Doel 10.1.1 Algemene dekkingsmiddelen
We voeren een solide financieel beleid |
---|
Beschrijving doel (tekst uit Begroting 2022)
We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen. Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten. Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Ondanks de naweeën van de coronamaatregelen in de eerste maanden van 2022, de forse prijsstijgingen door hogere energie-, bouw- en arbeidskosten en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn de financiën op orde. De jaarrekening 2022 sluit met een positief resultaat en ook de meerjarenraming, zoals vastgesteld bij de begroting 2023, is structureel sluitend. Echter er zijn ook zorgen over het begrotingsresultaat op de langere termijn als gevolg van de door het Rijk fors bijgestelde gemeentefondsuitkering vanaf 2026/2027 in afwachting van een andere financieringssystematiek van het gemeentefonds. Ook is er onduidelijkheid over de compensatiemogelijkheden vanaf 2023 voor de hogere loon- en prijsontwikkelingen. Via de mei circulaire 2023 verwachten we meer duidelijkheid te krijgen over beide risico's. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2022)
We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond
Activiteiten (tekst uit Begroting 2022)
Gemeentefondsuitkeringen Uit het gemeentefonds ontvangen we verschillende uitkeringen:
We mogen zelf bepalen waaraan we de algemene uitkering en integratie-uitkeringen uitgeven. Dat geldt niet in alle gevallen voor de decentralisatie-uitkeringen. Die bestaan soms uit diverse andere uitkeringen die gekoppeld zijn aan prestatieafspraken. Zwolle ontvangt een aantal decentralisatie-uitkeringen. Sommige decentralisatie-uitkeringen ontvangen we omdat we centrumgemeente zijn. De inkomsten uit het gemeentefonds zijn in 2022 geraamd op € 333 miljoen. Dit bedrag is inclusief een aanvullende compensatie van € 12 miljoen voor de tekorten in de jeugdzorg. Voor de jaren 2023 en verder heeft het Rijk aangegeven dat de gemeenten een inkomststelpost in de begroting mogen opnemen tot maximaal 75% van de berekende compensatie voor de tekorten in de jeugdzorg door de onafhankelijke adviescommissie van wijzen. Onder de algemene toelichting / financieel perspectief is opgenomen hoe Zwolle hier in de begroting 2022 mee omgaat. De ontwikkeling van het gemeentefonds is één van de grootste risico’s binnen onze begroting. Dat komt omdat de omvang van het fonds gekoppeld is aan de rijksuitgaven. Stijgen de rijksuitgaven? Dan krijgen gemeenten meer budget uit het gemeentefonds. Als de rijksuitgaven dalen, ontvangen we minder. Daarnaast zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen in andere gemeenten, zoals de verdeelsystematiek en de onderbenutting van het btw-compensatiefonds. Gemeentelijke belastingen Tarievenbeleid Innen en kwijtschelden van lokale belastingen Woonlastenontwikkeling Winstuitkeringen Renteresultaat en financieringsfunctie Vennootschapsbelasting Post onvoorzien Concern brede stelposten
Reserve verrekeningen Strategische Investeringsagenda |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Gemeentefondsuitkeringen Risico's algemene uitkering gemeentefonds Tarievenbeleid Dividend WOZ Concernstelposten Vennootschapsbelasting |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2022, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 8.589.065 | 384.642.308 | 11.091.753 | 23.881.500 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -4.106.090 | 38.027.776 | 57.238.081 | 26.058.185 | |
Begroting t/m december | 4.482.975 | 422.670.084 | 68.329.834 | 49.939.685 | |
- Jaarrekening | 4.813.656 | 433.284.323 | 68.922.859 | 50.367.377 | |
Resultaat programma Algemene dekkingsmiddelen | -330.681 | 10.614.239 | -593.025 | 427.692 | |
Saldo | 10.118.225 |
Specificatie
Specificatie | Vastgestelde begroting | Begrotings- mutaties | Begroting tot en met december | Jaarrekening | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkeringen | 334.118.000 | 38.769.000 | 372.887.000 | 382.179.706 | 9.292.706 |
Reservemutaties | 12.789.747 | -31.179.896 | -18.390.149 | -18.555.482 | -165.333 |
Lokale heffingen | 46.304.772 | 153.866 | 46.458.638 | 47.341.733 | 883.095 |
Dividend | 704.489 | -1 | 704.488 | 1.060.199 | 355.711 |
Overige baten en lasten | -5.056.689 | 3.823.659 | -1.233.030 | 85.162 | 1.318.192 |
Heffing vennootschapsbelasting | -157.470 | 0 | -157.470 | -2.482.987 | -2.325.517 |
Saldo financieringsfunctie | 640.141 | -712.658 | -72.517 | 286.855 | 359.372 |
Onvoorzien | -500.000 | 100.000 | -400.000 | 0 | 400.000 |
Saldo | 388.842.990 | 10.953.970 | 399.796.960 | 409.915.185 | 10.118.225 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten zijn € 330.681 hoger dan geraamd en er is € 593.025 meer wordt toegevoegd aan de reserves. Omdat de baten € 10.614.239 hoger zijn en er € 427.692 meer wordt onttrokken aan reserves, wordt uiteindelijk een voordeel gerealiseerd van € 10.118.225. Voordelig saldo op overige baten en lasten (voordeel lasten van € 1.318.192)
Nadelig resultaat door reservemutaties € 165.333
De onttrekkingen uit de reserves zijn € 427.692 hoger:
Voordelig saldo algemene uitkeringen (voordeel baten van € 9.292.706)
Gereserveerd in 2022 voor uitvoering in 2023:
Na verrekening met de diverse doelen geeft de decembercirculaire een voordelig resultaat op de algemene middelen van € 3.800.000. Voor nadere informatie over de uitkomsten decembercirculaire gemeentefonds 2022 wordt verwezen naar de beslisnota hierover aan de raad. Het resultaat van de beslisnota, zijnde € 3.800.000 voordeel is gecorrigeerd met de werkelijke meerkosten van € 248.500 voor Wmo en Jeugd. Op doel 10.1.1 resulteert de vrijval van € 10,8 miljoen, inclusief het voordelig resultaat op de bommenregeling van € 49.500, een nadelig resultaat op overige verdeel-technische aanpassingen (lagere aantallen dan geraamd) van € 1.385.000 en een nadelig resultaat door dubbel geraamde inkomsten van € 200.000 voor invoering omgevingswet, in een voordelig resultaat op de algemene middelen van € 9.292.706. Tegenover de te hoog geraamde inkomst voor invoering omgevingswet staat een vrijval van € 413.000 onder de post overige baten en lasten. Voordelig saldo dividend (nadeel lasten van € 1.552, voordeel baten van € 357.262) Voordelig saldo Lokale heffingen van € 883.095 (voordeel lasten van € 270.929, voordeel baten van € 612.167)
Resultaat Vennootschapsbelasting (nadeel lasten van € 2.325.517) Saldo financieringsfunctie (voordeel lasten € 7.266, voordeel baten van € 352.106) Onvoorzien (voordeel lasten van € 400.000) |
---|