Weerstandsvermogen en BBV kengetallen
Gemeenten zijn verplicht in de paragraaf weerstandsvermogen een zestal financiële kengetallen op te nemen voor het laatste rekeningjaar, het lopende begrotingsjaar en het nieuwe begrotingsjaar.
In onderstaande tabel zijn de betreffende kengetallen opgenomen en vervolgens voorzien van een beoordeling. De definities van de betreffende kengetallen vindt u hier.
Financiële kengetallen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
1a. Netto schuldquote | 62% | 51% | 47% | 64% | 27% | 44% |
1b Netto Schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 58% | 48% | 44% | 61% | 25% | 42% |
2. Solvabiliteitsratio | 30% | 34% | 37% | 25% | 42% | 40% |
3. Kengetal grondexploitatie | 13% | 13% | 14% | 7% | 6% | 6% |
4. Structurele exploitatieruimte | 1% | 0% | 0% | 2% | 2% | 2% |
5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens | 94% | 94% | 90% | 90% | 89% | 91% |
De houdbaarheid van de gemeentefinanciën kenmerkt zich door de mate van weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting. Weerbaarheid betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële klappen te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen. Flexibiliteit van de begroting geeft de snelheid aan waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd.
Op basis van de uitkomsten van de kengetallen, de aanwezige weerstandscapaciteit (ratio 1,32) en de spreiding in aan te trekken geldleningen (waarmee wij het risico op rentestijgingen beperken) ziet de financiële positie van Zwolle er goed uit. De weerbaarheid en de flexibiliteit van de begroting kunnen we als voldoende beschouwen.
Netto schuldquote:
De schuldquote is, onder andere als gevolg van de forse bedragen die vanuit het Rijk zijn voorgeschoten en vertragingen in de uitgaven aan investeringen, aanzienlijk gedaald. Waar de netto schuldquote in 2019 nog boven de 60% lag, daalde deze in 2022 tot onder de 30%. Erg laag ten opzichte van de norm van 100%. Omdat wij ook bijdragen hebben ontvangen voor uitgaven die in 2023 en later zullen worden gedaan, zal de schuldpositie (en tevens de schuldquote) in de loop van de tijd weer gaan stijgen, welke verwachting wij al terugzien in de begrotingscijfers 2023.
Solvabiliteitsratio:
De solvabiliteit, de verhouding tussen eigen vermogen en schulden, ligt al sinds 2019 boven de 30%. Bij de begroting 2022 werd nog verwacht dat deze zou afnemen, maar in plaats daarvan is de solvabiliteit toegenomen van 37% tot 42%. Dit is een logisch gevolg van het afnemen van de schuldpositie. Ook dit jaar is de solvabiliteitsratio in de jaarrekening weer beter uitgekomen dan uit de begrotingscijfers 2022 volgde. Voor deze ratio is geen expliciete norm voorgeschreven, maar algemeen geldt dat een solvabiliteit van tussen de 15% en 20% een gezonde financiële situatie weerspiegelt. Wij dienen alert te zijn op de ontwikkelingen in de komende jaren, omdat de investeringsopgave voor de stad, ook de solvabiliteitsratio beïnvloedt.
Kengetal grondexploitaties:
Het kengetal grondexploitaties geeft weer hoe de boekwaarde van de grondexploitaties zich verhoudt tot de totale baten van de gemeenten. Het betreft niet alleen de baten van uit de grondexploitaties, maar alle baten van de gemeente. De verhouding heeft diverse jaren tussen de 10 en 14% gelegen, maar is in 2022 gedaald naar 6%. Dit is het gevolg van een afgenomen boekwaarde van de grondposities, in combinatie met relatief hoge gemeentelijke exploitatiebaten. Het risico bij grondexploitaties is onderdeel van de totaal geïnventariseerde risico's van de gemeente en worden afgedekt via de algemene reserve.
Structurele exploitatieruimte:
Een positieve structurele exploitatieruimte geeft aan dat de structurele inkomsten hoger zijn dan de uitgaven. Evenals in 2021 is er ook in 2022 sprake van een beperkte structurele exploitatieruimte. Deze bedraagt 2% procent, waar in de begroting 2% was berekend. Ook voor 2023 is de verwachting dat de ruimte niet noemenswaardig zal wijzigen.
Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens:
De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Zwolle zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat de lastendruk in Zwolle beneden het landelijk gemiddelde ligt. We zien dat in 2022 de relatieve lastendruk nog iets verder is gedaald ten opzichte van 2021.