk voor inkomen), de oprichting van Tiem. In de praktijk lopen we tegen een reeks knelpunten aan, die in de uitvoering onvoldoende weg ‘gewerkt’ kunnen worden. De verschillende uitvoeringsorganisaties zien kansen om de ketensamenwerking te verbeteren en de bereidheid zich hiervoor in te zetten wordt op alle niveaus (van uitvoering tot management/directie) gevoeld. Bij het verbeteren dan wel herontwerpen van een uitvoeringsmodel voor de doelgroepen van de participatiewet willen we werken vanuit het perspectief van de eindgebruiker, de inwoners.

Naast deze bijstandsketen blijven we inzetten op het verbeteren van de ketensamenwerking met:

  • Private partners en werkgevers.
  • De verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ.

Uitvoeringsovereenkomst Tiem 2022 e.v.
Tiem is onze partner voor arbeidsontwikkeling en arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio.
De opgave is om de lijn van (arbeids-)ontwikkeling van mensen met een beperkte arbeidsmarktaansluiting naar arbeid in partnerschap vorm te geven. Tiem is hierin een belangrijke schakel. Partnerschap in regionaal verband met gemeenten, UWV en in de keten ‘vanuit de wijk naar werk’ met maatschappelijke partners verbonden aan de gemeentelijke organisatie. Vanaf 2022 gaat een nieuwe periode in werking, waarbij we leren van de lessen in de afgelopen 3 jaar en duidelijke keuzes maken naar de toekomst om nog succesvoller te zijn in de opgave voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Toelichting op realisatie doel

Arbeidsmarktregio & Werkbedrijf Regio Zwolle
Hieronder vallen de kredieten voor de wettelijk verplichte reguliere samenwerking in de arbeidsmarktregio, de verplichte regionale samenwerking specifiek voor de inclusieve arbeidsmarkt binnen het Werkbedrijf Regio Zwolle, het regionale expertisepunt Social Return en aanpalende rijkscampagnes. De gemeente Zwolle heeft als centrumgemeente de wettelijke taak om deze regionale samenwerking te faciliteren en beheert de kredieten voor de regio. De samenwerkende organisaties voeren met elkaar een samenhangende regionale arbeidsmarktagenda uit om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan.
In de arbeidsmarktregio Regio Zwolle werkten in 2022 15 gemeenten, UWV Werkbedrijf en sociale partners samen aan het realiseren van een gezamenlijke, eenduidige werkgevers- en werkzoekendendienstverlening. De grondslag voor deze taak komt uit de wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en inkomen (SUWI). Doel is om ervoor te zorgen dat werkgevers en werkzoekenden in de regio elkaar zo makkelijk mogelijk weten te vinden.
De partners hebben de opdracht om met één gezicht naar werkgevers op te treden en de dienstverlening waar mogelijk te harmoniseren. Zo wordt het voor werkgevers uit de hele regio eenvoudiger om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het gezamenlijke regionale Werkgeversservicepunt Regio Zwolle (WSP) ondersteunt werkgevers hierbij. De gemeente Zwolle participeert in het WSP met accountmanagers vanuit sociaal ontwikkelbedrijf Tiem. De dienstverlening van het WSP bestaat uit advies aan werkgevers over ontwikkelingen op de regionale arbeidsmarkt, ondersteuning bij instrumenten en voorzieningen die werkgevers kunnen inzetten bij het in dienst nemen van mensen, hulp bij het creëren van arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en concreet bemiddelen bij het plaatsen van kandidaten. Ook is de taak gezamenlijk de registratie van werkzoekenden en vacatures te verzorgen.
De arbeidsmarktregio’s zijn verder verplicht een Uitvoeringsplan SUWI op te stellen. De samenwerkende partners hebben ervoor gekozen om het Uitvoeringsplan SUWI voor twee jaar op te stellen en jaarlijks te actualiseren. Dit plan is in maart 2022 vastgesteld. In 2022 zijn binnen de samenwerking meer dan 4.500 contacten met werkgevers geregistreerd en bijna 800 plaatsingen van kandidaten verzorgd. Het WSP Regio Zwolle scoorde in het landelijke onderzoek een 7,4 op werkgevertevredenheid. Dat is hoger dan landelijk gemiddeld.
Het Werkbedrijf Regio Zwolle is een bestuurlijke netwerksamenwerking specifiek gericht op de inclusieve arbeidsmarkt. Het doel is om tot meer banen en plaatsingen te komen voor mensen met een arbeidsbeperking. Hiervoor is de Banenafspraak in het leven geroepen. In 2022 had de regio 5816 banen. In dezelfde periode in 2021 waren dat er 4981 (dashboard Banenafspraak UWV; peildatum 1e kwartaal).

Expertisepunt SROI
De provincie Overijssel, Waterschap Drents Overijsselse Delta en 15 gemeenten zijn opdrachtgever voor het regionale Expertisepunt SROI (ESR). De adviseurs van het ESR voeren het inkoopbeleid van de opdrachtgevers uit voor het onderdeel maatschappelijk rendement op investeringen. Het regionale expertisepunt is formeel ondergebracht bij het Werkbedrijf Regio Zwolle dat vanuit de gemeente Zwolle wordt gefaciliteerd. De adviseurs van het ESR adviseren en ondersteunen inkopers van de opdrachtgevers over de vorm en omvang van de SROI-vraag. Ze helpen de opdrachtnemers (vaak bedrijven) om de SROI-invulling tot een succes te maken. Het ESR had in 2022 ruim 800 contracten in beheer met een totale SROI waarde van €73 miljoen.

Actieplan Dichterbij Dan je Denkt
De Rijksoverheid is in 2022 onder de naam Dichterbij dan je Denkt een actieplan gestart om op korte termijn de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Het is onderdeel van de bredere aanpak van de krapte op de arbeidsmarkt. De middelen zijn beschikbaar gesteld aan de arbeidsmarktregio als geheel en worden door de centrumgemeente Zwolle beheerd. Er is een actieplan vastgesteld waarlangs drie sporen acties worden gefinancierd.

ESF-subsidie
De samenwerkende partners in de arbeidsmarktregio hebben gezamenlijk een aanvraag ingediend voor ESF-subsidie (ESF REACT EU en ESF+). De subsidie is bedoeld om meer mensen naar werk te begeleiden. De middelen worden door centrumgemeente Zwolle beheerd namens de arbeidsmarktregio.

Project Perspectief op werk
De rijksoverheid heeft in 2022 het project Perspectief op Werk (PoW) afgerond. Met PoW is een impuls gegeven aan de gezamenlijke aanpak van arbeidstoeleiding van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Het Rijk ziet bij het borgen van de aanpak en het verder ontwikkelen in de concrete uitvoering vooral een rol voor de ketenpartners in de arbeidsmarktregio’s zelf. De opgedane ervaringen zijn nu onderdeel van de reguliere samenwerking in de regio.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:

  • Alle inwoners met een arbeidsbeperking en / of beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt in beeld zijn en worden ondersteund voor wat betreft hun arbeids- / participatiemogelijkheden.
  • Alle jongeren onder de 27 jaar en met een beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt toekomstperspectief hebben en in een actief traject zitten met een actieplan richting opleiding / werk / zorg.
  • Specifieke aandachtsgroepen, zoals 50-plussers, statushouders, kwetsbare jongeren en mensen met psychische kwetsbaarheid, hun talenten en ervaring kunnen blijven inzetten op de arbeidsmarkt.
  • Er voor mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkomgeving beschutte werkplekken worden gecreëerd.
  • Mensen die binnen afzienbare tijd aan het werk kunnen, actief naar werk worden begeleid.
  • De regionale doelstelling voor de landelijke banenafspraak voor mensen met een arbeidsbeperking wordt gehaald.
  • De uitstroom uit de bijstand naar werk (loondienst en ondernemerschap) is in 2020 en 2021 als gevolg van de coronacrisis gestagneerd. Ondanks alle onzekerheden rondom de gezondheidscrisis en de uitwerking op de economie en arbeidsmarkt de komende jaren streven we ernaar om het uitstroompercentage in 2022 tov van 2020 en 2021 te verhogen. Op deze manier proberen we het bijstandsvolume te beperken.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

We zetten in op uitstroom uit de bijstand via onze uitvoeringsorganisatie Tiem, als onderdeel van de bijstandsketen

  • Aanpak richting werk: focus op matchen en functiecreatie, organiseren structurele momenten voor persoonlijke ontmoeting werkgevers en werkzoekenden. Ook op vernieuwende wijze en binnen de regels die gelden voor het beheersen van het coronavirus. Er is steeds meer aandacht voor vitaliteit, zodat Zwollenaren die al langere tijd niet deelnemen aan de arbeidsmarkt de fysieke vereisten aan kunnen die banen van hen vragen in sectoren waar krapte is.
  • Ontwikkelen leerwerktrajecten met werkgevers voor vijf kansrijke branches (bijvoorbeeld de zorg), specifiek aandacht voor statushouders.
  • Detecteren van passend werk en laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda sociaal domein) o.a. voor kwetsbare inwoners die na langere tijd van inactiviteit deel gaan nemen aan het arbeidsproces met focus op ontwikkeling (te weten: uitkering omzetten in loon/startbaan en sociale coöperatie). Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel A18. Uitkering inzetten als loon.
  • Personen met een Wsw- dienstverband verrichten werkzaamheden in het bedrijfsleven. Dit kan via detachering en of begeleid werken. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel A16. Resultaat inkoopmodel Tiem.
  • We sturen op het vormgeven en intensiveren van partnerschap door Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen met partners uit stad en regio om mensen te ontwikkelen en begeleiden naar werk. (aanvraag alternatief vervolg op de brede lokale raamovereenkomst met private partners zetten we voort binnen verruimde kaders. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel A17. Naar werk.


We verbeteren de ketensamenwerking

  • De aanpak statushouders zetten we in 2022 voort voor de groep statushouders die we nu al begeleiden, maar ook de statushouders die straks gaan vallen onder de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet, ingangsdatum 1 januari 2022. Tijdens het uitvoeren van onze werkzaamheden willen en moeten we continu gericht zijn op kwaliteitsverbetering en een vergroting van resultaat. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel  A19. Aanpak statushouders.
  • Onder begeleiding van deskundigen ontwikkelen we in 2022 een prototype voor het uitvoeringsmodel doelgroepen Participatiewet en toetsen dat in de praktijk.
    • We verbeteren de samenwerking tussen de gemeentelijke uitvoeringsorganisaties bijstandsketen vanuit de bewegingen van de hervormingsagenda sociaal domein. Zij hebben het streven om zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Mocht dat (nog) niet haalbaar zijn, dan op een andere manier een zinvolle daginvulling te hebben en zicht te ontwikkelen.  
  • De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ wordt verbeterd. De overgangen voor inwoners moeten versoepelen. Potentieel van mensen moet gezien worden, helder moet zijn wat consequenties zijn van een ontwikkelstap en de mogelijkheid moet blijven bestaan om (tijdelijk) een stap terug te zetten. Ook voor de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis. In 2022 blijven we onderzoeken hoe we de overgangen verder kunnen beperken.

We  intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio):

  • We geven de werkgeversdienstverlening vorm in regionaal verband en werken samen met de meest effectieve re-integratiepartners en onderwijs (onder andere stagebegeleiders). Als partner in het Werkbedrijf Regio Zwolle realiseren we meer inclusieve arbeidsmogelijkheden door uitvoering te geven aan de inclusiviteitsagenda Perspectief op Werk en de Regiodeal.
  • We benutten de ruimte om onze regie op inburgering en participatie voor statushouders te pakken (WEB en nieuwe inburgeringswet).

Toelichting realisatie activiteiten

Meerjarige uitvoeringsovereenkomst
Er is in 2021 gestart met het uitwerken van de verbeterslagen in de uitvoeringsovereenkomst die de gemeente Zwolle heeft met Tiem. De verbeteringen gaan over de sturing, maar ook financiering van Tiem. En moeten aansluiten bij het huidige stadium waar de organisatie, na de samenvoering in 2021, zich bevindt. De verwachting was dat de nieuwe overeenkomst in 2022 afgesloten kon worden, maar als gevolg van een nadelige bijstelling van het Rijksbudget en als gevolg van het voornemen om de participatieketen de komende periode te herijken, is het afsluiten van een nieuwe overeenkomst uitgesteld.

Een aantal concrete activiteiten verricht door Tiem
Het vitaliteitsprogramma in samenwerking met SportService Zwolle krijgt serieuze vormen en weet zowel werkzoekenden als werkenden bij Tiem in beweging te krijgen
Het aantal leerwijklijnen stijgt en kent mooie resultaten, zoals opleiding met baangarantie vanuit DAAT-lab voor data-analisten
Er is een aantal ervaringswerkers aangetrokken voor zowel statushouders als de GGZ-doelgroep

In 2022 is het laatste bestedingsvoorstel Koolmeesgelden grotendeels ten uitvoer gebracht. Hiermee is een impuls gegeven aan re-integratie.

Tiem en onderwijs
Tiem werkt nauw samen met het regionaal loket Leren en Werken, een samenwerkingsverband van onderwijs, ondernemers, gemeenten en UWV. Via de diverse samenwerkingsrelaties worden bruggen geslagen van onderwijs naar arbeidsmarkt en tussen zorg en arbeid. Waarbij we steeds meer hybride vormen zien.
Tiem heeft als groot ‘stagebedrijf’ de samenwerking met de VSO/PrO/Entree scholen voortgezet. Leerlingen en studenten die nog niet klaar zijn om bij andere werkgevers stage te lopen, kunnen aan leren stagelopen bij Tiem. Ook leerlingen waarvan nog niet duidelijk is of ze arbeidsvermogen hebben, lopen stage bij Tiem. Op deze manier kan er een goed vervolgtraject na het onderwijs in gang worden gezet.

Ketensamenwerking
In 2022 hebben we ingezet op het verbeteren van de ketensamenwerking. Voor het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt zijn verschillende ketens te onderscheiden en randvoorwaardelijk:

  1. In 2022 is voor de gemeentelijke bijstandsketen een groep professionals vanuit de verschillende gemeentelijke uitvoeringsorganisaties aan de slag geweest met het ontwerpen van het uitvoeringsmodel voor dienstverlening aan doelgroepen van de Participatiewet. Daar zijn onder leiding van een externe projectleider in maart mee gestart en gedurende het jaar verschillende testfasen doorlopen. In maart 2023 ronden zij hun opdracht af. De lessen en adviezen worden dan vertaald naar inrichtingsvarianten.
  2. De keten die wordt gevormd met private partners en werkgevers. Voorbeelden staan onder ‘concrete activiteiten verricht door Tiem’.
  3. De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen. Nadrukkelijk is verbinding gelegd tussen dagbesteding voor inwoners in arbeidsmatige leeftijd en beschut werken en is een regionaal plan uitgewerkt voor het verder stimuleren van de samenwerking tussen Werk&Inkomen en GGZ.

Implementatie  nieuwe inburgeringswet
De regionale aanbesteding voor taalonderwijs is in 2022 afgerond. Daarnaast is gestart met contractmanagement en- beheer.

Doorontwikkeling aanpak statushouders
In de periode 2019-2022 zijn in de aanpak statushouders ruim 914 mensen in traject genomen. Eind 2022 zijn hiervan 234 mensen toegeleid naar werk, studie of een eigen bedrijf; de overige zijn nog in traject. In de periode 2019-2022 zijn 187 statushouders daadwerkelijk uit de bijstand gestroomd, naar werk (123) en onderwijs (64).

We  intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio):
We geven de werkgeversdienstverlening vorm in regionaal verband en werken samen met de meest effectieve re-integratiepartners en onderwijs (onder andere stagebegeleiders). Als partner in het Werkbedrijf Regio Zwolle realiseren we meer inclusieve arbeidsmogelijkheden door uitvoering te geven aan de crisisdienstverlening vanuit RMAT.

Financieel overzicht doel

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

25.579.201

4.195.565

250.000

0

+ mutaties projecten

2.337.809

1.454.963

0

882.846

+ begrotingswijzigingen

4.379.894

382.440

634.000

1.986.000

Begroting t/m december

32.296.904

6.032.968

884.000

2.868.846

- Jaarrekening

28.373.189

5.247.750

2.890.325

2.166.413

Resultaat doel Arbeidsparticipatie

3.923.715

-785.218

-2.006.325

-702.433

Saldo

429.739

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 3.923.715. De baten zijn € 785.218 lager. Omdat er € 2.006.325 meer wordt toegevoegd en € 702.433 minder wordt onttrokken aan de reserve wordt er uiteindelijk een positief resultaat van € 429.739 gerealiseerd.

Het voordeel op de lasten wordt gerealiseerd door:

  • Lagere lasten van € 133.000 veroorzaakt door niet bestede incidentele middelen breed offensief. De middelen zijn gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Lagere lasten van € 95.000 veroorzaakt door niet bestede incidentele middelen begeleiding statushouders naar werk. De middelen zijn gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Hogere lasten van € 33.297 veroorzaakt door bestedingen onderwijsroutes statushouders. Tegenover deze hogere lasten staan hogere Rijksbijdragen uit de specifieke uitkering (SPUK) onderwijsroute. Per saldo heeft dit geen effect op het resultaat.
  • Lagere lasten van € 200.000 door niet bestede middelen sociaal herstelplan. In het sociaal herstelplan was € 280.000 beschikbaar gesteld voor nieuwkomers en statushouders. Deze middelen zijn in 2022 nog niet volledig besteed.
  • Hogere lasten van € 114.650 op het budget ondertussengroep statushouders. Dit betreft het budget voor de begeleiding statushouders die niet onder de nieuwe wet Inburgering vallen. Hiervoor zijn door de raad incidentele middelen beschikbaar gesteld. Het nadeel wordt m.n. veroorzaakt door een afrekening van een AMIF subsidie. In de verantwoording bleek dat niet alle gemaakte kosten subsidiabel waren.
  • Lagere lasten van € 478.000 voor de niet bestede middelen van de uit de circulaire ontvangen regionale middelen "Dichterbij dan je denkt". Besteding hiervan vindt plaats in 2023 en de middelen zijn gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Lagere lasten van € 266.250 op de middelen Regionaal Mobiliteit en Actieteam Regio Zwolle (RMAT). In de exploitatiebegroting heeft de gemeente Zwolle hiervoor middelen ontvangen vanuit het Rijk. De middelen zijn gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Lagere lasten van € 1.109.033 op niet bestede regiomiddelen crisisdienstverlening. In diverse circulaires zijn er regionale middelen ontvangen. Deze middelen zijn nog niet volledig besteed. Besteding loopt door naar 2023 en de middelen zijn gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Lagere lasten van € 156.300 op niet bestede middelen arbeidsmarktregio onderwijs. In de jaarrekening 2021 waren deze middelen gestort in de reserve maar deze zijn niet benodigd omdat de lasten worden gedekt vanuit het krediet ESF.
  • Lagere lasten resultaat inkoopmodel Tiem van € 366.967. Het voorlopige resultaat van het inkoopmodel Tiem (arbeidsparticipatiebedrijf) komt uit op € 674.033 negatief. In de Zwolse begroting was rekening gehouden met een negatief resultaat van € 499.462. Daarnaast zijn er in de meicirculaire 2022 middelen prijscompensatie voor de integratieuitkering Participatie ontvangen. Dus zijn bedoeld om de loonkosten Wsw Tiem mee te dekken maar met al beschikbare budget hiervoor was voldoende. Per abuis zijn deze middelen als dekking gebruikt voor het tekort op het inkoopmodel. Dat was achteraf gezien niet juist omdat er hiervoor al € 499.462 aan middelen in de begroting waren opgenomen.
  • Lagere lasten van € 331.000 op de loonkosten Wsw Tiem. Het Wsw personeel Tiem wordt gedekt uit de Integratieuitkering Participatie. Deze Rijksbijdrage is hoger dan de werkelijke loonkosten Wsw.
  • Lagere lasten van € 338.730 op de uitvoeringskosten financieringsmodel Wsw Tiem. Hier tegenover staat een zelfe nadeel op de baten door een lagere verdiencapaciteit op het financieringsmodel. Per saldo heeft dit dus geen effect op de jaarrekening.
  • Lagere lasten van € 559.602 op de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Gemeenten ontvangen m.i.v. 2022 vanuit het Rijk middelen ter financiering van voorzieningen die bijdragen aan het behalen van de inburgeringsplicht. Eind 2022 is dit in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen van start gegaan. Het budget is in 2022 derhalve niet volledig benut.
  • Lagere lasten van € 17.000 door niet bestede ELIP (Einde lening nog Inburgeringsplicht) gelden. Deze gelden zijn bedoeld voor statushouders die 75% of meer van hun DUO-lening hebben verbruikt en bij wie de inburgeringstermijn bijna verstreken is. In 2022 zijn hiervoor geen kosten gemaakt. De middelen worden gestort in de reserve NUTW sociaal.
  • Lagere lasten van in totaal € 20.780 op diverse onderdelen.

Het nadeel op de baten wordt gerealiseerd door:

  • Lagere baten van € 338.730 op de verdiencapaciteit financieringsmodel Tiem. Zoals bij de afwijkingen op de lasten al beschreven zijn de uitvoeringskosten € 338.730 lager. Daar tegenover staan deze lagere baten op de verdiencapaciteit. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo jaarrekening 2022.
  • Hogere baten van € 38.548  bijdragen arbeidsmarktregio Zwolle. Voor 2022 en 2023 is het besluit genomen dat alle 15 gemeenten in de arbeidsmarktregio Zwolle geld beschikbaar stellen. De bijdragen zijn hoger dan begroot doordat de bijdrage voor het Expertisepunt SROI niet in de begroting waren opgenomen.
  • Hogere baten van € 33.297 op de SPUK onderwijsroute. Zoals bij de afwijkingen op de lasten beschreven zijn er kosten gemaakt voor onderwijsroutes statushouders. Deze lasten worden gedekt uit de SPUK onderwijsroute. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo jaarrekening 2022.
  • Hogere baten van € 41.269 bijdragen gemeenten. Voor het aanbestedingstracject onderwijs Inburgering zijn regionale kosten gemaakt door de gemeente Zwolle. De bijdragen vanuit de regiogemeenten waren niet opgenomen in de begroting.
  • Lagere baten van € 559.602 op de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Gemeenten ontvangen m.i.v. 2022 vanuit het Rijk middelen ter financiering van voorzieningen die bijdragen aan het behalen van de inburgeringsplicht. Eind 2022 is dit in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen van start gegaan. Het budget is in 2022 derhalve niet volledig benut.

De hogere storing in de reserve wordt veroorzaakt door:

  • Storting van € 478.000 van de bij de septembercirculaire niet bestede ontvangen middelen Dichterbij dan je denkt.
  • Storting van € 239.171 van de bij de decembercirculaire niet bestede ontvangen middelen Dichterbij dan je denkt.
  • Storting van € 78.084 van de bij de decemberciruclaire niet bestede ontvangen middelen breed offensief.
  • Storting van € 17.000 van de bij de meicirculaire niet bestede ontvangen middelen ELIP.
  • Storting van € 266.250 van de niet bestede ontvangen Rijksmiddelen RMAT.
  • Storting van € 832.000 van de uit diverse circulaires ontvangen arbeidsmarktregio middelen.
  • Storting van € 95.819 van de niet bestede middelen naar werk Z route.

De lagere onttrekking reserve wordt veroorzaakt door:

  • De middelen Breed offensief van € 133.000 waren in 2022 nog niet benodigd.
  • De middelen crisisdienstverlening van € 213.133 waren in 2022 nog niet volledig benodigd.
  • De middelen arbeidsmarktregio onderwijs van € 156.300 zijn niet benodigd en kunnen vrijvallen. De middelen vallen vrij in Programma 10 en zorgen daar voor een voordeel.
  • De niet bestede middelen van € 200.000 sociaal herstelplan nieuwkomers en statushouders lopen door naar 2023.

Toelichting realisatie kredieten

Businesscase naar werk
In de PPN 2017 - 2020 is er € 500.000 beschikbaar gesteld voor verhoogde inzet van uitstroombevorderende maatregelen. In 2020 zijn er bestedingen gedaan aan trajectbegeleiding vanuit Tiem en RBZ. Bij de najaarsmomenten 2020, 2021 en 2022 is er € 250.000 beschikbaar gesteld.

Op de raamovereenkomst, van waaruit in 2021 de laatste trajecten zijn gestart, is in 2022 een vervolg gegeven. Daarbij is een selecte groep aanbieders gecontracteerd, waarmee de grootste successen behaald waren. Trajecten zijn in 2022 gestart en lopen deels door in 2023.  

Uitkering inzetten als loon
In 2021 is gestart met het project de Startbaan. Dit is de uitwerking van de interventie Uitkering inzetten als loon uit de Hervormingsagenda Sociaal Domein. In 2022 is een eerste tussentijdse evaluatie opgenomen in de voortgangsrapportage Hervormingsagenda Sociaal Domein. Tot nu toe zijn er geen financiële afwijkingen te melden.

Actie werk in Zwolle
Het krediet is beschikbaar gesteld in 2021. Dekking komt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde "Koolmeesgelden". De eerste uitgaven zijn in 2021 gedaan. Vanuit dit budget worden maatregelen getroffen om de gevolgen van de coronacrisis zo goed mogelijk op te vangen. In 2021 zijn twee voorstellen met maatregelen door de gemeenteraad vastgesteld. En in 2022 (7 maart) de laatste. De uitvoering van een groot deel van deze maatregelen loopt in 2022 en mogelijk zelfs in 2023 door.

Project

Omvang krediet tot en met 2022

Gerealiseerd tot en met 2021

Bestedingen 2022

Restantkrediet
31 december 2022

Businesscase "Naar werk"

1.000.000

645.119

207.254

147.627

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

190.031

109.903

19.800

60.328

De nieuwe toekomst

158.790

95.274

-

63.516

Perspectief op werk

2.463.000

1.556.047

600.945

306.008

ESF React-EU AMR

4.910.100

-

1.098.375

3.811.725

Actie Werk in Zwolle

1.697.000

220.651

645.145

831.204

Totaal

10.418.921

2.626.994

2.571.519

5.220.408

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Financiële toelichting kredieten

Businesscase "Naar werk"
In de afgelopen 4 jaar is in totaal € 1.000.000 beschikbaar gesteld. Bestedingen zijn gedaan door Tiem en het Regionaal Zelfstandigen Bureau (RBZ). Het restant van € 147.627 blijft beschikbaar voor besteding in 2023.

Expertisepunt SROI Zwolle ESR
Op dit krediet worden uitgaven gedaan voor de arbeismarktregio Zwolle. Het restant van € 60.328 blijft beschikbaar voor besteding in 2023.

De nieuwe toekomst
In 2021 is dit project al afgerond. Door het failliet gaan van een uitvoerende stichting zal een deel van het ontvangen provinciegeld terug worden gevorderd door de provincie. De eindafrekening is nog niet ontvangen. In 2023 zal dit bedrag worden teruggevorderd en wordt het krediet afgesloten.

Perspectief op werk
Dit betreft een krediet waarop regionale uitgaven voor de arbeidsmarktregio worden gedaan. Middelen zijn ontvangen vanuit diverse circulaires van het Rijk. De niet bestede middelen van € 398.877 blijven beschikbaar voor uitvoering in 2023 t.b.v. de arbeidsmarktregio Zwolle.

ESF React-EU AMR
Dit betreft ook een krediet waarop regionale uitgaven voor de arbeidsmarktregio worden gedaan. Dekking van de uitgaven komt uit een Europese subsidie. In 2022 zijn de eerste bestedingen gedaan maar het overgrote deel wordt in 2023 besteed.

Actie Werk in Zwolle
Dekking voor dit krediet komt uit de in de circulaire beschikbaar gestelde "Koolmeesgelden" die zijn bedoeld voor herstel na de coronacrisis. De uitvoering loopt door naar 2023 en de middelen blijven daarvoor beschikbaar.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27