Doel 8.2.1 Dienstverlening
We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
Visie op dienstverlening Begrijpelijke communicatie Gastvrij De klant kiest het kanaal Digitalisering zet door Het aantal klanten voor de balie van het Stadskantoor lag jarenlang rond de 100.000 maar is sinds 2019 duidelijk aan het dalen, dit als gevolg van de voortgaande digitalisering. Vanwege corona is het aantal bezoekers van de balie in 2020 zo’n 36% lager dan in 2019. Dat komt omdat we enkele maanden alleen spoedaanvragen hebben behandeld. Wanneer de coronamaatregelen blijvend vervallen verwachten we voor de 2e helft van 2021 en voor de eerste helft van 2022 meer aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen. Veel inwoners hebben in 2020 en de eerste helft van 2021 vanwege Corona en de maatregelen (geen vakanties naar het buitenland en het toestaan van rijden met een verlopen rijbewijs) deze documenten niet verlengd. In 2021 verwachten we ongeveer een gelijk aantal baliebezoeken als in 2020. Voor 2022 verwachten we een lichte stijging door een mogelijk inhaaleffect. Pas in 2024 verwachten we een aanzienlijke stijging van het aantal baliebezoeken door de in 2004 veranderde geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. De inwoner vraagt steeds meer om digitale dienstverlening en verwacht daarbij kwaliteit en snelheid zoals bijvoorbeeld Bol.com die levert. Onze processen zijn complexer (met name vanwege regels met veel uitzonderingen) en onze middelen voor innovatie zijn beperkt, dus we zullen dit niveau van digitale dienstverlening niet snel kunnen benaderen. Dat neemt niet weg dat wij blijven investeren in het digitale kanaal. Het is onder andere noodzakelijk om te blijven investeren in de vernieuwing van onze website, om ook in 2022 online veiligheid van bezoekers aan www.Zwolle.nl te kunnen garanderen. Deze inspanningen dragen bij aan de digitale transitie, zoals genoemd in het coalitieakkoord 2018-2022. Verder zetten we in op digitale toegankelijkheid; iedereen moet ook onze digitale uitingen kunnen gebruiken en begrijpen. We willen de inwoner het gevoel geven dat er achter die digitale processen gewoon mensen zitten die willen helpen en meedenken. Identiteitsfraude aanpakken Elke klacht is een tip
o 87% van de klachten werd informeel afgehandeld (2019: 84%)
o 90% van de bezwaren is afgehandeld binnen de wettelijke termijn (2019: 90%) De aantallen, zowel klachten als bezwaarschriften, wijken in 2021 niet opvallend af van voorgaande jaren. Een invloed van de corona-crisis is hier niet merkbaar. Voor 2022 zijn er op het terrein van klachten en bezwaarschriften geen specifieke bijzonderheden te melden. De doelstellingen blijven gehandhaafd. Wel gaan we onze inwoners en ondernemers ook de kans bieden om complimenten te geven. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Programma dienstverlening We willen dat onze dienstverlening extra goed toegankelijk is. Juist ook voor die groepen voor wie contact met de overheid ingewikkeld is. Ook voor dit jaar hebben we de interne prijs voor excellente dienstverlening uitgereikt: de Blauwe Handschoen. Een team van vier medewerkers heeft deze prijs ontvangen. In 2021 hebben we onderzoek laten uitvoeren naar onze telefonische bereikbaarheid. De resultaten waren matig. In 2022 hebben we ons telefoonsysteem vervangen. Daarbij hebben we veel aandacht besteed aan technisch toepassingen om onze bereikbaarheid te verbeteren. Zoals het inzetten van groepsnummers en het vergemakkelijken van bereikbaarheidsinstellingen. In de tweede helft van 2023 onderzoeken we onze telefonische bereikbaarheid opnieuw. We krijgen veel meldingen binnen die gaan over de openbare ruimte. In 2022 hebben we hier klantreisonderzoek naar gedaan. De uitkomsten gebruiken we bij het verbeteren van dit complexe proces. We kijken dan ook naar de inzet van moderne technologie, het verbeteren van de samenwerking en klantgerichte sturing. Vernieuwing visie op digitale dienstverlening In de eerste helft van 2023 stellen we uitgangspunten voor onze dienstverlening vast. Die uitgangspunten sluiten aan bij:
Het Rijk financiert de IDO’s Dat loopt per 2023 via de gemeenten. Dit biedt ons goede kansen tot sturing. Komende tijd werken we de zorgplicht uit. Dat doen we vanuit het programma Menselijke maat. Programma Menselijke maat We hebben een regierol als het gaat om de IDO’s. Maar we bekijken ook of we onze eigen loketten moeten aanpassen om ze beter toegankelijk te maken voor die groep Zwollenaren voor wie de overheid complex en ver weg is. Daarin trekken we samen op met de IDO’s en het Taalpunt van de Stadkamer. In het derde kwartaal van 2023 bieden we de raad een voorstel aan over het programma Menselijke maat. In dat voorstel staat ook waaraan we het budget in 2024 willen besteden. In het voorjaar van 2023 gaan we hierover eerst in gesprek met de raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid. Resultaten op onze dienstverleningskanalen
Van alle contacten was in 2022 ongeveer 93,7% digitaal. Dat is ruim 5% hoger dan in 2021 en ruim 10% hoger dan in 2018. Dit percentage laat mooi zien dat de digitalisering doorzet. Afhandeling van bezwaren en klachten De afhandeling van bezwaren scoorde in 2022 als volgt:
De afhandeling van klachten scoorde als volgt:
Het aantal bezwaarschriften wijkt in 2022 niet opvallend af van 2021. Bij klachten is sprake van een lichte stijging. Bij zowel klachten als bezwaarschriften is sprake van een lichte stijging in formele afhandeling. We denken dat dit een indicator is van verminderd vertrouwen in de overheid, een gevolg van de Toeslagenaffaire. Aantal verordeningen en beleidsregels
Rapportage dienstverlening Opvang Oekraïners |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Programma dienstverlening 2021-2024 Daarnaast gaan we in 2022 aan de slag met:
Versimpelteam
Digitale dienstverlening Zwolle.nl Digitale dienstverlening (producten) FrontOffice van de toekomst KISS (Klant Interactie Service Systeem) Fraudebestrijding Woon- en adresfraude Verkiezingen Gemeenteraad We werken in 2022 samen met TIEM voor het klaar maken van diverse formulieren-pakketten en kantoorartikelen voor de circa 70 stembureaus. Er wordt onderzocht of één of twee stemstraten van toegevoegde waarde kunnen zijn. Daarnaast zal het op het stadskantoor en stadhuis mogelijk worden dat blinde of slechtziende kiezers zelfstandig hun stem uitbrengen met een stemmal en audiobegeleiding. Tenslotte wordt voor het tellen van de stemmen gebruik gemaakt van de beproefde ‘Craft-telmethode’. Dit moet leiden tot minder telfouten en een gestroomlijnder proces. Dienstverlening op de begraafplaatsen
Reisdocumenten en rijbewijzen Voor rijbewijzen doet Zwolle mee met de pilot DAR (digitaal aanvragen van verlenging van het rijbewijs) van RDW. Voor een DAR-aanvraag ontvangt de gemeente een vergoeding van € 15,95. Voor een reguliere rijbewijsaanvraag aan de balie bedragen de gemeentelijke leges € 30,95. Dit verlies wordt slechts deels gecompenseerd door minder benodigde formatie. Met de invoering van de Wet digitale overheid wordt de afdracht per rijbewijs aan de RDW met € 3,50 verhoogd. Het voorstel hiervoor lag in augustus 2021 bij de Eerste Kamer. De verwachting is dat deze verhoging in 2022 is ingevoerd. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
1/ DIGITALE DIENSTVERLENING ZWOLLE.NL Online participatie Sociale media en chatbot Digitale toegankelijkheid
We hebben het taalniveau in kaart gebracht van de 50 meest bezochte pagina’s van Zwolle.nl. Dat deden we ook voor 80 sociale mediaberichten, die we met een steekproef hadden geselecteerd. Van de webpagina’s had 86% taalniveau A2 of B1. De sociale mediaberichten hadden de niveaus A2 (1), B1 (44), B2 (34) en C1 (1). Onze ambitie is dat alle communicatie taalniveau B1 scoort, of taalniveau A2. We blijven dit monitoren. Your Europe Front office van de toekomst/ kaders voor dienstverleningskanalen 2/ VERSIMPELTEAM
Onze aanpak hebben wij gedeeld op GemeenteDelers: een VNG-platform waar gemeenten hun initiatieven delen. Onze inzending is bekroond met een finaleplek, wat voor veel landelijke publiciteit zorgde. Diverse organisaties hebben ons benaderd. Met onder andere de gemeente Amsterdam, Utrecht, diverse kleinere gemeenten, het ministerie van OCW, DUO en gemeenten uit België hebben we onze aanpak gedeeld.
Voor deze uitbreiding hebben we incidenteel budget voor 2023 en een deel van 2024. Bij het najaarsmoment 2023 komen we met een voorstel voor vervolgfinanciering tot en met 2025. 3/ BESTRIJDING IDENTITEITSFRAUDE EN WOONFRAUDE Voor een aantal producten geldt dat inwoners die persoonlijk bij ons moeten afhalen. De meeste producten daarvan zijn nu digitaal beschikbaar met DigiD-inlog. Sinds 2022 kunnen inwoners via i-Verkiezingen vervangende stempassen en volmachten aanvragen. Ook hebben we het vastleggen van een huwelijk of partnerschap digitaal mogelijk gemaakt. Klanten kunnen zich bij binnenkomst op het stadskantoor melden bij een aanmeldzuil. De functionaliteit van deze zuil optimaliseren we in 2023. We plaatsen de zuil dan ook op een plek die beter zichtbaar is. En we optimaliseren ICT-systemen die daarbij horen. Zoals het automatisch laten verwijderen van dossiers na de maximale bewaartijd. Woon- en adresfraude 4/ DIENSTVERLENING KLANTCONTACTCENTRUM
5/ VERKIEZINGEN In het stadhuis en stadskantoor konden blinde en slechtziende kiezers stemmen met een stemmal met audio-begeleiding. Daar maakten zo’n 20-25 kiezers gebruik van. We vinden inclusie belangrijk. Daarom draaide een inwoner met een licht verstandelijke beperking gedeeltelijk mee op het stembureau in het stadhuis. Na de sluiting van de stembureaus hebben we de stemmen geteld volgens een nieuwe methode: CRAFT-Lean. Deze bewees direct zijn meerwaarde: het tellen verliep meer gestructureerd, nauwkeuriger en sneller. Het aantal telverschillen was 11, terwijl het verschil in stemmen tussen de nummers 1 en 2 34 stemmen was. 6/ DIENSTVERLENING OP DE BEGRAAFPLAATSEN
|
---|
Financieel overzicht doel
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 5.388.614 | 2.860.498 | 279.691 | 350.420 | |
+ mutaties projecten | 118.142 | 118.142 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 2.734.518 | 0 | 216.000 | 418.505 | |
Begroting t/m december | 8.241.274 | 2.978.640 | 495.691 | 768.925 | |
- Jaarrekening | 8.463.405 | 3.646.424 | 680.462 | 550.577 | |
Resultaat doel Dienstverlening | -222.131 | 667.784 | -184.771 | -218.348 | |
Saldo | 42.534 |
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2022 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 222.131 en er wordt € 184.771 meer gestort en € 218.348 minder onttrokken uit de reserves. Omdat de baten € 667.784 hoger zijn ontstaat per saldo een voordelig resultaat van € 42.534. De hogere lasten kunnen als volgt worden verklaard:
De hogere baten worden gerealiseerd door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
MASTERPLAN KRANENBURG (KREDIET) |
---|
Project | Omvang krediet tot en met 2022 | Gerealiseerd tot en met 2021 | Bestedingen 2022 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Masterplan Kranenburg | 3.141.285 | 2.804.707 | 17.504 | 319.074 |
Chinese begraafplaats 2012 | 900.000 | 836.149 | - | 63.851 |
Chinese begraafplaats 2e fase | 800.000 | 582.900 | 118.934 | 98.166 |
2021-bomen & beplanting begraafplaatsen | 161.535 | - | 145.112 | 16.423 |
2022-bomen & beplanting begraafplaatsen | 54.450 | - | 11.335 | 43.115 |
2023-bomen & beplanting begraafplaatsen | 60.500 | - | - | 60.500 |
Totaal | 5.117.770 | 4.223.756 | 292.885 | 601.129 |
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2022 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .