Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs
Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
De ontwikkelingen van Corona en beschikbaar gestelde steunpakketten vanuit het Rijk aan zowel het onderwijs zelf, als aan de regio als aan gemeenten bieden kansen om regionaal en lokaal de verbinding met het onderwijs te verstevigen en gezamenlijk in te zetten op effectieve interventies om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken en perspectief te bieden in ontwikkeling en aansluiting op de arbeidsmarkt. In het studiejaar 2021 – 2022 is de lokale Strategische Onderwijsagenda en het Nationaal Programma Onderwijs tot stand gekomen, waarbij we ook nadrukkelijk de verbinding met de arbeidsmarkt hebben gezocht. Corona en het herstel na Corona heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd, waar we actief op anticiperen met zowel het Funderend als het Beroepsonderwijs. Er zijn twee belangrijke pijlers (1) Sociaal Emotioneel Welbevinden en (2) Perspectief in Ontwikkeling vanuit de waarde dat Zwolle iedereen Gelijke Kansen biedt. Hierin staan we sterk in verbinding met de regio Zwolle, bijvoorbeeld door aan te sluiten op het sociale herstelplan Economie & Werkgelegenheid en de Human Capital Agenda. Bij alle sectortafels van de HCA is het onderwijs aangesloten. De schoolbesturen van de gehele onderwijskolom uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om te investeren in Herstel na Corona en dit ook te realiseren door het lerarentekort tegen te gaan door middel van de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) in het onderwijs. We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk en innovatief studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten. We blijven inzetten op hybride leervormen, interprofessioneel opleiden en cross-sectorale samenwerking. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Met het Nationaal Programma Onderwijs zijn diverse interventies ingezet om het sociaal emotioneel welbevinden te vergroten en de context van kinderen en jongeren daarbij te betrekken. Er is ingezet op het vergroten van de mentale en fysieke weerbaarheid. De termijn voor besteding van deze middelen is verlengd tot en met schooljaar 2024-2025. In 2022 is Zwolle door de Elsevier genoemd als onderwijsstad van het jaar, vanwege het brede pallet aan kwalitatief hoogwaardige beroepsopleidingen en voorzieningen dichtbij. De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten is hiermee versterkt De strategische onderwijsagenda richt zich op het verder versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt. Onderwijs in deze context gaat over het initieel en post-initieel onderwijs waarbij we ons richten op blijvend perspectief in ontwikkeling in aansluiting op de Human Capital Agenda. Er is extra geïnvesteerd in begeleiding betreft ontwikkeling in algemene zin, begeleiding naar werk en/of doorleren. Het terugdringen van het Lerarentekort staat hoog op de agenda en is gestimuleerd door als gastgemeente Zwolle een impuls te bieden aan de organisatie van het VELON congres in samenwerking met de Zwolse8. Hier komen vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen, studenten, voorzitters van de PO-raad/VO-raad en Mbo-raad bij elkaar en faciliteren we in ‘opleiden in netwerken’. De verbinding in samenwerking met de 3O’s (onderwijs, overheid en ondernemers) is op diverse terreinen versterkt, door bij nieuwe planvorming deze samenwerking als uitgangspunt te hanteren. Op het gebied van innovatie zijn we in gesprek met de provincie, het onderwijs, MKB en non-profit organisaties om samenwerking te stimuleren en het academisch klimaat te versterken. Deze gespreken zijn gevoerd in 2022 en onderzoek naar samenwerking loopt verder in 2023. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Strategische Onderwijsagenda 2016-2020 |
---|
Zwolse Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2018-2020 |
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 1.490.437 | 1.297.654 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 316.484 | 0 | 0 | 164.577 | |
Begroting t/m december | 1.806.921 | 1.297.654 | 0 | 164.577 | |
- Jaarrekening | 1.471.238 | 1.170.671 | 152.000 | 124.556 | |
Resultaat doel Beroepsonderwijs | 335.683 | -126.983 | -152.000 | -40.021 | |
Saldo | 16.679 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 335.683 en de baten een nadelig saldo van € 126.983. Omdat er € 152.000 meer is toegevoegd aan de reserves en € 40.021 minder is onttrokken uit de reserves wordt er per saldo een voordelig resultaat van € 16.679 gerealiseerd. De afwijkingen worden veroorzaakt door: Afwijkingen op het regionaal budget Educatie
Overige afwijkingen:
De afwijkingen op de reserve worden veroorzaakt door:
|
---|