Doel 3.3.2 Beschermd wonen
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
We verlenen voor beschermd wonen zorg aan mensen met psychische en/of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving voor cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen. In 2022 bereidt de gemeente Zwolle zich, samen met de andere gemeenten uit de IJssel-Vecht-regio, verder voor op de landelijke doordecentralisatie van het beschermd wonen vanaf 2023. Deze verdere doordecentralisatie komt overeen met het advies van de Commissie Dannenberg. Dit advies is gericht op een betere aansluiting met de lokale ondersteuningsinfrastructuur omdat alle gemeenten worden gestimuleerd om in te zetten op preventie en herstel. Voor bestaande cliënten in de regio IJssel-Vecht blijft de centrumgemeente verantwoordelijk. We zetten in op activiteiten en voorzieningen in het lokale en regionale zorglandschap die passen bij de beweging naar beschermd thuis en zorgen voor een betere aansluiting tussen het aanbod en de behoefte van cliënten. Zo wordt in 2022 de aanpak van de wachtlijst voortgezet, door bijvoorbeeld nieuwe tussenvormen als alternatief voor beschermd wonen te ontwikkelen. Ook kan een aantal pgb’s worden omgezet naar verzilvering in Zorg in natura als de cliënt dit wenst en daar baat bij heeft. Meer informatie over de lokale inzet voor de beweging naar beschermd thuis inclusief de financiële doorvertaling, is te lezen in de geactualiseerde value case van de hervormingsagenda. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is landelijk besloten dat per 1 januari 2022 wordt gestart met de inhoudelijke doordecentralisatie beschermd wonen. Vanaf 1 januari 2023 zou een nieuw verdeelmodel in werking gaan treden, in combinatie met het woonplaatsbeginsel. Inmiddels heeft de staatssecretaris laten weten de invoering van een woonplaatsbeginsel en het daarmee samenhangende het nieuwe verdeelmodel beschermd wonen per 1 januari 2023 niet langer haalbaar te achten. Deze zal ingevoerd worden per 1 januari 2024. In 2021 is samen met de regiogemeenten de Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2023-2032 voorbereid. Deze Regiovisie is op 20 december 2021 door de gemeenteraad in Zwolle vastgesteld. In de visie is beschreven wat er lokaal én regionaal nodig is voor de gewenste transformatie naar beschermd thuis, op basis van het uitgangspunt lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal beter geregeld kan worden en is vastgelegd op welke terreinen we met elkaar blijven samenwerken. Tijdens dezelfde raadsvergadering heeft de gemeenteraad kennis genomen van het lokaal uitvoeringsplan van beschermd wonen naar beschermd thuis voor de gemeente Zwolle. In 2022 zijn door de verschillende lokale gemeenten uitvoeringsplannen opgesteld om lokaal verder vervolg te geven aan de regiovisie en de doordecentralisatie beschermd wonen. Het convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht heeft een looptijd tot 2023. Een regionale werkgroep Governance heeft gezorgd voor een herijking van het convenant beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht. Dit convenant is vastgesteld in de lokale colleges en heeft een looptijd tot 2024. Per 2024 wordt een andere vorm van governance gevraagd. Eerder genoemde werkgroep Governance zal in 2023 met een verdere uitwerking komen van de governance voor de regio IJssel-Vecht. Sinds augustus 2020 wordt gewerkt met een centrale wachtlijst. Alle inwoners met een indicatie beschermd wonen die wachten op een (beter) passende plek, staan nu op deze lijst in plaats van op één of meerdere wachtlijsten bij aanbieders. De wachtlijst is in het eerste halfjaar van 2022 toegenomen met 4,4% (9 inwoners). Het aantal plaatsbare inwoners is tevens toegenomen, maar qua percentage van het totaal hetzelfde gebleven. Op de peildatum stonden cliënten gemiddeld 391 dagen op de wachtlijst totdat men de ondersteuning ontvangt waarvoor een indicatie is verkregen. Dit is een stijging van 48 dagen ten opzichte van januari 2022 (gemiddeld 343 dagen). Hoewel het aantal actief wachtenden het afgelopen half jaar bijna gelijk is gebleven, is er wel degelijk doorstroom geweest van de wachtenden op de wachtlijst. In totaal zijn 79 inwoners het eerste half jaar namelijk van de wachtlijst afgegaan. Er zijn verschillende redenen waarom iemand van de wachtlijst gaat. Het afgelopen half jaar ging het met name om cliënten die zijn doorgestroomd naar een begeleid- of beschermd wonen plek al dan niet met een pgb (58%). We hebben verschillende interventies opgesteld om de wachtlijst in zijn totaal verder omlaag te brengen. Deze worden in 2023 verder aangescherpt en uitgevoerd in samenhang met de betrokken partijen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:
We bieden opvang aan ongedocumenteerden, zodanig dat: |
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 64.501.507 | 2.330.755 | 0 | 72.000 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 4.974.667 | 0 | 0 | 6.485.121 | |
Begroting t/m december | 69.476.174 | 2.330.755 | 0 | 6.557.121 | |
- Jaarrekening | 56.845.241 | 901.008 | 11.137.917 | 6.557.121 | |
Resultaat doel Beschermd wonen | 12.630.933 | -1.429.747 | -11.137.917 | 0 | |
Saldo | 63.269 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 12.630.933 en de baten een nadelig saldo van € 1.429.747. Omdat er € 11.137.917 meer is toegevoegd aan de reserves wordt er een positief resultaat van € 63.269 gerealiseerd. Afwijkingen op het regionaal budget Beschermd Wonen:
Afwijkingen lokaal budget Beschermd Wonen:
De hogere storting in de reserve wordt veroorzaakt door:
|
---|