Gemeenschappelijke GezondheidsDienst IJsselland (GGD) - Zwolle |
Relatie met programma | Programma 1: Samenleving, doel: 1.2.1. We beschermen en bevorderen de gezondheid van onze inwoners |
---|
|
Oorsprong verbonden partij | Zwolle neemt deel in de GR GGD IJsselland op basis van verlengd lokaal bestuur. Belangrijkste beleidsterrein betreft de publieke gezondheidszorg. Daartoe voert de GGD een aantal wettelijke taken uit (wet Publieke Gezondheid) en een aantal taken ‘in vrijwillige samenwerking’ (zoals bijv. lijkschouwing). |
---|
Openbaar belang | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. GGD IJsselland voert de taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen, zoals Jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidsbeleid gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. |
---|
Beleidsvoornemens | Vanaf 2019 heeft GGD IJsselland samen met de elf gemeenten in IJsselland een beweging in gang gezet die gericht is op het versterken van de publieke gezondheid door te investeren in preventie en bevorderen van gezondheid. De verandering die met de beweging beoogd werd, gaat over anders en breder kijken naar gezondheid uitgaande van het gedachtegoed van positieve gezondheid. Of met andere woorden: inzetten op het versterken van eigen regie en veerkracht van inwoners en professionals. Dit was het laatste jaar van de bestuursagenda ‘Beweging vanuit eigen regie’. De uitwerking van de ambitie en voornemens is vanaf 2019 door de GGD opgepakt met het gelijknamig programma Beweging vanuit eigen regie met vijf inhoudelijke programmalijnen. Naast de gemeenten zijn daar ook uiteenlopende lokale en regionale samenwerkingspartners bij betrokken. Aan het einde van de bestuursperiode is het programma geëvalueerd. Er is veel werk verzet, maar op voorhand was duidelijk dat de beweging die gemeenten en GGD voor ogen staat, niet in één bestuurstermijn van vier jaar gerealiseerd kan worden. De coronacrisis en de maatschappelijke gevolgen van die crisis heeft bovendien het belang van de ingezette beweging nog verder benadrukt. Daarom wordt in de nieuwe bestuursagenda met bijbehorend programma voortgebouwd op de ingezette weg, met daarbij andere accenten. |
---|
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder publieke gezondheid is tevens voorzitter van het Algemeen Bestuur van de GGD-IJsselland. |
---|
Financieel belang | 1-1-2022 | € 4.928.000 | |
---|
| 31-12-2022 | € 4.928.000 | |
---|
Toelichting | Jaarlijkse bijdrage |
---|
Eigen vermogen | 1-1-2022 | € 2.546.000 | uit jaarrekening 2021 uit jaarrekening 2021 |
---|
|
---|
| 31-12-2022 | € 1.705.000 | uit jaarrekening 2022 |
---|
Vreemd vermogen | 1-1-2022 | € 18.302.000 | uit jaarrekening 2021 |
---|
| 31-12-2022 | € 10.487.000 | uit jaarrekening 2022 |
---|
Financieel resultaat | - € 811.000 |
---|
Risico's | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidenteel aanvullende taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Zwolle klein. |
---|