Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De verdere impuls aan de aanpak van onderwijsachterstanden (OAB) resulteert in een nieuwe notitie Onderwijskansenbeleid. Het Onderwijskansenbeleid is een opvolging van het Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 – 2021. Dit beleidsplan gaat hoofdzakelijk in op de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Het Onderwijskansenbeleid is een verbreding van het Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen wat betreft onderwerpen en tevens een verdieping op datgeen wat we concreet gaan doen om onze doelen te bereiken. Dit doen wij vooral samen met kinderopvang, het basisonderwijs, de jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer. Daarbij verleggen we onze blik van achterstanden naar kijken in kansen. Want we willen dat alle kinderen zoveel mogelijk gelijke kansen hebben in het onderwijs. We willen dat zij hun capaciteiten kunnen benutten en het maximale uit zichzelf kunnen halen. We noemen daarom het beleid niet meer onderwijsachterstanden, maar Onderwijskansenbeleid. Alle doelgroepkinderen van baby tot en met de basisschoolperiode staan centraal in het beleid. We streven ernaar deze kinderen de onderwijskansen te bieden die zij nodig hebben. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Als een kind niet zelfstandig naar school kan gaan, ondersteunen wij de ouders met leerlingenvervoer. Samen met scholen zetten we verder in op een krachtige doorgaande leerlijn met de ambitie dat iedere jongere op school zit, een baan heeft of een traject volgt van leren en werken. Dit eventueel in combinatie met zorg met als doel dat jongeren economisch zelfstandig worden en/of kunnen functioneren op het niveau dat past bij hun mogelijkheden. Hierbij blijft het behalen van een startkwalificatie voorop staan. Op deze manier willen we onze jongeren de best mogelijke kansen bieden om hun volwassen leven goed te kunnen starten en hun plek in de maatschappij te vinden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Het afgelopen jaar zijn we verder gegaan met de uitvoering van de acties en doelstellingen uit de Notitie Onderwijskansenbeleid 2021-2024. Er is inmiddels sprake van een breed toegankelijke (gesubsidieerde) peuteropvang en VE-aanbod. We zijn onder andere aan de slag gegaan met de implementatie van de Peutermonitor met de JGZ en de gesubsidieerde kinderopvangorganisaties, waardoor we meer inzicht krijgen in het aantal (doelgroep)kinderen dat naar de voorschoolse voorziening gaat en daardoor meer kansen krijgen om zich te ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. Er zijn afspraken gemaakt over het indiceren en de toeleiding naar voorschoolse educatie. Door verschillende partners in de stad zijn er meerdere (zomer)vakantieprogramma’s voor verschillende leeftijden georganiseerd, zodat meer doelgroepkinderen zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. Ook is er een werkgroep opgericht die zich bezig houdt met de informatievoorziening aan ouders. Samen met het onderwijs werken we in de Start.Route en de Vervolgaanpak VSV aan het stimuleren van schoolaanwezigheid en zorgen we voor een goede overdracht van het voortgezet (speciaal) onderwijs naar het mbo, arbeidsmarkt of dagbesteding. In de arbeidsmarktregio is er sprake van hoogconjunctuur. Dit maakt meer jongeren liever werken dan op school zitten. Dit vraagt in het kader van leven lang ontwikkelen een sterkere samenwerking met de arbeidsmarktregio om de werkende jongeren duurzaam economisch zelfstandig te laten zijn. Binnen verschillende regionale projecten en in de lokale uitvoering werken we samen om jongeren die geen startkwalificatie hebben en werken, outreachend te benaderen en te begeleiden. De algehele stijging van het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer kan voornamelijk worden toegeschreven aan het feit dat in 2021 nog een nasleep van de coronaperiode te bemerken viel, waardoor er minder leerlingen in het leerlingenvervoer zijn aangemeld. De aanmeldingen zijn daarna weer sterk toegenomen. Door het chauffeurstekort in het schooljaar 2022-2023 is als maatregel het kilometerbudget gepromoot onder ouders als alternatief voor het taxivervoer. Dat verklaart ook de stijging van het aantal vergoedingen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Er is inmiddels sprake van een breed toegankelijke (gesubsidieerde) peuteropvang en VE-aanbod. Aan de hand van de Notitie Onderwijskansenbeleid 2021-2024 werken we aan meerdere acties. Er zijn afspraken gemaakt over het indiceren en de toeleiding naar voorschoolse educatie. De overdracht van voorschoolse voorzieningen naar het basisonderwijs zit nu in de testfase en na de zomer van 2024 verwachten we deze definitief overal in te gaan zetten. Travers Welzijn heeft net als in voorgaande jaren kinderen, hun ouders en professionals ondersteuning geboden met hun aanbod: VVE platform en ondersteuning, VVE Taal & Gezin en Kinderopvang Plus. Stadkamer heeft in 2022 Alle Zwolse Kinderen Lezen, Boekstart en VoorleesExpress uitgevoerd. Daarnaast hebben verschillende (zomer)vakantieprogramma’s plaatsgevonden, georganiseerd door Travers Welzijn en verschillende kinderopvangorganisaties in de stad. We hebben uitvoering gegeven aan de maatregelen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen, conform het meerjarenbeleidsplan Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten. Het meerjaren beleidsplan loopt tot 2025. De maatregelen worden uitgevoerd in verschillende projecten binnen de vervolgaanpak VSV, zoals Warme Overstap & Intake Sluitende Aanpak en Kansen voor VSV. Integraal samenwerken binnen het sociaal domein is één van deze maatregelen. In 2022 is gestart met een Innovatie Lab Sociaal Domein om te komen tot een integraal uitvoeringsmodel Participatie. Het afgelopen jaar hebben we deelgenomen aan Centra voor Innovatief Vakmanschap en is 100 Talentenplan verder uitgevoerd door Doomijn en OOZ. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 7.290.103 | 3.643.148 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 290.909 | 116.776 | 0 | 29.100 | |
Begroting t/m december | 7.581.012 | 3.759.924 | 0 | 29.100 | |
- Jaarrekening | 7.764.033 | 3.841.728 | 77.000 | 0 | |
Resultaat doel Doorgaande leerlijnen | -183.021 | 81.804 | -77.000 | -29.100 | |
Saldo | -207.317 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 183.021 zien. Omdat de baten € 81.804 hoger zijn, de toevoeging aan reserves € 77.000 hoger, de ontrekking aan de reserves 29.100 lager wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 207.316. Dit negatieve resultaat bestaat uit:
|
---|