Home

Paragrafen

Gebouwen

Onderwijsgebouwen

Beleidskader
De gemeente heeft de zorgplicht (wettelijke taak) om te voorzien in voldoende huisvestingscapaciteit voor de scholen van het primair - en voortgezet onderwijs. Hieronder vallen ook de gymzalen voor het bewegingsonderwijs. De schoolbesturen zijn daarnaast verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie van de schoolgebouw. Gezamenlijk zijn de gemeente en de schoolbesturen verantwoordelijk voor de kwaliteit van de huisvesting. Samen trekken we daarop in de doorontwikkeling van het Integraal Huisvestingsplan (IHP)  waar afspraken worden gemaakt over uitbreiding, vervangende nieuwbouw of renovatie van schoolgebouwen.

Uitvoering
Vanaf 1 januari 2015 zijn de schoolbesturen van het primair- en voortgezet onderwijs volledig verantwoordelijk voor het beheer, exploitatie en onderhoud van de schoolgebouwen. Zij ontvangen daarvoor rechtstreeks middelen van de rijksoverheid via de materiële instandhouding (lumpsum). Het groot onderhoud van de gymzalen voor het primair onderwijs is hierop een uitzondering.

Relevante ontwikkelingen
Vanuit het lopende IHP (2020) zullen ook in 2023 investeringskredieten worden aangevraagd. Voor de periode na 2023 zal in 2023 een geactualiseerd IHP worden aangeboden aan de gemeenteraad ter besluitvorming. In dit IHP zullen ook nieuwe investeringen meegenomen worden die betrekking hebben op vernieuwing of renovatie van een aantal gymzalen. De meerjaren onderhoudsplannen zullen hierop aangepast worden.

Risico's
De stijging van de kosten voor onderhoud als gevolg van huidige economische omstandigheden zijn hoger dan dat we gewend zijn. Dit is direct van invloed op de indexering van bedragen die opgenomen zijn in de MJOP's van de gymzalen.

Financiën
De bedragen die gemoeid zijn met het groot onderhoud van de gymzalen bij het basis- en speciaal onderwijs zijn gebaseerd op een MeerJaren Onderhoud Plan (MJOP).  Dit MJOP wordt voor alle gymzalen door de gemeentelijke afdeling Beheer, Erfgoed en Gebouwen opgesteld en bewaakt en is in afstemming met het beleid hoe de gemeente gebouwen wenst te onderhouden en te exploiteren. In 2022 bedroeg het onderhoud aan de gymzalen een investeringsbedrag van € 111.618. De bijbehorende kapitaallast is gedekt uit de beschikbare structurele middelen Onderwijshuisvestingsbeleid.

Overige Gebouwen

Beleidskader:
Het onderhoud van de verhuurde gebouwen van Vastgoed vindt plaats op basis van langjarige onderhoudsplanningen. Jaarlijks wordt de uitvoer van het onderhoud, opgedragen aan de afdeling Beheer Erfgoed en Gebouwen, welke de uit te voeren werkzaamheden uitbesteed.

Uitvoering
Het actueel houden van de onderhoudsplanningen is een continu proces. Nieuwe onderhoudsplanningen voor de komende 20 jaar geven een doorkijk naar de benodigde onderhoudsbudgetten. De staat van onderhoud van de verhuurde gebouwen kan worden getypeerd als redelijk tot goed. Door de grote diversiteit van de gebouwen, zowel in omvang als naar bouwaard en de toegepaste bouwmaterialen, zijn er verschillen waar te nemen. Alle gebouwen zijn verzekerd door middel van een Uitgebreide Gevaren Verzekering.

Relevante ontwikkelingen
Geen.

Risico's:
De stijging van de kosten voor onderhoud als gevolg van huidige economische omstandigheden zijn hoger dan dat we gewend zijn. Er is jaarlijks dus meer geld nodig voor het correct uitvoeren van het onderhoud.

Financiën
Er heeft een systeemwijziging in de bekostiging van het meerjarig onderhoud plaatsgevonden waardoor dit risico wordt beperkt. Er is geen sprake meer van een onderhoudsbudget ten behoeve van meerjarig onderhoud, maar de onderhoudskosten worden geactiveerd en als kapitaallasten geboekt. Uiteraard is er wel sprake van een snellere toename van de boekwaarde. Er is alleen nog sprake van de budgettering van dagelijks onderhoud. Dit bedraagt ca. 1 miljoen per jaar.

Buitensportaccommodaties; Groen

Beleidskader
Het cultuurtechnisch onderhoud op de buitensportaccommodaties vindt plaats op basis van jaarplannen. De uitvoering van deze plannen wordt gedekt door structureel geld. Op basis van analyse van voorgaand jaar wordt het nieuwe jaarplan gemaakt (waarbij kleine accentverschuivingen mogelijk zijn).

Uitvoering
De gemeente beschikt over ongeveer 30 natuurgras sportvelden. Ieder jaar wordt in ieder geval één natuurgras sportveld gerenoveerd middels een uitgebreide onderhoudsbeurt, die verder gaat dan het reguliere onderhoud aan het veld zoals dat door de ROVA wordt uitgevoerd. In samenspraak met de ROVA wordt begin van het betreffende jaar bepaald welk veld een uitgebreide onderhoudsbeurt moet krijgen.
Vanaf 2006 heeft de gemeente Zwolle op (bijna) alle Zwolse buitensportaccommodaties kunstgrasvelden aangelegd om de kwaliteit en de capaciteit van de sportparken te vergroten. Gezien de vervang cyclus van ongeveer twaalf jaar zijn de eerste vervangingen in 2017 gerealiseerd. In samenspraak met de ROVA en de afdeling beheer wordt begin van het betreffende jaar bepaald welk veld moet worden gerenoveerd

Relevante ontwikkelingen
Bij de vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden moet jaarlijks rekening gehouden worden met het aanbestedingsbeleid van de gemeente Zwolle, zodat pas na de aanbesteding kan worden vastgesteld of de vervanging binnen de gestelde financiële mogelijkheden kan plaatsvinden. De vervangingen tot en met 2020 zijn uitgevoerd binnen de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. De budgetten 2021 en 2022 waren beschikbaar gesteld voor de vervanging van de toplagen van vier velden, maar bleken slechts toereikend voor drie velden. Door leveringsproblemen worden de velden die voor 2022 op de rol stonden in het voorjaar van 2023 vervangen.

Risico's
De uitvoering van de cultuurtechnische werkzaamheden brengt geen risico’s met zich mee.

Financiën
In 2022 is een bedrag van € 1.058.509 excl btw besteed aan de reguliere cultuurtechnische werkzaamheden
(de kostenverhogende BTW wordt gecompenseerd vanuit de SPUK).

Voor vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden zijn vanaf 2017 structureel middelen gereserveerd op de gemeentelijke begroting waardoor het mogelijk is vanaf dat moment minimaal twee toplagen van de kunstgrasvelden per jaar te vervangen. Door de systeemwijziging met betrekking tot de infill, bleek in 2022 dat de beschikbare middelen niet afdoende zijn.
Inmiddels is bij begroting 2023 hierop geanticipeerd.

De verantwoording van de kosten valt binnen het programma Samenleving, doel 1.2.3 Vitaliteit Sportverenigingen & Sportaccommodaties.

Buitensportaccommodaties; Gebouwen

Beleidskader
Voor het groot onderhoud aan de kleedkamers en het Openluchtbad (gemeente is eigenaar en verhuurder van het bad) is een meerjarenonderhoudsplan (MOP) opgesteld dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Elk jaar worden de in het MOP opgenomen werkzaamheden beoordeeld en in het geval van noodzakelijkheid in overleg en samenwerking met de verenigingen uitgevoerd.

Uitvoering
De gemeente is op onderdelen verantwoordelijk voor dagelijks onderhoud aan bijvoorbeeld (veld)verlichting, beregeningsinstallaties c.a. Hiervoor is een structureel budget gereserveerd op de gemeentelijke begroting, uitvoering van werkzaamheden gebeurt op basis van (storings)meldingen.
Verenigingen zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren en financieren van klein dagelijks onderhoud aan kleedkamers.
Jaarlijkse schouwen worden uitgevoerd om te controleren of de verengingen de verplichtingen op een goede wijze uitvoeren.

Relevante ontwikkelingen
Voor wat betreft het uitvoeren van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden valt op te merken dat de reserve op basis van het meest recente MOP voor de komende jaren voldoende gevuld is.
Voor het dagelijks onderhoud zijn voldoende structurele middelen beschikbaar op de sportbegroting.
Het is in 2022 niet gelukt om de gehele geplande onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Deze opdrachten schuiven dan door naar 2023.

Wel wordt onderzocht hoe we kunnen inspelen op de onderhoudsverplichtingen en eigenaarssituatie in relatie tot het verduurzamingsvraagstuk

Risico's
De voorgekomen risico's hebben we kunnen opvangen in de onderhoudsreserve.

Financiën
Voor de uitvoering van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden fluctueert het te besteden bedrag van jaar tot jaar. In de reserve D07 onderhoud sportaccommodaties  zijn de financiële gevolgen meerjarig vertaald.
Aan de uitvoering van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden is in 2022 een bedrag besteed ad € 232.543.

De verantwoording van de kosten valt binnen het programma Samenleving, doel 1.2.3 Vitaliteit Sportverenigingen & Sportaccommodaties.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27