Doel 9.1.3 Informatievoorziening
We bouwen aan een moderne informatievoorziening. |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
De informatiemaatschappij kenmerkt zich door snelle verandering op technologisch, economisch, beroeps-, ruimtelijk en cultureel gebied en wordt gezien als de opvolger van de industriële samenleving. Een moderne informatievoorziening ondersteunt de stad, het bestuur en de organisatie om kansen en risico’s als gevolg van deze veranderingen te duiden en er richting aan te geven. Speerpunten
Speerpunten voor de organisatie
Overkoepelend speerpunt voor stad en organisatie
In Zwolle doen we dat natuurlijk niet alleen. Lokaal werken we samen met partners aan de realisatie van de speerpunten via bestaande samenwerkingsverbanden zoals de SMART Zwolle Alliantie en maken we gebruik van de inbreng van inwoners. Regionaal en landelijk zijn SSC-ONS, Dimpact en Samen Organiseren (VNG) belangrijke samenwerkingspartners. Met name Samen Organiseren en daarbinnen de Common Ground ontwikkelingen en het gebruik van open data en open source software zijn bepalend voor de ontwikkeling van onze ICT en dienstverlening. Binnen Dimpact innoveren we onze dienstverlening, waarvan vernieuwing de dienstverleningsportalen een mooi voorbeeld is. In G40 verband zetten we in op bundeling van krachten voor de smartcity ontwikkelingen in Nederland waarbij innovatie en bovenal implementatie van technologische oplossingen centraal staan. |
---|
Toelichting op realisatie doel
De speerpunten uit de Digitale Strategie hebben in 2022 richting gegeven aan de diverse initiatieven die zijn opgepakt in het kader van de digitale transitie. Vanuit de lopende programma’s zijn concrete resultaten geboekt in lijn met de beschreven ambities, zoals het bewust gebruiken van technologie, de ontwikkeling en inzet van de digitale tweelingstad en de stad in verbinding. Ook de samenwerking met vele externe partners – lokaal, regionaal en landelijk – heeft zijn vruchten afgeworpen in het benutten van kansen die ontstaan door bijvoorbeeld het samen delen van data. Bovendien hebben we – ook in die samenwerkingsverbanden – belangrijke stappen kunnen zetten in het reflecteren op de (maatschappelijke) impact van de digitale transitie. In de toelichting op de realisatie van de activiteiten wordt concreter ingegaan op de behaalde resultaten in de verschillende deelgebieden van een moderne informatievoorziening. Daarbij: het kunnen innemen van een waardevolle positie in de informatiesamenleving vraagt om een uitstekende (interne) informatievoorziening. In de toelichting op de activiteiten beschrijven we ook welke stappen we in dat kader hebben kunnen zetten. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We bouwen aan een moderne informatievoorziening, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond
Arjan Spaans
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
We geven uitvoering aan de speerpunten van de digitale strategie: Digitale tweelingstad |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Datagedreven Werken In het tweede jaar van het programma Datagedreven Werken (DGW) zijn er tussenresultaten bereikt langs de sporen Bewegen, Mogen en Kunnen. Belangrijk binnen het spoor Bewegen is de groeiende awareness. De tweede databrigade heeft 8 datagedreven rocketprojecten geïnitieerd. In het spoor Mogen is o.a. de ethische commissie geïnstalleerd. In het spoor 'Kunnen' zijn alle datasets binnen het applicatielandschap geïdentificeerd en van eigenaren voorzien; zijn trainingen PowerBI en Analytics Translator georganiseerd, en is het ontwerp voor een dataplatform, een Toolbox en de datacatalogus opgeleverd. Slimme Samenleving Het programma Slimme Samenleving heeft in 2022 bereikt dat bij nieuwe initiatieven die het programma bijdraagt aan de opgaven van de stad er altijd gezamenlijk gestart wordt met een probleem- en/of proceseigenaar uit het primaire proces, de benodigde data en technologie wordt bepaald en effectief worden ingezet (fietsverwijssysteem, snuffelfiets, mobihubs, etc.). De Digitale Tweelingstad heeft zijn plek als basisvoorziening voor een groot deel van de gemeentelijke organisatie verstevigd. Bewust gebruik van technologie Cybersecurity
Privacy Ethiek
Duurzame Toegankelijkheid Per 1 mei 2022 werd de WOO van kracht. Belangrijke speerpunten zijn het aannemen van een WOO-coördinator, het publiceren van een 11-tal informatie categorieën en het op orde brengen van de informatiehuishouding volgens wet- en regelgeving, iets waar iedere organisatie een jaar of 10 de tijd voor heeft. Eind 2022 is de WOO-coördinator aangesteld en worden de informatie categorieën gepubliceerd. Het op orde brengen van de informatie huishouding volgens wet- en regelgeving is opgepakt binnen het programma DUTO (Duurzame Toegankelijkheid). In 2022 zijn de 21 informatie-wetten vergeleken met elkaar, is nagegaan wat de gemeente Zwolle al heeft opgepakt en welke stappen de komende jaren gezet moeten gaan worden om de informatiehuishouding volgens geldende wet- en regelgeving op orde te krijgen. ICT Landschap De werkplek van Zwolle is in 2022 gemoderniseerd. Alle medewerkers hebben een laptop van Zwolle en de fysieke werkplekken zijn omgebouwd, Thin Clients zijn vervangen voor portreplicators en USB-hubs zodat met de laptop gewerkt kan worden op de standaard werkplekken. Uitrol MS-Teams zorgt er voor dat we steeds beter kunnen samenwerken. Het concept multidisciplinaire teams (MDT) is uitgewerkt en klaar om geïmplementeerd te worden. Het Robotic Proces Automation (RPA) team is gestart met een productowner, procesanalist en ontwikkelaars zodat in 2023 nieuwe robots opgeleverd kunnen worden. Met de start van de Data-architect en het gebruik van Blue Dolphin (architectuur tooling) zijn de eerste stappen gemaakt in grip op het data en gegevens landschap. Externe samenwerking De samenwerking met het shared service centrum ONS verloopt op bepaalde punten goed; op andere punten is ruimte voor verbetering. Samen met de partners heeft het shared service centrum dit jaar resultaten behaald afkomstig uit het verbeterprogramma “samen meer kwaliteit en continuïteit” SMKC. Dit werkprogramma beoogt versterking van de strategische sturing op het ONS-partnerschap en betekent meer grip en sturing op prestaties, projecten, programma’s en samenwerkingskansen. Naast concrete verbeterstappen is de werkrelatie verstevigd en is er gewerkt aan de samenwerkingsopgave van de partners. Deelname aan de Future City Foundation, G40 en City Deals ‘slimme stad’ en ‘slim maatwerk’ levert ons ook in 2022 zinvolle netwerken die ons innovatievermogen helpen versterken. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in de deelname in de nationaal-groeifonds-aanvraag ‘mobiliteitsvernieuwing en slimme duurzame verstedelijking’. In 2022 is, na uitgebreide evaluatie, besloten de samenwerking in Alliantie Smart Zwolle te continueren. ASZ beoogt door samen digitaal te innoveren bij te dragen aan de vitaliteit van Zwolle. Zo is een 3-d ontwerpinstrument gerealiseerd voor de integrale locatieontwikkeling van zogeheten ‘mobi(liteits)hubs’. Verder is de app ‘welke buurt past bij mij’ ontwikkeld, die inwoners via de websites van de woningcorporaties en de gemeente informatie zal geven, waarmee zij een beter gefundeerde keuze kunnen maken over de plek in Zwolle waar zij het liefst willen wonen. |
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 18.594.428 | 100.000 | 0 | 1.331.983 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -2.868.181 | 0 | 0 | 457.588 | |
Begroting t/m december | 15.726.247 | 100.000 | 0 | 1.789.571 | |
- Jaarrekening | 15.372.180 | 27.501 | 994.711 | 1.739.571 | |
Resultaat doel Informatievoorziening | 354.067 | -72.499 | -994.711 | -50.000 | |
Saldo | -763.143 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een positief saldo zien van € 354.067. Omdat de baten een negatief slado hebben van € 72.499 en er € 994.711 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 50.000 minder wordt onttrokken, wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 763.143. Een voordelig resultaat op de lasten van € 354.067
Een nadelig resultaat op de inkomsten van € 72.499 |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Meerjaren Prognose ICT 2019 | 4.418.031 | 3.216.378 | 1.066.726 | 134.927 |
Meerjaren Prognose ICT 2020 | 1.822.189 | 1.325.247 | 131.626 | 365.316 |
Meerjaren Prognose ICT 2021 | - | |||
Meerjaren Prognose ICT 2022 | 374.641 | - | 265.949 | 108.692 |
Totaal | 6.614.861 | 4.541.625 | 1.464.301 | 608.935 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .