Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

De ontwikkelingen van Corona en beschikbaar gestelde steunpakketten vanuit het Rijk aan zowel het onderwijs zelf, als aan de regio als aan gemeenten bieden kansen om regionaal en lokaal de verbinding met het onderwijs te verstevigen en gezamenlijk in te zetten op effectieve interventies om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken en perspectief te bieden in ontwikkeling en aansluiting op de arbeidsmarkt.

In het studiejaar 2021 – 2022  is de lokale Strategische Onderwijsagenda en het Nationaal Programma Onderwijs tot stand gekomen, waarbij we ook nadrukkelijk de verbinding met de arbeidsmarkt hebben gezocht. Corona en het herstel na Corona heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd, waar we actief op anticiperen met zowel het Funderend als het Beroepsonderwijs. Er zijn twee belangrijke pijlers (1) Sociaal Emotioneel Welbevinden en (2) Perspectief in Ontwikkeling vanuit de waarde dat Zwolle iedereen Gelijke Kansen biedt. Hierin staan we sterk in verbinding met de regio Zwolle, bijvoorbeeld door aan te sluiten op het sociale herstelplan Economie & Werkgelegenheid en de Human Capital Agenda. Bij alle sectortafels van de HCA is het onderwijs aangesloten. De schoolbesturen van de gehele onderwijskolom uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om te investeren in Herstel na Corona en dit ook te realiseren door het lerarentekort tegen te gaan door middel van de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) in het onderwijs.

We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk en innovatief studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten. We blijven inzetten op hybride leervormen, interprofessioneel opleiden en cross-sectorale samenwerking.

Toelichting op realisatie doel

Met het Nationaal Programma Onderwijs zijn diverse interventies ingezet om het sociaal emotioneel welbevinden te vergroten en de context van kinderen en jongeren daarbij te betrekken. Er is ingezet op het vergroten van de mentale en fysieke weerbaarheid. De termijn voor besteding van deze  middelen is verlengd tot en met schooljaar 2024-2025.

In 2022 is Zwolle door de Elsevier genoemd als onderwijsstad van het jaar, vanwege het brede pallet aan kwalitatief hoogwaardige beroepsopleidingen en voorzieningen dichtbij. De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten is hiermee versterkt

De strategische onderwijsagenda richt zich op het verder versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt. Onderwijs in deze context gaat over het initieel en post-initieel onderwijs waarbij we ons richten op blijvend perspectief in ontwikkeling in aansluiting op de Human Capital Agenda.  Er is extra geïnvesteerd in begeleiding betreft ontwikkeling in algemene zin, begeleiding naar werk en/of doorleren.

Het terugdringen van het Lerarentekort staat hoog op de agenda en is gestimuleerd door als gastgemeente Zwolle een impuls te bieden aan de organisatie van het VELON congres in samenwerking met de Zwolse8. Hier komen vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen, studenten, voorzitters van de PO-raad/VO-raad en Mbo-raad bij elkaar en faciliteren we in ‘opleiden in netwerken’.

De verbinding in samenwerking met de 3O’s (onderwijs, overheid en ondernemers) is op diverse terreinen versterkt, door bij nieuwe planvorming deze samenwerking als uitgangspunt te hanteren.

Op het gebied van innovatie zijn we in gesprek met de provincie, het onderwijs, MKB en non-profit organisaties om samenwerking te stimuleren en het academisch klimaat te versterken. Deze gespreken zijn gevoerd in 2022 en onderzoek naar samenwerking loopt verder in 2023.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:

  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
  • We kansen blijven creëren voor iedereen.
  • De binding met de groeisectoren vanuit het Economisch Perspectief is geborgd in het onderwijs.
  • Talentontwikkeling met de creatieve opleidingen vanuit het Cultureel Perspectief is gefaciliteerd.  
  • De kennis die er in de stad is benut bij het tot stand komen en de uitvoering van planvorming.
  • Samenwerking is versterkt op het vlak van innovatie en creativiteit.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

  • We werken samen met het onderwijs en ondernemers in de Human Capital Agenda (zie doel 5.1.1), waaronder in de Sectortafels, de Campus kind en educatie, sterk techniekonderwijs in het vmbo, Startroute Regio Zwolle, Thorbecke in bedrijf
  • We zetten in op basisvaardigheden
    • We zetten extra in op het herkennen, opsporen en verwijzen actief inwoners met een taalachterstand.
    • We blijven jaarlijks krachtig inzetten op volwasseneneducatie: we streven jaarlijks naar 80 formele trajecten en 200 non-formele trajecten.
  • Voortzetten van de bruisactiviteiten (waaronder bruisweek) voor een grotere groep studenten, waarmee ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van studenten wordt vergroot; dit versterkt ook de betrokkenheid van studenten met de binnenstad.
    • De bouw van de vierde woontoren op het Talentplein, gericht op studenten (zie doel 6.2.2).
    • We geven uitvoering aan de City Deal Kennis Maken.
    • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door het verstrekken van opdrachten aan de Nieuwe Hanze Unie, samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.
  • Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het nieuwe startup beleid (zie doel 5.1.2).

Toelichting realisatie activiteiten

  • Er is ingezet op het blijven creëren van kansen voor iedereen.
  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) is versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad is vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
  • De binding met de groeisectoren vanuit het Economisch Perspectief is geborgd in het onderwijs.
  • Talentontwikkeling met de creatieve opleidingen vanuit het Cultureel Perspectief is gefaciliteerd.  
  • De kennis die er in de stad is benut bij het tot stand komen en de uitvoering van planvorming.
  • Samenwerking is versterkt op het vlak van innovatie en creativiteit.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.490.437

1.297.654

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

316.484

0

0

164.577

Begroting t/m december

1.806.921

1.297.654

0

164.577

- Jaarrekening

1.471.238

1.170.671

152.000

124.556

Resultaat doel Beroepsonderwijs

335.683

-126.983

-152.000

-40.021

Saldo

16.679

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 335.683 en de baten een nadelig saldo van € 126.983. Omdat er € 152.000 meer is toegevoegd aan de reserves en € 40.021 minder is onttrokken uit de reserves wordt er per saldo een voordelig resultaat van € 16.679 gerealiseerd.

De afwijkingen worden veroorzaakt door:

Afwijkingen op het regionaal budget Educatie

  • Op het regiobudget Educatie is een voordeel op de lasten van € 126.983 gerealiseerd. Diverse onderwijsinstellingen in de regio bieden taalcursussen aan voor de gemeenten in de arbeidsmarktregio Zwolle. Op basis van de verantwoordingen zijn de gerealiseerde uitgaven € 126.983 lager dan begroot.
  • Hier tegenover staat een lagere Rijksbijdrage Educatie van € 126.983. Dit bedrag wordt nog niet teruggevorderd door het Rijk maar blijft beschikbaar voor uitvoering in 2023. Mocht het dan alsnog niet worden besteed dan volgt terugvordering. De gemeente vordert dit bedrag bij de desbetreffende gemeenten terug.

Overige afwijkingen:

  • Lagere lasten laaggeletterdheid € 192.021. In 2020, 2021 en 2022 is een rijksbijdrage laaggeletterdheid. De rijksbijdrage was hoger dan de benodigde capaciteitsinzet. Het restantbudget is gereserveerd in de reserve nutvw-sociaal en is benodigd om extra capaciteit 2023 en verder te kunnen dekken.
  • Aan de lastenkant zijn er nog een aantal kleine afwijkingen op studentenbeleid, volwasseneducatie en laaggeletterdheid van gezamenlijk € 16.679 voordelig.

De afwijkingen op de reserve worden veroorzaakt door:

  • Een lagere onttrekking uit de reserve van € 40.021. Dit betreft het niet bestede deel van de ontvangen Decentralisatie Uitkeringen Laaggeletterdheid 2020 en 2021.
  • Een hogere storting in de reserve nutw-sociaal van € 152.000. Dit betreft de niet bestede middelen Decentralisatie Uitkering Laaggeletterdheid 2022. De middelen worden gereserveerd voor besteding in 2023.
Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27