Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.2.2 Sport en bewegen

We versterken de vitaliteit van inwoners door sport en bewegen

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Sport en bewegen draagt als onderdeel van een gezonde leefstijl bij aan het (langer) gezond en actief zijn van inwoners. Daarnaast draagt sport en bewegen, in welk organisatieverband dan ook, bij aan maatschappelijke participatie en sociale cohesie. Mensen sporten met elkaar, ontmoeten elkaar en zetten zich, al dan niet als vrijwilliger, in om de sport en alles er omheen invulling te geven. De maatschappelijke rol van sport en sportorganisaties willen we benutten om ondersteunend te zijn aan de hervormingsagenda en daarmee het versterken van de sociale basis.
De buurtsportcoaches hebben hierin een essentiële rol als verbinder, aanjager en ontwikkelaar binnen het speelveld van sport(-organisaties), wijk(-bewoners)  en maatschappelijke partners (onderwijs, welzijn en zorg).

De aanwezige sportinfrastructuur met veel en goede sportaccommodaties en beweegvoorzieningen verspreid over de stad is een belangrijke drager. De vraag naar sportactiviteiten en –voorzieningen voor ouderen zal aanzienlijk stijgen. Daarmee zal, met het stijgen van de leeftijd, een verschuiving plaatsvinden van sporten naar bewegen, terwijl ook voor jongeren het sport- en beweegaanbod op peil moet blijven. Dit, maar ook de beweging uit de hervormingsagenda om zorgvragen zoveel mogelijk in het gewone leven op te lossen, biedt kansen voor sportverenigingen voor het ontwikkelen van nieuw en vernieuwend (sport)aanbod en het aanboren van nieuwe doelgroepen en samenwerkingspartners.

Toelichting op realisatie doel

Begin 2022 had de sportsector nog last van de corona maatregelen. Daarna is het buiten en binnen sporten weer volop in gang gezet. SportService Zwolle heeft haar opdracht goed kunnen uitvoeren.

Ook in Zwolle hebben we, maar in minder mate dan landelijk, gemerkt dat het ledenaantal bij sportverenigingen afneemt. Dit wil niet zeggen dat er minder wordt gesport. Het ongeorganiseerd sporten als UrbanSports neemt in vraag toe en als stad willen we hierop inspelen. Vanuit Sport en bewegen participeren we actief in het nieuw te ontwikkelen BOSS beleid (Bewegen, Ontmoeten, Spelen en Sporten).  

Op rijksniveau wordt er steeds meer de verbinding tussen gezondheid en sporten gevonden. Eind 2022 is het Landelijk Sportakkoord 2.0 getekend. De uitwerking hiervan voor Zwolle zal in 2023 plaatsvinden.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We versterken de vitaliteit van inwoners door sport en bewegen, zodanig dat:

  • Inwoners in alle geledingen van de bevolking een zo hoog mogelijke sport- en beweegparticipatie hebben.
  • Integraal en inclusief sporten in vrijwel alle (reguliere) sportdisciplines mogelijk is.
  • De sport- en maatschappelijke participatie van meer kwetsbare doelgroepen (jeugd, senioren, inactieven, mensen met een beperking en minder draagkrachtige personen) toeneemt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

  • Subsidiëring van SportService Zwolle als uitvoeringsorganisaties van het gemeentelijk sportbeleid met betrekking tot reguliere taken ten behoeve van:
    • Verhuurtaak met een doorontwikkeling om te komen tot een één portaalfunctie en de sportloketfunctie.
    • Verenigingsondersteuning voor reguliere en gehandicaptensportverenigingen (onder andere op het gebied van deskundigheidsbevordering, sport- en beweegstimulering en het verbeteren van de kwaliteit en continuïteit van het sportaanbod van verenigingen).
  • Subsidiering van de inzet van buurtsportcoaches (vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties), gericht op sport- en maatschappelijke participatie van kwetsbare doelgroepen (waaronder inactieven, jeugd en senioren) en continuering van de samenwerking daarbinnen tussen SportService Zwolle, WIJZ en Travers Welzijn. In 2022 zal worden bezien hoe en op welke wijze sportmanagement een rol kan hebben in versterking van het maatschappelijk voorveld (Hervormingsagenda, spoor 1).
  • Aangepast sporten:
    • Subsidiering van het sportstimuleringsproject Special Heroes en G-sportverenigingen voor uitvoering van hun activiteiten.
    • Inzet G-sportconsulent van SSZ op samenwerking tussen gehandicaptensportorganisaties en het verder ontwikkelen van een servicepunt aangepast sporten in samenwerking met de regio IJsselland.
  • Stimulering van sportparticipatie van kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen (zie ook doel 4.2.1).
  • Subsidiering van het zwemvangnet voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen.

Toelichting realisatie activiteiten

Na corona is de verhuur van de verschillende binnensportzalen vanaf begin 2022 weer opgestart en dit laat weer een normaal beeld zien.
In 2022 is er voortborduurt op de inzet van de Beweegmakelaar, dit traject wordt in 2023 voortgezet.

Om een inhaalslag te maken in de wachtlijsten van het Zwemvangnet is er een extra opdracht aan OnCampus, de CALO en SSZ gegeven. Dit zal resulteren in een toename van zwem gediplomeerde kinderen in 2023. Ook is het Zwemvangnet meegenomen in de toetsing van de inkomensgrens van 110 naar 130% van het minimuminkomen.

Er is goed gebruik gemaakt van de regeling aangepast sporten.  

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.990.559

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

300.884

113.150

0

208.000

Begroting t/m december

2.291.443

113.150

0

208.000

- Jaarrekening

2.118.307

106.747

25.505

50.224

Resultaat doel Sport en bewegen

173.136

-6.403

-25.505

-157.776

Saldo

-16.548

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 173.136 zien. Omdat de baten € 6.403 lager zijn, de toevoeging aan reserves € 25.505 hoger, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 16.548.

Dit negatieve resultaat bestaat uit:

  • Lagere lasten van € 13.000 en hogere baten van € 12.000. Hiertegenover staat een storting in de reserve NUTVW-sociaal vanwege een overlopende opdracht die in 2023 wordt afgerond.
  • Lagere lasten voor het zwemvangnet van € 79.000 waardoor, voor deze incidentele middelen,  een lagere onttrekking aan de reserve NUTVW-sociaal van € 79.000 is gedaan.
  • Hogere lasten van € 16.000 voor Buurtsportcoaches vanwege een (incidenteel) hoger verleende subsidie.
  • Lagere lasten voor Pilot sport en bewegen van € 79.000 waardoor, voor deze incidentele middelen,  een lagere onttrekking aan de reserve NUTVW-sociaal van  € 79.000 is gedaan.
  • Lagere lasten voor de rijksbijdrage Sportakkoord, waar tegenover eveneens lagere baten staan van 18.000 door een lagere verrekening met de rijksbijdrage.
Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27