Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 10.1.1 Algemene dekkingsmiddelen

We voeren een solide financieel beleid

Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)

We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen.  

Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten.  

Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd.

Toelichting op realisatie doel

Ondanks de naweeën van de coronamaatregelen in de eerste maanden van 2022, de forse prijsstijgingen door hogere energie-, bouw- en arbeidskosten en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn de financiën op orde. De jaarrekening 2022 sluit met een positief resultaat en ook de meerjarenraming, zoals vastgesteld bij de begroting 2023, is structureel sluitend. Echter er zijn ook zorgen over het begrotingsresultaat op de langere termijn als gevolg van de door het Rijk fors bijgestelde gemeentefondsuitkering vanaf 2026/2027 in afwachting van een andere financieringssystematiek van het gemeentefonds. Ook is er onduidelijkheid over de compensatiemogelijkheden vanaf 2023 voor de hogere loon- en prijsontwikkelingen. Via de mei circulaire 2023 verwachten we meer duidelijkheid te krijgen over beide risico's.
In 2022 zijn de gevolgen van de herijking van het gemeentefonds vanaf 2023 bekend gemaakt. De gevolgen voor Zwolle zijn beperkt en in de begroting 2023 verwerkt. In 2023 en 2024 vinden er aanvullende onderzoeken plaats inzake verdeling van het gemeentefonds. Mogelijk leidt dit nog tot herverdeeleffecten.
Het weerstandsvermogen ligt met een ratio van 120% behoorlijk boven de afgesproken normratio van 80%.
Door de reserveringen in de Strategische Investeringsagenda (SIA) kon adequaat gereageerd worden op kansen om voor rijksbijdragen in aanmerking te komen om de gewenste woon- en gebiedsontwikkelingen te financieren. In het voorjaar van 2023 zal een besluit genomen worden over aanvullende voeding van het SIA budget.

Criteria (tekst uit begroting 2022)

We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:

  • We beleidsintensiveringen in eerste instantie binnen de bestaande kaders vinden.
  • Ons weerstandsvermogen om risico’s op te vangen op peil is. We hebben hiervoor een normratio van 0,8. Dat is afgesproken in de nota risicomanagement en weerstandsvermogen (november 2018).
  • Onze risico’s van deelnemingen in verbonden partijen beheersbaar zijn. Het gaat hier over de aandelen die we hebben van verschillende organisaties.
  • We financiële meevallers allereerst inzetten om ons weerstandsvermogen te versterken (als dat nodig is). Daarna zetten we meevallers in voor investeringen en ontwikkelingen in de stad.
  • We investeringen integraal afwegen bij de Perspectiefnota.
  • Tarieven in principe kostendekkend zijn.
  • De totale woonlasten met maximaal het inflatiepercentage stijgen.
  • We de rentekosten beheersen en verlagen en de risico’s die daarmee samenhangen beperken. De renterisiconorm ligt op 20% of lager.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)

Gemeentefondsuitkeringen
De meeste inkomsten krijgen we uit het gemeentefonds. Dit geld ontvangen we van het rijk. Hoeveel we ontvangen bepaalt voor een belangrijk deel onze financiële ruimte.  
Alle gemeenten ontvangen op drie momenten in het jaar informatie over de gemeentefondsuitkeringen: in mei op basis van de Voorjaarsnota, in september op basis van de Miljoenennota en in december, als afronding van het lopende jaar, op basis van de Najaarsnota.  

Uit het gemeentefonds ontvangen we verschillende uitkeringen:

  • Algemene uitkering: Dit is de uitkering die elke gemeente ontvangt. Dit geld komt in de algemene middelen van de gemeente.
  • Integratie-uitkeringen: Een gemeente ontvangt een integratie-uitkering als het een taak erbij krijgt die niet gedekt is in de algemene uitkering. Meestal gaat de integratie-uitkering geleidelijk over naar de algemene uitkering. De termijn waarop dit gebeurt, staat van tevoren vast.  
  • Decentralisatie-uitkeringen: Deze uitkeringen lijken op integratie-uitkeringen, maar van tevoren is er géén termijn vastgesteld. Het kan gaan om specifieke uitkeringen. Of budget dat slechts tijdelijk beschikbaar is, of budget dat voor slechts enkele gemeenten is.

We mogen zelf bepalen waaraan we de algemene uitkering en integratie-uitkeringen uitgeven. Dat geldt niet in alle gevallen voor de decentralisatie-uitkeringen. Die bestaan soms uit diverse andere uitkeringen die gekoppeld zijn aan prestatieafspraken. Zwolle ontvangt een aantal decentralisatie-uitkeringen. Sommige decentralisatie-uitkeringen ontvangen we omdat we centrumgemeente zijn.

De inkomsten uit het gemeentefonds zijn in 2022 geraamd op € 333 miljoen. Dit bedrag is inclusief een aanvullende compensatie van € 12 miljoen voor de tekorten in de jeugdzorg. Voor de jaren 2023 en verder heeft het Rijk aangegeven dat de gemeenten een inkomststelpost in de begroting mogen opnemen tot maximaal 75% van de berekende compensatie voor de tekorten in de jeugdzorg door de onafhankelijke adviescommissie van wijzen. Onder de algemene toelichting / financieel perspectief is opgenomen hoe Zwolle hier in de begroting 2022 mee omgaat.

De ontwikkeling van het gemeentefonds is één van de grootste risico’s binnen onze begroting. Dat komt omdat de omvang van het fonds gekoppeld is aan de rijksuitgaven. Stijgen de rijksuitgaven? Dan krijgen gemeenten meer budget uit het gemeentefonds. Als de rijksuitgaven dalen, ontvangen we minder. Daarnaast zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen in andere gemeenten, zoals de verdeelsystematiek en de onderbenutting van het btw-compensatiefonds.
Het afgelopen jaar heeft er een landelijke herijking van het verdeelmodel van het gemeentefonds plaatsgevonden. De uitkomsten wijzen uit dat Zwolle op basis van de thans bekend zijnde gegevens een voordeelgemeente is. Het nieuwe verdeelmodel wordt naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2023 ingevoerd, als het nieuwe kabinet ermee instemt. De huidige uitkomsten worden nog geactualiseerd per 1-1-2023 en ook de Raad voor het Openbaar Bestuur zal eind 2021 haar advies uitbrengen over de voorgestelde aanpassing van het verdeelstelsel.

Gemeentelijke belastingen
Van inwoners, toeristen en ondernemers ontvangen we OZB, baatbelasting, toeristenbelasting en precariobelasting. Dit geld gaat naar de algemene dekkingsmiddelen. De totaalopbrengst is ongeveer € 48 miljoen. Daarvan komt 98% uit de OZB. In programma 6 staat een toelichting over de parkeerbelastingen.

Tarievenbeleid
Het tarievenbeleid staat in de paragraaf lokale heffingen en de tarievennota 2022. In 2022 stijgt het OZB-tarief  voor woningen en niet-woningen met 1,8%. Dit is even hoog als het inflatiepercentage. De precariobelasting verhogen we ook met 1,8%. De toeristenbelasting verhogen we in fases. Dat hebben we besloten bij de Perspectiefnota 2020-2023.

Innen en kwijtschelden van lokale belastingen
GBLT zorgt voor het innen en kwijtschelden van onze OZB, afvalstoffenheffing en rioolbelasting. GBLT blijft de stroom van gegevens in de belastingketen verbeteren, samen met anderen wordt toegewerkt naar Common Ground en een Samengestelde Object Registratie.
Bij de invordering van aanslagen wordt het sociaal incasseren verder uitgewerkt waardoor GBLT een (bescheiden) rol kan en wil spelen bij het voorkomen van uitzichtloze schulden bij burgers.
Er wordt meegewerkt aan landelijke standaarden voor procesefficiency en er wordt bezien of robotica (o.a. samen met Zwolle) kan worden ingezet voor gegevensverwerking en klantrespons.
De kwaliteit van dienstverlening blijft bij dit alles het belangrijkste doel met als effect volledige belastingopbrengsten, tevreden klanten en lage kosten.
Dit is zichtbaar in hogere belastingbaten die sneller worden opgelegd en geïncasseerd en burgers die  meer tevreden zijn over afhandeling en bejegening.

Woonlastenontwikkeling
De gemiddelde woonlasten (OZB, afvalstoffenheffing en rioolbelasting) stijgen in 2022 met 1,8%. Dit lichten we toe in de paragraaf lokale heffingen en de tarievennota.  

Winstuitkeringen
We ontvangen winstuitkeringen (dividenden) omdat we aandelen hebben van de Bank van Nederlandse gemeenten, Enexis, Vitens, Rova, Wadinko. De verwachte opbrengst is € 1,2 miljoen. De toelichting staat in de paragraaf verbonden partijen. Onderdeel van de besluitvorming van de begroting 2022 is om € 500.000 van het dividend Rova jaarlijks toe te voegen aan de afvalbegroting, het resternde bedrag van € 150.000 aandividend Rova blijft ten gunste van de algemene middelen komen vanwege risicodragend en geïnvesteerd vermogen in de Rova.

Renteresultaat en financieringsfunctie
In de paragraaf financiering zijn onze financieringsfunctie, geldleningen en rentekosten toegelicht. Het renteresultaat is € 0,6 miljoen voordelig. Het renteresultaat is het saldo van te betalen en te ontvangen rente en interne rentetoerekening aan de diverse investeringen.
In 2022 is de omslagrente over investeringen 0,9% en voor grondexploitaties 1,15%. Als onderdeel van de financieringsfunctie ramen we ook rentelasten en baten van verstrekte geldleningen op dit programma. Het gaat dan onder andere om geld dat woningbouwcorporaties van ons geleend hebben. Deze leningen bouwen we komende jaren verder af.

Vennootschapsbelasting
Volgens de wet modernisering vennootschapsbelasting overheidsbedrijven (Vpb) zijn we verplicht om vennootschapsbelasting te betalen over onze ondernemingsactiviteiten. Voor Zwolle gaat het om de grondexploitatie en het slagboom parkeren. De grondverkoop verloopt positief. In de begroting hebben we de vennootschapsbelasting geraamd op € 0,15 miljoen. In de risicoparagraaf nemen we het risico op een eventuele hogere verschuldigde vennootschapsbelasting mee.

Post onvoorzien
In het Besluit Begroting en Verantwoording staat dat iedere gemeente een post onvoorzien in haar begroting moet opnemen. De post onvoorzien (incidenteel) ramen wij op € 0,5 miljoen. Dit bedrag is onderdeel van ons weerstandsvermogen. De toelichting staat in de paragraaf weerstandsvermogen en risico's.

Concern brede stelposten
We hebben concern brede stelposten begroot. Het gaat om budget dat gedurende het begrotingsjaar op basis van onderbouwde voorstellen ingezet kan worden voor de uitvoering van de begrotingsprogramma’s.

  • We verwachten dat de hervormingsagenda sociaal domein een besparing oplevert. Mocht de besparing lager uitvallen, dan hebben we hier de behoedzaamheidsmarge sociaal domein voor beschikbaar van € 1,5 miljoen in 2022 en verder. In deze begroting wordt voorgesteld de behoedzaamheidsmarge met ingang van 2022 af te schaffen.
  • Voor volumegroei in de Wmo- en jeugduitgaven houden we rekening met een jaarlijkse toename van € 1,3 miljoen. Bij het opstellen van de eerstvolgende begroting beoordelen we of het budget wordt toegedeeld aan de Wmo- en/of jeugdbudgetten.
  • Met ingang van 2022 is het woonplaatsbeginsel bij jeugd ingevoerd. De hogere compensatie rijksbijdrage voor Voogdij/18+ van € 2,9 miljoen houden we voorlopig achter de hand totdat we meer duiding krijgen op de extra kosten vanwege de invoering van het woonplaatsbeginsel.
  • Op de concernstelpost hebben we diverse uitkeringen uit het gemeentefonds geparkeerd. Het gaat om bijvoorbeeld € 498.000 voor inburgering en € 212.000 voor uitvoering van de Wet Open Overheid. Hiervoor wachten we eerst de bestedingsvoorstellen af.
  • We hebben € 39.000 gereserveerd om onderhoudslasten bij inbreidingslocaties te kunnen betalen.

Reserve verrekeningen
De algemene verrekeningen met de concernreserves ramen we via het programma algemene dekkingsmiddelen. Specifieke stortingen of onttrekkingen aan reserves voor programma-uitgaven ramen we direct op het betreffende programma. In 2022 is een onttrekking uit de reserve incidentele bestedingen geraamd van € 200.000. Dit bedrag gebruiken we voor informatiebeveiliging en innovatieve ICT-voorzieningen. De raad heeft hierover op 29 juni 2020 besloten.  

Strategische Investeringsagenda
Vanaf 2023 wordt er € 0,7 miljoen aan structurele budgetruimte in de begroting opgenomen voor de uitvoering van de Strategische Investeringsagenda. Tot en met 2025 neemt de budgetruimte toe tot €1,0 miljoen. Naast de structurele budgetruimte worden er ook incidentele middelen toegevoegd aan het Investeringsfonds voor de Strategische Investeringsagenda. In de beleidsparagraaf investeringen is een uitgebreide toelichting over de Strategische Investeringsagenda opgenomen.

Toelichting realisatie activiteiten

Gemeentefondsuitkeringen
Via de beslisnota's over de mei-, september- en decembercirculaire hebben wij u over de ontwikkelingen aangaande gemeentefonds geïnformeerd. De uitkeringen zijn in 2022 met ruim € 40 miljoen toegenomen tot € 382 miljoen. Naast de accresramingen zijn er onder andere extra gelden ontvangen voor de uitbetaling van de energietoeslagen (€ 18 miljoen) en compensatie coronamaatregelen (€ 4 miljoen).
In 2022 ontvingen we € 264 miljoen via de algemene uitkering, € 88 miljoen via de integratieuitkering en € 30 miljoen via de decentralisatieuitkering. Hoewel de decentralisatieuitkeringen, evenals de algemene- en integratieuitkering, vrij inzetbaar zijn worden de gelden in de regel ingezet voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen.

Risico's algemene uitkering gemeentefonds
Met instemming van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft het rijk het volumeaccres voor de jaren 2022 tot en met 2025 vastgezet naar de stand van de meicirculaire 2022. Hiermee is er in die jaren geen sprake van een bijstellingsrisico op het volumeaccres. De loon- en prijsaanpassingen via accres blijven op dezelfde wijze plaatsvinden als voorheen. Hier blijft een risico bestaan dat de gemeentelijke indexen afwijken van de compensatie via het accres. Vanaf 2026 heeft het rijk het (volume) accres fors lager gesteld en vanaf 2027 zelfs helemaal niet opgenomen. In het kader van de nieuwe financieringssystematiek zijn het rijk en de VNG in gesprek om te komen tot een reële compensatie.
Vanaf 2023 is de herverdeling van het gemeentefonds doorgevoerd, daarvan zijn de uitkomsten reeds in de begroting 2023 verwerkt. Er zijn echter enkele onderdelen die nog nader onderzocht worden en mogelijk tot herverdelingsresultaten leiden, dit betreft vooral verdeelmaatstaven voor: de centrumfunctie, grootstedelijkheid (G4), eenpersoonshuishoudens en overige eigen middelen.
Vanaf 2024 wordt op het onderdeel beschermd wonen een herverdeling van het budget voor centrumgemeenten afgebouwd naar lokaal budget per gemeenten. Deze herverdeling pakt voor de regio Zwolle nadelig uit; in 2023 verwachten we meer duiding te krijgen op de financiële effecten, mede in relatie tot de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.

Tarievenbeleid
Ten opzichte van de begroting 2022 en de beslisnota belastingverordeningen van 20 december 2021 zijn geen aanpassingen op de tarieven doorgevoerd.

Dividend
2022 is het laatste jaar waarin € 0,5 miljoen van het dividend van de Rova wordt toegevoegd aan de voorziening afval. Bij de begroting 2023 is besloten het volledige dividend ten gunste van de algemene middelen te brengen.

WOZ
De aanslagoplegging en invordering is ook in 2022 volgens plan verlopen. De procentuele realisatie van de aanslagoplegging ligt weer iets hoger, het debiteurensaldo voor Zwolle is weer iets afgenomen en ook bij kwijtschelding zien we een afname. De verwachtingen voor de komende jaren zijn voor invordering en kwijtschelding wat minder positief gezien de moeilijke situatie waarin veel inwoners verkeren.
De service aan klanten is verder opgepakt met de uitrol van de servicebeloften binnen GBLT. Met deze servicebeloften maakt GBLT belastingen eenvoudiger en weet de klant wat verwacht mag worden van GBLT. Het aantal telefoontjes is verder afgenomen en de bereikbaarheid is toegenomen.
In 2022 zijn verdere stappen gezet in sociaal incasseren. Er is doorgegaan met de kosteloze herinneringen waardoor er minder invorderkosten in rekening zijn gebracht bij onze inwoners. Daarnaast is er een tweede pilot uitgevoerd waarbij een deel van de klanten is gebeld of thuis bezocht om samen te komen tot een (betaal) oplossing.
Er liepen veel projecten tegelijk maar voor de meeste is de planning gehaald. Implementatie van de nieuwe Multi Channel Communicatie-omgeving en het zaaksysteem, aansluiting op het Handelsregister, nieuwe telefooncentrale en financieel systeem zijn enkele voorbeelden.
Ook over 2022 heeft GBLT de kwalificatie “goed” ontvangen van de waarderingskamer.
Het aantal ontvangen heffings- en invorderingsbezwaren inclusief de No Cure No Pay bezwaren zijn iets afgenomen. Het aantal gegrond verklaarde bezwaren is gedaald. De inzet van artificial intelligence, bestandsoptimalisatie, doorlopende procesverbeteringen en het verder finetunen van de waarderingsmodellen hebben hieraan bijgedragen.   
In 2022 zijn voor het eerst de aanslagen voor Ommen door GBLT verstuurd, dit is goed verlopen zonder de overige processen te beïnvloeden. Bedoeling is dat Ommen met ingang van 1-1-2024 gaat toetreden als volledig deelnemer.  

Concernstelposten
De resterende bedragen op de stelposten zijn onder Financiën toegelicht.

Vennootschapsbelasting
Vanaf 2020 is de gemeente in een betalende positie terechtgekomen. De toekomstige vennootschapsbelastinglast voor het grondbedrijf is sterk afhankelijk van de factoren zoals marktontwikkeling en timing van verkopen. In de risicoparagraaf is dit risico benoemd.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

8.589.065

384.642.308

11.091.753

23.881.500

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-4.106.090

38.027.776

57.238.081

26.058.185

Begroting t/m december

4.482.975

422.670.084

68.329.834

49.939.685

- Jaarrekening

4.813.656

433.284.323

68.922.859

50.367.377

Resultaat programma Algemene dekkingsmiddelen

-330.681

10.614.239

-593.025

427.692

Saldo

10.118.225

Specificatie

Specificatie

Vastgestelde begroting

Begrotings- mutaties

Begroting tot en met december

Jaarrekening

Saldo

Algemene uitkeringen

334.118.000

38.769.000

372.887.000

382.179.706

9.292.706

Reservemutaties

12.789.747

-31.179.896

-18.390.149

-18.555.482

-165.333

Lokale heffingen

46.304.772

153.866

46.458.638

47.341.733

883.095

Dividend

704.489

-1

704.488

1.060.199

355.711

Overige baten en lasten

-5.056.689

3.823.659

-1.233.030

85.162

1.318.192

Heffing vennootschapsbelasting

-157.470

0

-157.470

-2.482.987

-2.325.517

Saldo financieringsfunctie

640.141

-712.658

-72.517

286.855

359.372

Onvoorzien

-500.000

100.000

-400.000

0

400.000

Saldo

388.842.990

10.953.970

399.796.960

409.915.185

10.118.225

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 330.681 hoger dan geraamd en er is € 593.025 meer wordt toegevoegd aan de reserves. Omdat de baten € 10.614.239 hoger zijn en er € 427.692 meer wordt onttrokken aan reserves, wordt uiteindelijk een voordeel  gerealiseerd van € 10.118.225.

Voordelig saldo op overige baten en lasten (voordeel lasten van € 1.318.192)
Op de stelpost nog functioneel te ramen uitgaven/inkomsten staat een budget van €1,3 miljoen dat bij de jaarrekening vrijvalt ten gunste van het jaarrekening resultaat 2022. Dit betreft de volgende posten:

  • Op de stelpost staat nog €100.000 geparkeerd om eventuele nadelen op te vangen vanwege de invoering van het abonnementstarief Wmo. Bij de Wmo is sprake van een voordeel. Er wordt geen beroep gedaan op de geparkeerde gelden.
  • Voor nadelige gevolgen vanwege de invoering van het woonplaatsbeginsel jeugd is nog € 553.000 geparkeerd. Bij jeugd is sprake van een voordeel. Er wordt geen beroep gedaan op de geparkeerde gelden.
  • Voor de invoering van de Omgevingswet resteert € 413.000 op de stelpost. Bij raadsbesluit van 19 december 2022 over de Omgevingswet is besloten dit restant vrij te laten vallen. Zie ook de toelichting onder de post algemene uitkeringen.
  • Van de bij Berap 2022-1 opgevoerde stelpost voor hogere energielasten resteert € 175.000. Deze gelden worden via doel 1.1.2 gereserveerd voor uitvoering in 2023.
  • Daarnaast zijn er diverse voor- en nadelen op de stelpost die per saldo een voordelig resultaat geven van € 76.000. Dit betreft onder andere restant stelpost stadsuitbreiding en restant stelpost begrotingsruimte.  

Nadelig resultaat door reservemutaties € 165.333
De stortingen in de reserves zijn € 593.025 hoger:

  • In de Berap was al rekening gehouden met een voordelig MPV resultaat van 20 miljoen. Het werkelijke resultaat MPV bedraagt € 20,6 miljoen. Er is € 593.000 meer resultaat toegevoegd aan de reserves, voor de helft aan de algemene concernreserve en de andere helft aan de reserve strategische investeringen. Dit geeft op dit doel een nadelig resultaat en op doel 7.1.5 een voordelig resultaat.

De onttrekkingen uit de reserves zijn € 427.692 hoger:

  • Vrijval reserve NUTVW-fysiek van € 93.992 in verband met diverse gereserveerde onderhoudsposten op programma 7. De middelen vallen vrij omdat minder nodig bleek dan gereserveerd door verschillende oorzaken zoals niet (volledig) benutte stelposten en onvoorzien, lagere kosten dan ingeschat en aanpassing scope.
  • Vrijval reserve NUTVW-fysiek van € 52.700 in verband met afronden project Slimme Mobiliteit Koplopersaanpak in 2022. De subsidiebaten van provincie en Rijk zijn gerealiseerd. De overgebleven eigen middelen vallen vrij.
  • Vrijval reserve NUTVW-fysiek van € 69.406. Het project Herontwikkeling Weezenlanden is in 2022 met een positief resultaat afgesloten.
  • Vrijval reserve NUTVW-sociaal van € 156.300. De middelen arbeidsmarktregio’s onderwijs waren gereserveerd bij de jaarrekening 2021 maar niet benodigd. Dekking komt vanuit de toegekende ESF middelen voor de arbeidsmarktregio.
  • Daarnaast een vrijval van € 5.406 uit de reserve NUTW-sociaal ivm afronding onderhoud Hoge Laer en € 4.198 uit de reserve NUTVW-fysiek ivm afronding project Millennium gemeente.
  • Onttrekking € 45.691 reserve Incidentele bestedingen voor TVS uit coronabudget. Dit wordt verzaakt door een onvolledige TVS aanvraag bij het Rijk voor gederfde huurinkomsten op Sportaccommodaties door corona. Hierdoor overtroffen de kwijtscheldingen aan verenigingen de Rijksbijdrage voor het genoemde bedrag en is dit bedrag aan de reserve incidentele bestedingen onttrokken. De samenhangende besluitvorming dateert van 2023 en daarom is de reserve-onttrekking niet begroot in 2022.

Voordelig saldo algemene uitkeringen (voordeel baten van € 9.292.706)
Het voordeel op de gemeentefondsuitkeringen wordt grotendeels verklaard door extra inkomsten bij de decembercirculaire van € 10,8 miljoen. De mutaties in het gemeentefonds hebben grotendeels betrekking op het toekennen van aanvullende compensatie als gevolg van de energietoeslag, bijzondere bijstand, voogdij/18+, breed offensief, compensatie coronamaatregelen, toegankelijkheid verkiezingen en verdeel-technische aanpassingen. Een deel van de uitkeringen ontvangt Zwolle als centrumgemeente, besluitvorming over de aanwending van deze middelen zal in bestuurlijk overleg met de deelnemende gemeenten plaatsvinden.
De middelen voor 2022 vanuit de decembercirculaire worden als bate ontvangen op doel 10.1.1. Voor een groot deel worden de extra middelen gereserveerd en/of verantwoord op de diverse doelen binnen de jaarrekening. Dit betekent dat deze ontvangen middelen op programma 10 vrijvallen en een voordelig resultaat geven. Hier tegenover staat dat op de diverse doelen hogere kosten of toevoegingen worden gedaan aan de reserves waardoor daar een nadelig resultaat ontstaat.
Op basis van de besluitvorming zijn de middelen voor een bedrag van € 7.043.000 op de volgende doelen als kosten verantwoord in 2022 of gereserveerd voor uitvoering in 2023.
Verantwoord als kosten in 2022:

Gereserveerd in 2022 voor uitvoering in 2023:

  • Leerlingenvervoer Oekraïne € 113.000 doel 1.1.2
  • Meerkosten Oekraïne sociaal domein € 214.000 doel 1.1.2
  • Breed offensief € 79.000 doel 2.1.1
  • Dichterbij dan je denkt (centrumgemeente) € 239.000 doel 2.2.1
  • Vrouwenopvang (centrumgemeente) € - 2.000 doel 3.1.2  
  • Maatschappelijke opvang (centrumgemeente) € 826.000 doel 3.3.1
  • Beschermd wonen (centrumgemeente) € 117.000 doel 3.3.2

Na verrekening met de diverse doelen geeft de decembercirculaire een voordelig resultaat op de algemene middelen van € 3.800.000. Voor nadere informatie over de uitkomsten decembercirculaire gemeentefonds 2022 wordt verwezen naar de beslisnota hierover aan de raad. Het resultaat van de beslisnota, zijnde € 3.800.000 voordeel is gecorrigeerd met de werkelijke meerkosten van € 248.500 voor Wmo en Jeugd.

Op doel 10.1.1 resulteert de vrijval van € 10,8 miljoen, inclusief het voordelig resultaat op de bommenregeling van € 49.500, een nadelig resultaat op overige verdeel-technische aanpassingen (lagere aantallen dan geraamd) van € 1.385.000 en een nadelig resultaat door dubbel geraamde inkomsten van € 200.000 voor invoering omgevingswet, in een voordelig resultaat op de algemene middelen van € 9.292.706. Tegenover de te hoog geraamde inkomst voor invoering omgevingswet staat een vrijval van € 413.000 onder de post  overige baten en lasten.

Voordelig saldo dividend (nadeel lasten van € 1.552, voordeel baten van € 357.262)
Betreft € 55.000 lager ontvangen dividend Essent Holding N.V., ROVA en BNG en hoger ontvangen dividend van Tiem (voordelig exploitatieresultaat 2021) en Wadinko van € 412.000.
De lasten zijn € 1.600 hoger vanwege een contributie.

Voordelig saldo Lokale heffingen van € 883.095 (voordeel lasten van € 270.929, voordeel baten van € 612.167)

  • GBLT heeft over 2022 een positief resultaat behaald van ruim € 2 miljoen. Het aandeel van Zwolle hierin is € 245.642. Van dit voordeel wordt € 164.571 op doel 10.1.1 verantwoord, het overige deel van dit voordeel wordt verantwoord bij afval, riool en kwijtschelding. Het voordeel in de uitvoering door GBLT is het saldo van diverse voor- en nadelen. Lagere werving en selectie kosten door interne invulling, kosten No Cure No Pay en kapitaallasten zijn enkele voordelen, lagere invorderbaten is het belangrijkste nadeel, o.a. gevolg van sociaal incasseren.
  • Ook dit jaar zien we gelukkig weer dat de bedragen die oninbaar geboekt moeten worden meevallen. Ook het te reserveren bedrag voor de voorziening dubieuze debiteuren blijft relatief laag. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 106.538. Het aantal faillissementen blijft ondanks het stoppen van de noodpakketten laag.
  • De hogere baten worden voor € 572.321 gerealiseerd bij de OZB. De toeristenbelasting laat een nadeel zien van € 4.164 en de precario een voordeel van € 44.010. Bij OZB zien we voornamelijk bij de niet-woningen een voordeel in de jaren 2022 en 2021, de jaren daarvoor laten een klein nadeel zien. Het voordeel in 2022 en 2021 wordt veroorzaakt door een lager bezwaar, minder leegstand o.a. door de jaarlijkse controle hierop en iets meer areaal. Het nadeel in de jaren voor 2021 wordt veroorzaakt door enkele nieuwe bezwaren waar geen rekening mee was gehouden. Na moeilijke jaren door corona zit de toeristenbelasting in 2022 weer bijna op het begrote bedrag. Mooi dat het herstel goed is ingezet. Bij precario zien we dat de terrassen die over de tweede helft van 2022 weer zijn opgelegd een voordeel geven (€ 37.000) evenals het in gebruik geven van gemeentegrond voor containers etc. (€ 7.000)  

Resultaat Vennootschapsbelasting (nadeel lasten van € 2.325.517)
Het negatieve resultaat op de vennootschapsbelasting heeft betrekking op drie boekjaren. Voor het boekjaar 2020 viel de afwikkeling van de aanslag van € 1,278 miljoen totaal € 59.000 hoger uit dan de reeds opgenomen schuld van € 1,219 miljoen. Dit verschil is ten laste gekomen van het resultaat.
Voor boekjaar 2021 was een vordering opgenomen van € 493.000 in verband met een betaalde voorlopige aanslag, waarvan de verwachting was dat deze volledig terug zou worden ontvangen en per saldo geen belasting zou zijn verschuldigd. Bij het definitief worden van de cijfers voor de aangifte 2021 blijkt deze vordering te hoog en is de vordering bijgesteld met € 215.000. Dit bedrag komt ten laste van het resultaat.
Voor het boekjaar 2022 was een bedrag van € 157.000 begroot, echter door een significante versnelling in verkopen, verhoging van vierkante meter prijzen en looptijdverkorting met name binnen de grondexploitatie Hessenpoort is berekend dat de last voor de vennootschapsbelasting een stuk hoger zal uitvallen. Het totaal wordt ingeschat op een te betalen bedrag aan belasting van € 2,208 miljoen. Het verschil van € 2,051 miljoen komt ten laste van het resultaat.

Saldo financieringsfunctie (voordeel lasten € 7.266, voordeel baten van € 352.106)
Het voordeel wordt veroorzaakt door de hard gestegen korte rentepercentages, waardoor grotendeels in het 4e kwartaal 2022, hogere rentevergoedingen zijn ontvangen op de (tijdelijk) overtollige middelen in onze rekening courant bij de schatkist bij het Ministerie van Financiën.

Onvoorzien (voordeel lasten van € 400.000)
De post onvoorzien van € 500.000 is voor € 100.000 aangesproken voor het haalbaarheidsonderzoek Bruisend Trefpunt Zwolle Zuid en de landelijke opening Open Monumentendag. Het restant is niet ingezet waardoor een voordelig resultaat op de lasten ontstaat van € 400.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 16:37:08 met de export van 07/17/2023 16:11:27