Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 9.1.1 Ambtelijke organisatie

Wij zijn een wendbare, samenlevingsgerichte organisatie die werkt met én voor de stad

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

Het college is ambitieus. Dat vraagt een organisatie die de politiek bestuurlijke ambities op een professionele manier ondersteunt en uitvoert, en medewerkers die het beste uit zichzelf en uit elkaar halen. De stad is gebaat bij intensieve samenwerking tussen de vele partners. Door het bundelen van krachten en kwaliteiten bereiken we meer. Het doel is dat elke professional van de gemeente Zwolle hiernaar kan en wil handelen.

De omstandigheden en het gewenste resultaat zijn leidend, niet de procedures. Een deel van ons werk wordt minder voorspelbaar en ook met wie we dit doen. Dit vraagt van medewerkers om anders te kijken, anders te denken en anders te doen.

Corona en hybride werken stelt nieuwe vragen aan onze organisatie t.a.v. onze manier van werken. We zijn flexibel en de omstandigheden blijven onze adaptiviteit vragen. We investeren in Opgavegericht werken omdat dat ons in staat stelt om vraagstukken integraal op te pakken. De arbeidsmarkt verandert. Dat vraagt continue aandacht om een aantrekkelijke werkgever te zijn en blijven voor de talenten die we nodig hebben.

We hebben een inclusieve samenleving, een inclusieve regionale arbeidsmarkt en zijn daarbinnen een inclusief werkgever. Dit betekent dat we van elkaar accepteren dat we anders zijn. Dat we daar de meerwaarde van inzien. (Zwolse) burgers en organisaties ervaren en (h)erkennen ons als organisatie met een divers samengesteld personeelsbestand dat een afspiegeling vormt van de Zwolse samenleving.

Toelichting op realisatie doel

2022 was voor de hele wereld en dus ook voor onze organisatie het jaar waarin de fysieke beperkingen van de coronapandemie beëindigd werden. Al vanaf het vroege voorjaar heeft dat positieve effecten gehad op de mogelijkheden om elkaar en partners en inwoners in de stad weer vaker en makkelijker fysiek te ontmoeten. Er is gewerkt aan een nieuwe visie op hybride samenwerken die ons in staat stelt om te experimenteren en ontwikkelen op het gebied van inrichting en ondersteuning werkplekken, en samen vorm te geven aan de manier waarop we beter kunnen samenwerken.

De arbeidsmarkt blijft een aandachtspunt. We moeten ons extra inspannen om de juiste talenten voor de organisatie te behouden en om nieuwe mensen aan te nemen. We hebben onze organisatie versterkt door recruitment capaciteit in huis te halen. We merken de positieve effecten van het feit dat we onze werving en selectie met meer aandacht en eigen expertise oppakken.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

Wij zijn een wendbare, samenlevingsgerichte organisatie die werkt met én voor de stad, zodanig dat:

  • Medewerkers ruimte krijgen voor initiatief, uitnodigend zijn en zich faciliterend opstellen.
  • Medewerkers duurzaam inzetbaar zijn.
  • Leidinggevenden in staat zijn om hun medewerkers te ontwikkelen en te stimuleren om de (strategische) ambities van de gemeente Zwolle te realiseren.
  • We een aantrekkelijke werkgever zijn door een goede balans tussen werk en privé mogelijk te maken.
  • Burgers en organisaties de gemeente Zwolle ervaren en (h)erkennen als een organisatie met een divers samengesteld personeelsbestand.
  • Het aantal medewerkers met een garantiebaan minimaal het door het Rijk vastgestelde streefgetal is.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

  • We bieden een passende leer- en ontwikkelomgeving gericht op vakkennis, houding, gedrag en fitheid van medewerkers.
  • We ontwikkelen een leiderschapsprogramma wat onze leidinggevenden versterkt en ontwikkelt.
  • We hebben een op inclusiviteit gerichte arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentbeleid.
  • We ontwikkelen een concept van hybride werken waarbij we het plaatsonafhankelijk werken doorontwikkelen

Toelichting realisatie activiteiten

- In 2022 heeft de Zwolle Academie vorm gekregen, is onze visie op leren geimplementeerd en is er ook eigen, Zwols leeraanbod ontwikkeld.
- In 2022 is het leiderschapsprogramma gestart en aan het einde van het jaar ook geevalueerd en is er een vervolgopdracht gesteld.
- Onze vacatureteksten laten we regelmatig toetsen en herschrijven zodanig dat we aantrekkelijk zijn voor álle verschillende talenten. We hebben een aantal studenten onderzoek laten uitvoeren op de verbetermogelijkheden van het werving- en selectiebeleid. En een deel van die aanbevelingen zijn inmiddels geimplementeerd.
- hybride werken is in 2022 verder ontwikkeld. Zowel de fysieke kantooromgeving als de digitale werkplek als de afspraken rond thuis- en op kantoor werken ('bricks, bytes en behaviour') worden voortdurend in samenhang bijgesteld.

Financieel overzicht doel

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

13.449.039

1.032.495

647.043

671.382

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

1.473.061

0

0

474.444

Begroting t/m december

14.922.100

1.032.495

647.043

1.145.826

- Jaarrekening

13.919.169

1.425.217

990.768

670.392

Resultaat doel Ambtelijke organisatie

1.002.931

392.722

-343.725

-475.434

Saldo

576.494

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een positief saldo zien van € 1.002.931 en de baten een positief saldo van € 392.722. Omdat er echter € 343.725 meer wordt toegevoegd aan de reserves en ook € 475.434 minder wordt onttrokken aan de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 567.494.  

Een voordelig resultaat op de lasten van € 1.002.931

  • Er ontstaat een voordeel van € 566.671 door onderschrijdingen op in 2021 en 2022 incidenteel beschikbaar gestelde budgetten. De kosten van deze activiteiten lopen door naar 2023. Het betreft:
    • Verbouwing SWT: € 121.661.
    • diverse Opleidingen (o.a. als gevolg van uitstel Omgevingswet): € 101.285
    • Naijlen Energielasten Stadhuis en Stadskantoor: € 253.725.
    • Recruiter en de Coödinator Leren en Ontwikkelen bij de afdeling HR: € 90.000.

Deze overlopende incidentele budgetten worden minder onttrokken (€ 222.946) uit, of gestort (€ 343.725) in de reserve nutvw-bestuur en organisatie, zodat hier per saldo geen resultaat ontstaat.

  • De lasten voor planbaar onderhoud zijn € 252.489 lager door minder uitgevoerd onderhoud in onze gemeentelijke huisvestingspanden. Dit leidt eveneens tot een lagere onttrekking van de Onderhoudsreserve van € 252.489.
  • Naast het achterblijven van de kosten op bovenstaande incidentele budgetten, is op diverse structurele budgetten een onderschrijding/overschrijding gerealiseerd. In totaal geeft dit lagere lasten van € 183.771:
    • Een voordeel op de loonsom van de afdeling Services als gevolg van vacatureruimte: € 100.000.
    • In totaliteit zien we een stijging van de kosten in de facilitaire dienstverlening binnen de panden Stadhuis en Stadskantoor. Met name de kosten van schoonmaak en afvalverwijdering laten een overschrijding zien waardoor een nadeel van € 94.125 ontstaat.
    • Naast deze dienstverlening is er extra geïnvesteerd in AV-apparatuur en heeft er extra externe inzet van de catering plaatsgevonden door ziekte waardoor een nadeel van € 74.364 ontstaat.
    • Door het onderzoek naar de huisvesting van de SWT’s wordt er minder geld uitgegeven aan dagelijks onderhoud waardoor een voordeel van € 65.000 wordt gerealiseerd.
    • Door o.a. vertraging in de levering, en in afwachting van het Hybride Werken, zijn de kosten voor kantoormeubilair € 100.000 lager. Daar staat echter een overschrijding van eveneens € 100.000 tegenover op de aanschaf van Thuiswerkplekmeubilair t.b.v. de medewerkers.
    • De overige facilitaire budgetten, zoals Post, Repro, Dienstfietsen laten gezamenlijk een voordeel zien van een kleine € 100.000.
    • Binnen de algemene personeelskosten zien we diverse plussen en minnen die leiden tot een voordeel van € 87.260. Meest opvallend is het achterblijven van de thuiswerkvergoeding aan onze medewerkers, het gaat hier om een bedrag van € 70.000. Hiertegenover staat dat verspreid door de organisatie een lichte overschrijding op de loonsommen ontstaat. Dat komt mede doordat de  fiscalisering reiskosten woon-werk wat hoger uitpakt dan geraamd, en de besteding van de thuiswerkvergoeding dus wat lager.

Een voordelig resultaat op de baten van € 392.722

  • De bijdrage van de huur van de Omgevingsdienst IJsselland is niet begroot, waardoor de opbrengst van € 115.000 als extra resultaat wordt gerealiseerd.
  • Op diverse plaatsen in de organisatie hebben medewerkers werkzaamheden verricht ten bate van diverse partners (o.a. ONS, OD, RSJ, Talentenregio en omliggende gemeentes), hetgeen leidt tot extra dekking van uren/loonsom. In totaal gaat het hier om ruim € 277.722.

Toelichting realisatie kredieten

  • Hybride vergaderen is afgerond in 2022
  • Door de grote leveringsproblemen in de autobranch (wagenpark 2022) wordt het grootste deel doorgeschoven naar 2023
  • Vervangingsinvestering Stadhuis: De vervanging van het GBS in het Stadhuis is nagenoeg afgerond, kosten worden in 2023 geboekt
  • Vervangingsinvestering Staskantoor: de voorbereidingen duren langer dan verwacht, met name het vervangen van het GBS is ingewikkeld. Het merendeel van de werkzaamheden heeft daar een raakvlak mee, omdat alles aan elkaar gekoppeld is. Er ligt nu een advies op basis hiervan kan de aanbesteding gedaan worden.
  • Verbouwing BOA's - de verbouwing in het Stadskantoor voor de uitvalbasis van de BOA's is in 2022 afgerond.
  • Afzuiging - nog niet gestart door technische ingewikkelde situatie - in 2023 wordt e.e.a. door de afdeling Beheer en Gebouwen samen met het installatiebedrijf uitgezocht, voordat tot aanpassing kan worden overgegaan.
  • Vervanging AV vergaderzalen SH - Het aanpassen van de Raadzaal, TAK-zaal, B&W-kamer en Trouwzaal aan de huidige eisen van hybride werken met behulp van Audio-Visuele apparatuur vindt in 2023 plaats.

Project

Omvang krediet tot en met 2022

Gerealiseerd tot en met 2021

Bestedingen 2022

Restantkrediet
31 december 2022

Wagenpark 2021

42.471

44.485

-2.014

afgesloten

Hybride vergaderen

125.000

104.617

11.578

8.805

Wagenpark 2022

496.779

-

51.993

444.786

Stadhuis verv inv 2022

150.000

-

65.003

84.997

Stadskantoor verv inv 2022

2.100.000

-

40.190

2.059.810

Verbouwing SK BOA's

45.000

-

45.510

afgesloten

Aanpassing afzuiging SK

115.000

-

-

115.000

Vervanging AV vergaderzalen SH

89.911

-

-

89.911

Totaal

3.164.161

149.102

212.260

2.803.309

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Financiële toelichting kredieten

In 2022 zijn de kredieten wagenpark 2021 en verbouwing Stadskantoor BOA's afgesloten. De activiteiten Hybride vergaderen zijn eveneens afgerond in 2022 en dit krediet zal in 2023 worden afgesloten hetgeen leidt tot een iets lagere activering en kapitaallasten.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27